امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283179
۱۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

تولید سالانه ۱۰۰ هزار پروپوزال ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد/ با سامانه مشابهت‌یاب جلوی «کپی محتوا» را خواهیم گرفت

تولید سالانه ۱۰۰ هزار پروپوزال ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد/ با سامانه مشابهت‌یاب جلوی «کپی محتوا» را خواهیم گرفت

«محمد علی اکبری» سرپرست معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد راه‌اندازی سامانه مشابهت‌یاب در این دانشگاه توضیح داد: ما هر سال به طور متوسط ۹۰ هزار پروپوزال کارشناسی ارشد و ۱۰ هزار پروپوزال مقطع دکتری داریم.

با راه‌اندازی سامانه مشابهت‌یاب، وقتی دانشجویان پروپوزال خود را بارگذاری می‌کنند، باید در بانک داده‌های دانشگاه آزاد مشابهت‌یابی شوند و این کار به صورت اجباری در تمام دانشگاه‌های آزاد کشور اجرا می‌شود و بعد از اینکه یک ماه سامانه را آزمایشی راه اندازی کردیم، از اوایل دی ماه به صورت رسمی فعال شده است و کار می‌کند.

 سرپرست معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مرحله بعدی که به زودی انجام می‌شود، روی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها مشابهت‌یابی صورت می‌گیرد.

علی اکبری در مورد کاهش هزینه دانشجویان در این روند و با کمک این سامانه نیز گفت: باید با ایرانداک صحبت کنیم و احتمالا ما با وجود سامانه مشابهت‌یاب خودمان، دیگر هزینه ایرانداک را از دانشجویان نمی‌گیریم و هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.

او در مورد موازی کاری این سامانه با ایرانداک نیز اظهار کرد: سامانه مشابهت‌یاب دانشگاه آزاد هیچ موازی کاری با ایرانداک ندارد برای اینکه بانک اطلاعات ایرانداک بیشتر برای دانشگاه‌های دولتی است و دانشگاه آزاد با حجم بالای تولید پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری در سال به نوعی خودش یک ایرانداک دانشگاه آزاد دارد.

علی اکبری در مورد کارکرد این سامانه برای جلوگیری از سرقت‌های علمی به کمک سامانه مشابهت‌یاب نیز بیان کرد: ما در سال بیش از ۱۰۰ هزار پروپوزال ارشد و دکتری در دانشگاه آزاد داریم. در این بین مشکل پایان‌نامه‌های عده‌ معدودی از افراد این است که یا پایان‌نامه‌شان را رونوشت می‌کنند یا قسمت‌هایی از یک اثر دیگر را تغییر می‌دهند و به عنوان اثر خود معرفی می‌کنند و… ما سعی کردیم با راه اندازی این سامانه، الگوریتم مشابهت‌یابی داشته باشیم که به بهترین شکل ممکن جلوی این نوع سرقت‌ و مشابهت علمی را بگیریم.

وی ادامه داد: این عمل البته به طور معمول در مشابهت‌یاب‌های مختلف انجام می‌شود، ولی ما پروژه‌های جدی‌تری هم داریم مثلا امکان تحلیل محتوا را هم اضافه خواهیم کرد و هرچه سامانه رشد کند قابلیت‌های دقیق‌تری در آن رشد خواهد کرد و به شکل حداکثری جلوی کپی محتوا را خواهیم گرفت. پیش از همه اینها باید بحث همکاری با ایرانداک را جدی و سریع پیگیری کنیم تا بتوانیم به بانک اطلاعات ایرانداک دسترسی داشته باشیم و متقابلا آن‌ها نیز این امکان را داشته باشند تا در سطح کشوری بانک‌های اطلاعاتی داشته باشیم که جلوی هرگونه سرقت و کپی در تولیدات علمی را بگیرد.

او افزود: این مشابهت‌یاب‌ها در رشد کیفی آثار علمی هم در حد خودشان تأثیرگذار هستند. وقتی جلوی رونوشت و کپی علمی گرفته شود، دانشجو مجبور می‌شود واقعا کار علمی کند البته نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم محتوا و کیفیت آن را خیلی تحت تاثیر قرار دهد، اما به هر حال بی‌تاثیر هم نیست. وقتی به صورت جدی از هوش مصنوعی در این مشابهت‌یابی استفاده کنیم می‌توانیم انتظار افزایش کیفیت را هم داشته باشیم، اما حداقل الان برای سامانه ما فاصله داریم تا به چنین مرحله و توانی برسد.

معاون دانشگاه آزاد در مورد چالش سرقت علمی در دانشگاه آزاد و پروپوزال‌ها یا پایان‌نامه‌ها توضیح داد: در رساله‌های دکتری می‌توانم بگویم چالشی نیست و درصد کمی از چالش ما به این موضوع مربوط است. واقعا در هیچ زمانی مشابهت تولیدات علمی برای ما بحران نبوده است و دانشجویان تا پیش از این برای مشابهت‌یابی تولیدات علمی خود از بانک اطلاعات ایرانداک استفاده می‌کردند.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایلنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید