امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277477
۱۰۵۳
۱
۰
نسخه چاپی

جرم خیانت در امانت مشاور املاک | مجازات جرم خیانت در امانت مشاور املاک چیست

جرم خیانت در امانت مشاور املاک | مجازات جرم خیانت در امانت مشاور املاک چیست

جرم خیانت در امانت مشاور املاک

خیانت در امانت جرمی نیست که مستقیما از طرف مشاوران املاک دارای بنگاه های معاملاتی شکل بگیرد مگر در مواردی که یکی از طرفین معامله، خریدار و یا فروشنده و یا هر دوی آن ها اسناد تجاری نظیر سند، مال، پول، چک و… را به مشاور املاک سپرده تا وی به طرف مقابل معامله داده و یا آن را به یکی از اداره ها و یا دستگاه های مرتبط با معامله انجام شده تحویل دهد.

اگر سند، وجه، چک، مال و سایر اسناد تجاری از جانب یکی از طرفین معامله و یا هردوی آن ها به مشاور املاک سپرده شود تا او اسناد نام برده را به طرف دیگر معامله و یا به یکی از دستگاه های مرتبط تحویل بدهد، ولی این امر اتفاق نیفتاده باشد و اسناد و اموال مربوطه مورد سوء استفاده شخص بنگاه دار و یا مورد تصاحب وی قرار گرفته باشد، این کار وی خیانت در امانت محسوب شده و برای وی مجازات هایی را به دنبال خواهد داشت.

به موجب ماده 349 قانون تجارت: اگر مشاور املاک که در این قانون تحت عنوان دلال از وی یاد شده است، بر خلاف وظیفه ای که مامور انجام آن شده است و شخصی که به وی ماموریت انجام این عمل را داده است، به نفع طرف دیگر معامله اقداماتی را انجام دهد و یا هنگامی که بر خلاف عرف تجاری در زمینه بنگاه ها و آژانس های معاملاتی املاک، وجه و یا وعده وجهی را بپذیرد، مستحق دریافت اجرت انجام معامله و مخارج صورت گرفته نبوده و محکوم به جرم خیانت در امانت می باشد که به راحتی از سوی شاکی قابل تعقیب و پیگیری است.

مجازات جرم خیانت در امانت مشاورین املاک

به موجب ماده 673 قانون مجازات اسلامی: اگر شخصی به سوء استفاده از سفید مهر و یا سفید امضایی که تحت عنوان امانت به وی سپرده شده است بپردازد، محکوم به گذراندن یک تا سه سال زندان خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده 674 قانون مجازات اسلامی: اگر اموال و سرمایه هایی منقول، غیر منقول و یا نوشته هایی همچون سفته، چک، قبض و امثال این ها تحت عنوان اجاره، امانت، رهن و یا حتی وکالت و نیز هر گونه عمل دارای اجرت و یا فاقد اجرت به شخصی داده شود، در حالی که هدف مسترد شدن اشیاء نام برده و یا مصرف آن ها در زمینه ای معین بوده است، در صورتی که فرد به عهده گیرنده این اشیاء، آن ها را مورد استفاده و یا تصاحب قرار داده و یا گم کند و موجبات ضرر صاحبین آن اموال را فراهم سازد، بر اساس قانون مجازات اسلامی به گذراندن شش ماه تا سه سال زندان محکوم می شود.

یکی از مصادیق خیانت در امانت توسط مشاورین املاک

تصور کنید فردی که ساکن شهر و یا کشوری دیگر است، با مشاور املاک جهت فروش ملک خود و یا خرید ملکی دیگر و نیز انجام معاملاتی از این قبیل هماهنگی های لازم را انجام بدهد. اما مشاور املاک از نبود این طرف معامله سوء استفاده کرده و به تبانی با طرف دیگر می پردازد و معامله را به ضرر فرد غایب انجام داده و از اعتماد و عدم حضور وی سوء استفاده می کند. به عنوان مثال مشاور املاک ملک مورد نظر فروشنده غایب را به قیمتی واقعی فروخته است. اما به وی می گوید که این کار را با قیمتی کمتر از قیمت اصلی انجام داده است. در صورت بروز چنین شرایطی مشاور املاک از نا آگاهی و عدم اطلاع فروشنده و نیز عدم حضور وی، سوء استفاده کرده و این کار او مصداقی بارز از خیانت در امانت می باشد. خیانت در امانت مشاورین املاک هم از لحاظ انضباطی و هم از جنبه مدنی و کیفری قابل تعقیب و پیگیری است.

  • منبع
  • عدل ورزان

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید