امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288512
۱۳۱
۱
۰
نسخه چاپی

آب بندی ماشین صفر: راهکارهای مهم برای محافظت از خودرو

آب‌بندی خودروی صفر مهم است. روش‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. در واقع با آب‌بندی خودرو باید آن را روی قلق بیاورید و کاری کنید که آماده استفاده مداوم شود. آب‌بندی به تعریف عام یعنی راه‌آمدن با خودرو و قطعات مختلف به منظور آمادگی جهت کارکردن دائمی است.

آب بندی ماشین صفر: راهکارهای مهم برای محافظت از خودرو

آب بندی چیست؟

موتور خودرو از قطعات مختلف ساخته می شود، در ابتدا این قطعات به خوبی با هم هماهنگ نیستند، بنابراین در صورتی که به خودرو صفر کیلومتر قبل از آب بندی موتور فشار زیادی وارد شود، قطعاً به قطعات مختلف موتور خسارت های زیادی وارد خواهد شد، به همین خاطر باید حتما موتور ماشین را آب بندی کنید.

لازم به ذکر است که اکثر کمپانی های خودرو قبل از تحویل ماشین صفر کیلومتر در کارخانه موتور را آب بندی می کنند، اما در کشور ما اینطور نیست و باید مالک ماشین خودش برای آب بندی موتور اقدام کند، در ادامه نحوه آب بندی موتور ماشین صفر کیلومتر ذکر شده است.

دلیل آب بندی موتور ماشین صفر کیلومتر چیست؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اصلا چرا باید موتور ماشین صفر کیلومتر را آب بندی کنیم؟ موتور از قطعات مختلف تشکیل شده است که این قطعات پس از سرهم شدن، در کنار هم به خوبی روان کار نمی کنند به همین خاطر باید در روز ها و ماه های اولیه پس از خرید خودرو، به ماشین فشار نیاورید تا عمر قطعات کاهش پیدا نکند، بنابراین دلیل اصلی آب بندی موتور ماشین افزایش عمر قطعات و جلوگیری از خرابی موتور می باشد.

دو نکته ضروری و مهم مخصوص خودروهای صفر

• اگرچه خودرو‌های صفر امروزی با دقت زیاد تولید می‌شوند، اما برای اطمینان بیشتر قبل از روشن‌کردن خودرو، کاپوت آن را بالا بدهید و چک کنید که همه‌ی قطعه‌های خودرو سر جای خودشان باشند؛ شاید پیچی یا قطعه‌ای شل باشد.

• سعی کنید با مراجعه به دفترچه راهنما و باتوجه به شیوه‌های صحیح ذکرشده در آن مایعات خودرویتان را چک کنید. اگر روغن موتور کم بود، باید آن را خالی و به کمک یک مکانیک ماهر از نو پر کنید؛ زیرا ترکیب دو نوع روغن باعث می‌شود موتور رسوب بگیرد.

روش درست آب‌بندی خودرو‌های صفر کیلومتر

در ادامه روش های صحیح آب بندی موتور ذکر شده است.

1. پس از روشن کردن ماشین گاز ندهید

دیده شده که برخی از افراد پس از روشن کردن خودرو، برای گرم کردن موتور در حالت درجا به ماشین گاز می دهند که این کار بسیار اشتباه است. توصیه می شود برای گرم کردن، موتور ماشین را در حالت درجا رها نکنید، بلکه با دنده سبک به آرامی شروع به حرکت نمایید. توصیه می شود تا زمان بالا آمدن آمپر آب با دنده های یک و دو رانندگی کنید تا موتور و گیربکس به صورت همزمان گرم شوند.

2. دور موتور را زیاد بالا نبرید

به هیچ عنوان با دور موتور بالاتر از 4 هزار، با خودرو صفر کیلومتر رانندگی نکنید، زیرا دور موتور بالا می تواند آسیب های مختلفی به موتور خودرو وارد کند.

3. با دور موتور ثابت رانندگی نکنید

توصیه می شود در زمان رانندگی سعی کنید با دور موتور های مختلف رانندگی کنید، زیرا رانندگی با دور موتور ثابت می تواند باعث خرابی قطعات موتور ماشین شود.

4. روغن موتور را زود به زود تعویض کنید

گفته می شود درون موتور خودرو صفر کیلومتر ممکن است براده های آهن ناشی از تراشکاری وجود داشته باشد، بنابراین بهتر است هر 2 الی 3 هزار کیلومتر روغن ماشین را تعویض کنید تا از خرابی موتور ماشین جلوگیری شود. توصیه می شود هر 2 هزار کیلومتر روغن موتور را تعویض کنید و اینکار را 3 مرتبه انجام دهید.

5. سطح روغن موتور را بررسی کنید

بهتر است هفته ای چند بار سطح روغن موتور را برررسی کنید تا در صورت کم شدن روغن سریعا متوجه آن شوید و برای پیدا کردن مشکل اقدام کنید.

6. به ترمز های ماشین توجه کنید

اگر دقت کرده باشید، معمولا خودرو های صفر کیلومتر ترمز های ضعیفی دارند، زیرا روی لنت ترمز یک لایه نازک وجود دارد که به مرور زمان از بین خواهد رفت، این لایه نازک باعث می شود تا ترمز ها کمی ضعیف تر از حالت عادی عمل کنند، به همین خاطر توصیه می شود از ترمز های شدید و رانندگی در جاده های پر پیچ و خم یا سربالایی و سرازیری پرهیز نمایید.

7. قطعات خودرو را بررسی کنید

همواره سعی کنید قطعات مختلف خودرو را بررسی کنید تا اگر مشکلی وجود داشت این مشکل را سریعا برطرف نمایید.

8. ترمز ناگهانی نداشته باشید

سعی کنید با سرعت های نسبتا پایین رانندگی کنید و ترمز ناگهانی نداشته باشید، زیرا ترمز شدید فشار زیادی به خودرو وارد می کند.

9. خودرو را بیش از اندازه سنگین نکنید

توصیه می شود با سرنشنان زیاد با خودرو رانندگی نکنید، زیرا خودرو بیش از اندازه سنگین شده و فشار زیادی به آن وارد خواهد آمد، سعی کنید با بیشتر از 2 سرنشنین با خودرو مسافت های طولانی را رانندگی نکنید.

10. در ترافیک رانندگی نکنید

بهتر است زیاد درون ترافیک های شهری نروید، زیرا رانندگی در ترافیک به موتور، گیربکس، صفحه کلاچ و سایر قسمت های خودرو فشار زیادی را وارد می کند.

11. خودرو های دیگر را بکسل نکنید

به هیچ عنوان با خودرو صفر کیلومتر، خودرو های دیگر را بکسل نکنید، زیرا در این صورت فشار خیلی زیادی به موتور وارد شده و قطعا موتور ماشین آسیب خواهد دید.

زمان لازم برای آب بندی خودرو صفر کیلومتر

معمولا توصیه می شود تا 10 هزار کیلومتر اول، موارد ذکر شده را رعایت کنید تا خودرو به درستی آب بندی شود.

ظاهر خودرو

درصورت استفاده از مواد براق کننده روی سطوح داخلی اتاق خودرو، لایه نازک محافظ پلاستیکی که روی این سطح‌ها کشیده شده است، با گذشت زمان از بین می‌رود و امکان ترک‌خوردگی سطوح بیشتر می‌شود. در سال‌های گذشته برای آن‌که حلال‌های داخل رنگ خودرو به‌طور کامل از رنگ جدا شوند و زیر لایه نازکی که واکس‌های‌ براق کننده بر روی سطح رنگ ایجاد می‌کردند به دام نیفتند، تا 90 روز از زدن واکس و سایر براق کننده‌ها روی رنگ خودرو خودداری می‌شد.

اما اخیرا در کارخانه‌های تولید خودرو از تسریع کننده‌ها و مواد ویژه‌ای برای رنگ‌آمیزی استفاده می‌کنند که بعد از خروج از خط تولید، موجب تثبیت کامل رنگ خودرو می‌شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از نور خورشید و آلودگی‌‌های محیطی یک لایه محافظ روی رنگ خودرو قرار می‌گیرد؛ به همین علت یک لایه واکس روی رنگ خودرو می‌تواند سطح رنگ را از کثیفی‌های ناشی از باران، آلودگی‌های محیطی و اثرات به‌جا مانده از حشرات و پرندگان تا حد بیشتری حفظ کند و خودرو را تمیزتر نشان بدهد.

در گذشته به‌دلیل تکنولوژی پایین در ساخت قطعات، خریداران خودرو برای پیشگیری از صدمات جدی به موتور، ناچار به رعایت اصول ویژه‌ای در جهت محافظت از سلامت خودرویشان بودند. اما داستان آب‌بندی خودروهای امروزی متفاوت است و اقداماتی که در این مقاله به آنها اشاره شد می‌توانند در جهت افزایش طول عمر قطعات خودرو و همچنین کارایی آنها بسیار تاثیرگذار باشند.

توصیه‌های مهم در مورد آب بندی خودرو و ماشین صفر کیلومتر

با آب بندی ماشین صفر آشنا شدید و تقریبا متوجه شدید که بهترین روش آب بندی ماشین صفر چیست. اما اجازه بدهید که بار دیگر نکاتی مهم را مختصر و مفید برایتان فهرست کنیم:

• بعد از روشن‌کردن ماشین و استارت‌زدن نباید زیاد گاز بدهید.

• ترمزکردن ناگهانی را کنار بگذارید چون به خودرو فشار زیادی وارد می‌شود.

• در طول رانندگی با خودروی صفر از شتاب‌گرفتن ناگهانی خودداری کنید.

• در جاده‌های گل‌آلود، ناهموار و پرپیچ‌وخم رانندگی نکنید.

• به‌ مدتی طولانی، سرعت رانندگی را یکنواخت نگه ندارید.

• در سرعت‌های بالا با دنده سنگین رانندگی نکنید.

• در هزار کیلومتر نخست، یدک‌کش خودروهای دیگر نشوید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید