امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274726
۳۳۳
۱
۰
نسخه چاپی

تمام اطلاعات درباره محدودیت های کرونایی اول آذر

طرح محدودیت های گسترده کرونایی از اول آذر ماه اجرا می شود اما کدام شهرها در این طرح مشمول تعطیلی گسترده خواهند شد؟

تمام اطلاعات درباره محدودیت های کرونایی اول آذر

طرح محدودیت های گسترده کرونایی از اول آذر ماه اجرا می شود اما کدام شهرها در این طرح مشمول تعطیلی گسترده خواهند شد؟

به گزارش حقوق نیوز به نقل از تیتربرتر؛ در روزهای اخیر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد مقابله با کرونا از تعطیلی ۱۵۰ شهر و کلانشهر در طرح محدودیت‌های کرونایی اول آذر ماه از روز شنبه به مدت ۲ هفته خبر داد. در طرح محدودیت‌های گسترده کرونایی اول آذر منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در شهرهای قرمز اعمال می‌شود. اما کدام مشاغل شامل طرح محدودیت‌هایی کرونایی می‌شوند و اینکه اگر مدیری خلاف قانون از طرح حضور یک سوم کارمندان سرباز زد چه کنیم؟

در طرح جامع محدودیت‌های جامع کرونایی، سه سطح تعریف شده است:

سطح ۳ یعنی قرمز: اگر ۱۰ فوتی کرونایی باشد سطح قرمز برای آن شهر در نظر گرفته می‌شود. صد و پنجاه شهر و شهرستان جزو محدوده قرمز هستند.

سطح ۲ یعنی نارنجی: بر اساس تقسیم بندی شهرها؛ اگر تعداد فوتی کرونایی ۶ نفر باشند سطح آن شهر نارنجی است.

سطح یک یعنی زرد: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، اگر حدود ۴ فوتی کرونایی روزانه اعلام شود، سطح زرد برای آن شهر شناخته می‌شود.

طبق آخرین آمار درباره شهرهای قرمز، نارجی و زرد مربوط به کرونا در کشور، ۱۲۴ شهر در کشور، وضعیت قرمز، حدودا ۱۵۰شهر نارنجی و ۹۸ شهر هم وضعیت زرد دارند.

تعطیلی مشاغل در طرح محدودیت‌ کرونایی اول آذر

گروه‌های شغلی ۱: یعنی بیمارستان، داروخانه، مطب، آمبولانس، آتش نشانی، سوپرمارکت، نانوایی ها، امنیت، سلامت، تعمیرگاه‌های لوازم خانگی، پمپ بنزین و ...

گروه‌های شغلی ۲: عبارتند از پاساژ، مراکز خرید و مال ها، تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مساجد، مصلی ها، قنادی و شیرینی فروشی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها، مراکز تهیه و طبخ غذا که اگر بیرون بر باشد می‌توانند باز باشند، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خوردو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، بازار فروش فرش، موکت، فرش ماشینی، اسباب بازی فروشی ها، فروش لوازم خانگی، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی ها، خدمات چاپ و دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، کادوفروشی ها، پارچه فروشی ها، عکاسی ها، آژانس‌های مشاوره املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، کیف و کفش، نوشت افزار، خیاطی و خرازی‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی

در طرح محدودیت‌های جدید کرونایی؛ رستوران‌ها فقط به صورت بیرون بر اجازه فعالیت خواهند داشت.

گروه‌های شغلی ۳: شامل دانشگاه ها، مدارس، زبان سراها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، کتابخانه ها، استخر‌های سرپوشیده، موزه‌ها و موزه باغ ها، سینما و تئاتر، آرایشگاه ها، مساجد و مصلی‌ها

گروه‌های شغلی ۴: شغل هایی از جمله برگزاری مراسم‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و همایش ها، فعالیت باشگاه‌های ورزشی، مدارس شبانه روزی، کافه و قهوه خانه‌ها

کدام شهرها از اول آذر تعطیل خواهند شد؟

بنابر نوشته فرارو؛ طبق آخرین آمار درباره شهرهای قرمز، نارجی و زرد مربوط به کرونا در کشور، ۱۲۴ شهر در کشور، وضعیت قرمز، حدودا ۱۵۰شهر نارنجی و ۹۸ شهر هم وضعیت زرد دارند. این طرح قطعاً از روز شنبه اجرا خواهد شد و قریب به ۲۵ مرکز استان نیز در سطح هشدار سه یعنی قرمز قرار گرفته‌اند.

بیست و پنج مرکز استان نیز در سطح هشدار سه یعنی قرمز قرار گرفته‌اند.

استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

جزئیات محدودیت‌ کرونایی اول آذرماه در شهرهای قرمز

در شهر‌های قرمز منع تردد درون شهری از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح است که علاوه بر منع تردد بین شهری است که در شهر‌های قرمز و نارنجی اعمال می‌شود.

همه کلانشهر‌ها جزء ۲۵ مرکز استان هستند و همه مشاغل بجز مشاغل سطح یک که تامین کننده مایحتاج مردم است مانند سوپرمارکت‌ها، امداد و نجات و بخش‌های درمانی، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی مانند مطب‌ها و امثالهم. در حوزه اداری هم حداکثر یک سوم کارکنان حق حضور دارند.

پلاک‌های بومی حق حضور در دیگر شهر‌ها را ندارند و اگر وارد شهر دیگری شوند با جریمه سنگینی روبرو خواهند شد. اکثر جرائم توسط دوربین‌ها اعمال می‌شود.

همه مدارس و دانشگاه‌ها غیر حضوری است. مراکز مذهبی و فرهنگی هم به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند و در این مناطق بحث برگزاری نماز جماعات و جمعه هم تعطیل خواهد شد.

در مناطق قرمز جلسات اداری که می‌خواهد برگزار شود حداکثر ۱۵ نفر است و معنی آن این است که جلسه هیات دولت هم اگر قرار است برگزار شود بیش از ۱۵ نفر نباید برگزار شود و بقیه به صورت وبیناری حضور داشته باشند و حتی جلسات مجلس هم قطعا نمی‌تواند در تهران با بیش از ۱۵ نفر تشکیل شود.

کدام شهرها شامل تعطیلی گسترده نمی‌شوند؟

استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

در شهر‌های نارنجی یا سطح هشدار دو، حداکثر افراد میتوانند ۲۰ نفر و در شهر‌های زرد ۳۰ نفر در جلسات فیزیکی حضور یابند.

محدودیت تردد در شهر‌ها از یکم آذرماه

در سطح هشدار قرمز و نارنجی، خودرو‌ها با پلاک بومی حق خروج از منطقه خودشان را ندارند و پلاک‌های غیربومی هم اجازه ورود به این مناطق را ندارند که در صورت رعایت نکردن؛ توسط دوربین‌ها جریمه سنگین خواهند شد.

اگر فردی از شهر نارنجی وارد هر شهری شد ۵۰۰ هزار تومان و از شهر قرمز یک میلیون تومان جریمه می شود.

تردد درون شهری نیز از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در مناطق قرمز منع خواهد شد.

برخی مشاغل شیفت شب (کارکنان بیمارستان‌ها، صدا و سیما و ...) مشمول جریمه تردد شبانه نمی‌شوند. مسئولان این سازمان‌ها و مشاغل با ارسال فهرست شماره خودرو کارکنان خود به فرمانداری‌ها از جریمه‌ این افراد جلوگیری کنند.

محدودیت‌های شبانه شامل تاکسی ها و تاکسی های اینترنتی که نامه مکتوب از پلیس دارند نخواهد شد.

تاکسی‌های اینترنتی و وسایل حمل و نقل عمومی طبق مجوز‌هایی که صادر می‌شود می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

هر نوع جلسه رسمی در مناطق قرمز تا سقف ۱۵ نفر و در سطح نارنجی تا سقف ۲۰ نفر و در مناطق با سطح زرد تا سقف ۳۰ نفر مجاز است و باید ۴ متر فاصله بین افراد رعایت شود این قانون برای همه به طور یکسان اجرا می‌شود.

اگر مدیری با طرح محدودیت‌های کرونایی همکاری نکرد؛ چه کنیم؟

حریرچی معاون وزیر بهداشت شب گذشته در تلویزیون در پاسخ به این پرسش که «بعضی مدیران سازمان‌ها نسبت به دورکاری کارمندان خود مقاومت به خرج می‌دهند و آن‌ها را مجبور به حضور در کار می‌کنند؟»، گفت: اطلاعیه رسمی در این خصوص نیز تا چهارشنبه صبح اعلام خواهد شد و در همه شهر‌ها مسؤول اصلی اجرای تعطیلات فرمانداران و در استان‌ها، استانداران هستند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اعمال جرایم در خصوص ممانعت برخی مدیران از دورکاری کارمندان خود، تاکید کرد: از جمله اعمال قوانین برای چنین مدیرانی این است که تا سه ماه انفصال از خدمت و جرایم نقدی پیش‌بینی شده و بنده فکر نمی‌کنم مدیری در بخش دولتی و خصوصی در این خصوص مقاومت کند؛ چون این موضوع قانون است و برخورد قاطع می‌شود.

وی اضافه کرد: کارمندان می‌توانند در صورت تخلف در این خصوص با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و شکایت کنند؛ ضمن اینکه دادستان‌ها و فرمانداران نیز وارد عمل می‌شوند.

انتهای پیام

  • منبع
  • تیتر برتر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید