امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279848
۵۰۲
۱
۰
نسخه چاپی

جریمه‌ خاموشی برای ادارات و سازمان‌ها

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری نوین توانیر گفت: بر اساس طرح هوشمندسازی کنتورها اگر بانک‌ها، ادارات دولتی و خصوصی بعد از ساعت اداری، خارج از الگوی تعیین شده مصرف داشته باشند، برق آن‌ها قطع می‌شود و درصورت کاهش بار مجدد وصل خواهد شد.

خاموشی

با اشاره به آخرین وضعیت طرح کنتورهای هوشمند، اظهار کرد: این طرح با اولویت مشترکان بزرگ آغاز شد، درحال حاضر تقریبا برای همه ۱۰۰ هزار مشترک صنعتی بزرگ که بالای ۳۰ کیلووات ساعت مصرف برق دارند و اغلب چاه‌های کشاورزی که بالغ بر ۲۰۰ هزار مشترک را دربرمی‌گیرد، کنتور هوشمند نصب شده است.

وی با بیان اینکه مابقی نیز تا یک‌ماه آینده تکمیل خواهد شد و تا تابستان اکثر بار کشاورزی و صنعتی را می‌توان از این طریق کنترل‌پذیر کنیم، گفت: اولویت بعدی که آغاز شده نیز شامل مشترکان اداری می ‌شود، در این بخش نیز عمده مشترکان در سال‌های گذشته مجهز به سیستم هوشمند شدند و برای مابقی مشترکان نیز برنامه‌ریزی شده که برای آن‌ها نیز نصب شود؛ منظور از مشترکان عمومی و اداری دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها می‌شود که برنامه‌ریزی شده پس از مشترکان صنعتی و کشاورزی کامل شوند.

مدیریت ۵۰۰ مگاوات در تهران

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری نوین توانیر با بیان اینکه این طرح با اولویت کلان‌شهرها و به‌ویژه تهران انجام خواهد شد، افزود: با نصب کنتورهای هوشمند در تهران قرار شده تا در تابستان امسال ۵۰۰ مگاوات بار اداری مدیریت شود، بر اساس آنچه که در مصوبه دولت آمده باید در ساعات اداری و غیر اداری، مدیریت بار صورت بگیرد، سال‌های گذشته صرفا روئت می‌کردیم و نهایتا تذکر داده می‌شد اما امسال قرار است محدودیت را اعمال کنیم.

مدقق با بیان اینکه بر اساس این طرح اگر بعد از ساعت اداری بانک‌ها و ادارات خارج از الگوی گفته شده مصرف داشته باشند، برق آن‌ها قطع می‌شود، گفت: درصورتی که این سازمان‌ها و ادارات بار مصرفی خود را کاهش دهند، برق آن‌ها مجدد وصل می‌شود، آنچه تعیین شده این است که  ادارات در ساعات غیر اداری ۱۰ درصد مصرف داشته باشند. اگر میزان مصرف بیش از این میزان مصرف داشته باشند، برق آن‌ها قطع خواهد شد؛ باید هر سازمان یک مسوول انرژی و تاسیسات داشته باشد که دستورالعمل دولت را اجرایی کند اما اگر این اتفاق نیفتد، برق آن‌ها قطع خواهد شد و در صورت کاهش بار مجدد وصل می‌شوند.

وی با بیان اینکه این طرح تنبیهی نیست و مصرف آن‌ها را محدود خواهیم کرد، گفت: باتوجه به اینکه مجموعه‌های دولتی و حتی خصوصی معمولا  نسبت به هزینه‌های انرژی حساس نیستند، امیدواریم با اجرای این طرح این مساله مدیریت شود.

نصب کنتور هوشمند برای مشترکان خانگی پر مصرف

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری نوین توانیر با اشاره به نصب کنتور هوشمند برای مشترکان خانگی نیز گفت: درحال حاضر فقط برای مشترکان خیلی پرمصرف که قبوض بالایی دارند، کنتور هوشمند نصب شده، مشترکان خانگی وجود دارند که در واقع خانگی محسوب نمی‌شوند چراکه مصارف بالایی دارند و اغلب در باغ ویلا ساکن هستند که برای آن‌ها نیز کنتور هوشمند برای مدیریت بار نصب می‌شود.

مدقق با بیان اینکه قبوض بالای پنج میلیون تومان نیز برای مشترکان خانگی پر مصرف صادر می‌شود، برای بخشی از این مشترکان کنتور هوشمند نصب شده و برای مابقی نیز نصب خواهیم کرد؛ در بخش خانگی مبنا بر قطع برق نیست و تمرکز ما روی تذکر و اعلام هشدار است، اکثر مجموعه‌های خانگی در این بخش انگیزه مالی برای کاهش مصرف برق ندارند و باید از بحث‌های اجتماعی و فرهنگی برای مدیریت بار آن‌ها  استفاده شود.

چرا طرح فهام کامل نمی‌شود؟

وی با اشاره به دلایل عدم توسعه طرح هوشمندسازی، گفت: مشکل اصلی نقدینگی است، منابع این طرح از توانیر بوده و به خاطر ناترازی که بین قیمت تمام شده و تعرفه وجود دارد مشکلاتی ایجاد شده و همین موضوع باعث شده صنعت برق نتواند اولویت کاری خود را به موقع انجام دهد، لذا مهم‌ترین کاری دریافت کمک از  دولت و شرکت‌های غیر دولتی که می‌توانند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند، است.

پایان هوشمندسازی مشرکان دیماندی و سه‌فاز غیرخانگی

مدیرکل هوشمندسازی و فناوری نوین توانیر با بیان اینکه هوشمندسازی مشرکان دیماندی و سه‌فاز غیرخانگی در حوزه تجاری، عمومی و کشاورزی امسال به پایان می‌رسد اما وقتی وارد بخش خانگی و تجاری کوچک می‌شویم، تعداد بسیار است، اظهار کرد: در قانون بودجه پیش‌بینی شده که هزینه را از مشترک دریافت کنیم، هرچند این قانون وجود دارد اما مشکلات خاص خود را دارد. این کار حتما نیازمند سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی بوده، روش‌هایی نیز پیشنهاد داده شده اما سرمایه‌گذاری که بخواهد در این بخش حضور داشته باشد تاکنون اعلام نشده است.

هزینه نصب هر کنتور ۸۰۰ هزار تومان است

مدقق درباره هزینه نصب هر کنتور هوشمند، گفت: در بخش خانگی و مشترکان تک‌فاز قیمت تمام شده، حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است اما وقتی سرمایه‌گذار وارد این حوزه شود هزینه‌های مالی افزایش می‌یابد.

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید