امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266462
۲۳۱۲
۱
۰
نسخه چاپی

سکته گوش چیست؟ | علل سکته گوش | نشانه های سکته گوش | درمان سکته گوش

سکته گوش یک آسیب ناگهانی است که فرد به طور ناگهانی شنوایی خود را به طور کامل یا ناقص از دست می‌دهد. این مکانیسم، مانند سکته قلبی یا مغزی است و خونرسانی به دلایل نامشخصی قطع شده و اکسیژن به بافت نمی‌رسد و در نتیجه بافت نابودشده و عملکرد خود را ازدست می‌دهد

سکته گوش چیست؟ | علل سکته گوش | نشانه های سکته گوش | درمان سکته گوش

سکته گوش - برای بعضی از اندام های بدن همانند مغز و قلب سکته امری شناخته شده می باشد اما استفاده از واژه ی سکته برای گوش شاید با تعجب همراه باشد.

سکته گوش چیست؟

یک صدای تق بلند را در گوش خود احساس می‌کنید و پس از آن جز سکوت مطلق هیچ صدای دیگری نمی‌شنوید. شاید برای بسیاری این اتفاق عجیب باشد، اما برای آنها که دچار سکته یا کم‌شنوایی ناگهانی گوش شده‌اند، بسیار آشناست.

کم شنوایی ناگهانی حسی‌ عصبی (SSHL) که به عنوان کری ناگهانی یا سکته گوش نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که شما خیلی سریع شنوایی خود را از دست می‌دهید. کری ناگهانی به‌طور معمول فقط در یک گوش اتفاق می‌افتد. این نوع کم شنوایی می‌تواند سریع یا طی چند روز اتفاق بیفتد. در این مدت، صدا به‌تدریج بم می‌شود یا ضعیف می‌شود.

فرکانس‌ها زیر و بمی امواج صوتی را بر حسب واحد هرتز (Hz) اندازه‌گیری می‌کنند. دسی‌بل‌ها شدت یا بلندی صداهایی را که می‌شنویم، اندازه‌گیری می‌کنند. صفر پایین‌ترین سطح دسی‌بل است که نزدیک به سکوت کامل است. نجوا 30 دسی‌بل و گفتار عادی 60 دسی‌بل است. از دست دادن 30 دسی‌بل در سه فرکانس متصل‌، کری ناگهانی در نظر گرفته شده است. این بدان معناست که کم شنوایی 30 دسی‌بل باعث می‌شود، صدای طبیعی گفتار مانند یک نجوا باشد.

سکته گوش یک آسیب ناگهانی است که فرد به طور ناگهانی شنوایی خود را به طور کامل یا ناقص از دست می‌دهد. این مکانیسم، مانند سکته قلبی یا مغزی است و خونرسانی به دلایل نامشخصی قطع شده و اکسیژن به بافت نمی‌رسد و در نتیجه بافت نابود شده و عملکرد خود را ازدست می‌دهد. در این بیماری به گوش داخلی آسیب وارد شده و سلول‌های مژکدار داخل حلزون گوش به سبب کمبود اکسیژن تخریب می‌شوند.

به گفته دکتر سعید ملایری، متخصص شنوایی‌شناسی، سکته گوش را باید به عنوان یک اورژانس پزشکی در نظر گرفت و فرد مبتلا به آن باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کند. متاسفانه برخی اوقات فرد مبتلا با ذهنیت این که مشکل او ناشی از جرم گوش، آلرژی یا عفونت سینوسی است از مراجعه به پزشک اجتناب می‌کند که این مسأله می‌تواند بر نتیجه درمان تاثیر منفی بگذارد.

علل سکته گوش

سکته گوش انواع گوناگونی دارد و عوامل متعددی در آن دخیل هستند. مهم‌ترین عامل خودایمنی است و به دلیل نامشخصی سیستم ایمنی ضعیف و دستخوش تغییرات شده است. همچنین ضربه به گوش، شکسته شدن دیوار صوتی، مصرف برخی داروها بخصوص خانواده آمینوگلیکوزیدها، عفونت‌های مزمن، عوامل ویروسی مانند اوریون، تومورها و اختلالات متابولیک و هورمونی در بروز بیماری نقش بسزایی دارند.

وقتی سکته گوش برای بیمار رخ می‌دهد، یافتن علت اصلی چندان آسان نیست، اما مطالعات نشان داده یک عامل، اشکالاتی را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند؛ یعنی شرایط داخلی بدن بر هم می‌خورد و با یک محرک مانند استرس، کری ناگهانی پدید می‌آید. 

نشانه های سکته گوش

مهم‌ترین نشانه، وز وز گوش و سنگین‌ شدن آن است. این نشانه برای همه بیماران باید هشداردهنده باشد و هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. سرگیجه و نبود تعادل هم ممکن است وجود داشته باشد ولی همیشه این علامت‌ها نیستند و گاهی فرد در سلامت کامل بوده و به طور اتفاقی شنوایی‌اش کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود. البته روند تدریجی این بیماری اغلب سه روز طول می‌کشد، بخصوص در کسانی که دچار ترومای گوش شده باشند.

به طور کلی علایم سکته گوش علائم عبارتند از:

- در گفتگوهای گروهی مشکل دارید
- مکالمات واضح به نظر نمی‌رسد
- ناتوانایی در شنیدن هنگام وجود صدای زیاد در پس‌زمینه
- مشکل در شنیدن صداهای زیر (فرکانس‌های بالا)
- احساس منگی
- اختلال تعادل
- وزوز گوش

تشخیص سکته گوش

تشخیص سکته گوش از طریق انجام آزمایش شنوایی نزد متخصص شنوایی‌شناس امکان‌پذیر است. در واقع اگر آستانه شنوایی در سه فرکانس متوالی بیش از 30 دسی‌بل افت نشان دهد، کم‌شنوایی ناگهانی رخ داده است. جالب آن که این اختلال بیشتر در دهه چهارم و پنجم زندگی افراد رخ می‌دهد.

بسیاری از افرادی که به کم‌شنوایی ناگهانی مبتلا می‌شوند، معمولا هنگام صبح و در زمان برخاستن از خواب متوجه آن می‌شوند. البته تقریبا نیمی از افراد مبتلا به کم‌شنوایی ناگهانی به طور خود به خود، طی دوره زمانی یک تا دو هفته بهبود می‌یابند.

از سوی دیگر، نتایج مطالعات نشان می‌دهد 85 درصد از افراد مبتلا که نزد پزشک متخصص می‌روند، بهبود پیدا می‌کنند و دوباره شنوایی خود را بازمی‌یابند.

درمان سکته گوش

رایج‌ترین درمان کم‌شنوایی ناگهانی بویژه کم‌شنوایی با دلایل ناشناخته، استفاده از داروهای کورتونی است.

این داروها باعث کاهش التهاب می‌شود و به بدن کمک می‌کند تا بتواند با بیماری مبازره کند. کورتون‌ها معمولا به شکل قرص هستند. البته در سال‌های اخیر، روش تزریق داروهای استروئیدی به داخل گوش میانی و از مسیر پشت لاله گوش مورد استفاده قرار گرفته است، این روش ممکن است برای همه بیماران راحت نباشد و بیشتر برای افرادی به کار برده می‌شود که امکان استفاده از داروهای خوراکی ندارند.

اگر علت ایجاد کم‌شنوایی ناگهانی مشخص باشد پزشک سعی می‌کند با کنترل آن به درمان کم‌شنوایی بپردازد. درمان عفونت، قطع دارویی که ممکن است مسمومیت‌زایی گوش را به همراه داشته باشد و استفاده از داروهای کنترل‌کننده سیستم ایمنی بدن، از دیگر روش‌های درمانی این اختلال محسوب می‌شود.

  • منبع
  • بیتوته
  • نیوشا
  • سمعک ساعی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید