امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263582
۱۳۷۳
۱
۰
نسخه چاپی
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

تلاش برای ثبت کلیسای وانک اصفهان در فهرست میراث جهانی

فهرست بلندی از کلیساهای ارامنه داریم که سه اثر از این میراث ارزشمند در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، تلاش داریم که سایر کلیساهای مهم ارامنه مانند کلیسای وانک اصفهان نیز به این پرونده اضافه شود

تلاش برای ثبت کلیسای وانک اصفهان در فهرست میراث جهانی
 

به گزارش حقوق نیوز  محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سه‌شنبه ۲۶ دی، در آئین اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان خاطره یک سرزمین» و شب فرهنگی ارمنستان در موزه ملی ایران، گفت: ایران بعد از ثبت سه کلیسای ارزشمند در فهرست میراث جهانی، تلاش می‌کند سایر کلیساهای ارامنه مانند «وانک» اصفهان را نیز به این پرونده اضافه کند.

 وی تصریح کرد: اشتراکات فرهنگی ایران و ارمنستان سابقه‌ای عمیق و طولانی دارد، ما فهرست بلندی از کلیساهای ارامنه داریم که سه اثر از این میراث ارزشمند در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تلاش داریم که سایر کلیساهای مهم ارامنه مانند کلیسای وانک اصفهان نیز به این پرونده اضافه شود.

او بیان کرد: ما ظرفیت‌های زیادی برای همکاری داریم، اما باید اراده بیشتری برای اجرای برنامه‌های مشترک به‌ وجود بیاید. ما آمادگی خود را در زمینه چاپ و نشر، حفاظت و مرمت، کارگاه‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و... بین ایران و ارمنستان اعلام می‌کنیم.

وی افزود: همچنین صحبت‌هایی با هیأت میراث‌ ناملموس یونسکو برای پرونده‌های مشترک انجام شده است و تهیه پرونده‌ای برای مسجد کبود ایروان و بحث مرمت آن نیز آغاز شده، اما نیازمند همکاری شهرداری ایروان هستیم، زیرا اطراف این مسجد به‌لحاظ منظر میراثی نیازمند سامان‌دهی است. هم به‌لحاظ سیاسی و هم فرهنگی کشور در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و همراهی سفیر ایران در ارمنستان نیز در زمینه پرونده‌های مشترک می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید