امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278909
۵۵۲
۱
۰
نسخه چاپی

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟/کدام فروشگاه‌ها در جمعه سیاه شرکت می‌کنند؟

Black Friday (بلک فرایدی) یا جمعه سیاه اصطلاحا به روزی گفته می‌شود که مردم امریکا بعد از روز شکرگذاری یا Thanksgiving که آخرین پنجشنبه ماه نوامبر است، نامگذاری کرده اند.

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

Black Friday یا جمعه سیاه اصطلاحا به روزی گفته می‌شود که مردم آمریکا بعد از روز شکرگذاری یا Thanksgiving که آخرین پنجشنبه ماه نوامبر است، نامگذاری کرده اند. این روز سرآغاز خرید‌های کریسمس بوده و روز تعطیلی نیست، اما با توجه به سنت‌هایی که کشور‌های آمریکای شمالی از قبل داشته اند، کارمندان ادارات این اجازه را پیدا می‌کنند که در این روز به خرید‌های خود بپردازند. بسیاری از افراد از ساعات اولیه صبح منتظر در جلوی فروشگاه‌ها می‌مانند تا به محض آغاز این روز خرید‌های خود را انجام داده و تا قبل از پایان شب تمامی وسایل لازم را خریداری کنند.

اما تفاوت این آخرین جمعه ماه نوامبر با سایر روز‌ها چیست؟ در Black Friday اجناس فروشگاه‌ها تخفیف‌های عمده‌ای می‌خورند. برای مثال شما می‌توانید یک سینمای خانگی را با نصف قیمت روز قبل خریداری کنید. این تخفیف هم شامل وسایل الکترونیکی و هم غیر الکترونیکی است. از نظر روانشناسی و علم بازاریابی تکنیک‌هایی که فروشنده‌ها در این روز به کار می‌برند باعث می‌شود آن‌ها فروش فوق العاده‌ای داشته باشند.

فروشنده‌ها با فروش بسته‌های کالا یا Bundle، خریداران را به خرید کالا‌هایی غیرجذاب نیز تشویق می‌کنند. برای مثال در یک بسته شامل ۵ کالا، سه کالا مورد نظر خریدار بوده و با توجه به اینکه این بسته شامل تخفیف ۵۰ درصدی می‌شود، خریدار ترجیح می‌دهد آن را تهیه کرده و در نتیجه دو کالایی که ممکن است فروش کمتری داشته باشد در این وضعیت به فروش می‌رسد.

به واسطه فروش فوری که در این روز ایجاد می‌شود به خریداران این حس القا می‌گردد که باید به سرعت خرید خود را انجام داده و اگر این کار را نکنند چیزی را از دست می‌دهند. این سبک از بازاریابی را شاید در بسیاری از شعار‌های تبلیغاتی دیده اید که به شما می‌گویند تنها ۵ روز برای شرکت در مسابقه فرصت دارید یا تنها تعداد محدودی از این جنس باقی مانده و شما فرصت کمی برای خرید آن دارید. این سبک از بازاریابی باعث ایجاد یک نوع هیجان در خریدار شده و وی را ترغیب به خرید محصول می‌کند.

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

این خاصیت در Black Friday به خوبی دیده می‌شود، چون خریدار تنها از صبح تا قبل از شب فرصت خرید داشته و این فرصت محدود به وی القا می‌کند که حتما باید خریدی را انجام داده در غیر اینصورت ضرر می‌کند. شاید اگر به جای Black Friday یک هفته این اتفاق می‌افتاد صف‌های فروشگاه‌ها و خرید افراد اینقدر زیاد نمی‌شد.

اما با توجه به اینکه بسیاری از فروشگاه‌ها در این روز با تخفیف بسیار محصولات خود را عرضه می‌کنند، رقابت نقش مهمی را ایفا می‌کند. در اینجا بحث احترام به مشتری مطرح می‌شود. مشتری ترجیح می‌دهد از فروشگاهی خرید خود را انجام دهد که ارزش افزوده‌ای حتی کوچک در اختیار وی قرار گیرد. دادن اشانتیون رایگان محصولات یا حتی دادن یک لیوان قهوه به مشتری می‌تواند به وی حس خوبی القا کرده و سبب شود از همان فروشگاه خرید‌های خود را انجام دهد. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز سعی می‌کنند با دادن گیفت کارت‌های جانبی در کنار خرید‌های با تخفیف، مزیت رقابتی نسبت به فروشگاه‌های مشابه ایجاد کنند.

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

جذابیت جمعه سیاه برای مشتریان

به واسطه فروش فوری که در این روز ایجاد می‌شود به خریداران این حس القا می‌گردد که باید به سرعت خرید خود را انجام داده و اگر این کار را نکنند چیزی را از دست می‌دهند. این سبک از بازاریابی را شاید در بسیاری از شعار‌های تبلیغاتی دیده اید که به شما می‌گویند تنها ۵ روز برای شرکت در مسابقه فرصت دارید یا تنها تعداد محدودی از این جنس باقی مانده و شما فرصت کمی برای خرید آن دارید. این سبک از بازاریابی باعث ایجاد یک نوع هیجان در خریدار شده و وی را ترغیب به خرید محصول می‌کند. این خاصیت در Black Friday به خوبی دیده می‌شود، چون خریدار تنها از صبح تا قبل از شب فرصت خرید داشته و این فرصت محدود به وی القا می‌کند که حتما باید خریدی را انجام داده در غیر اینصورت ضرر می‌کند. شاید اگر به جای Black Friday یک هفته این اتفاق می‌افتاد صف‌های فروشگاه‌ها و خرید افراد اینقدر زیاد نمی‌شد.

 اما با توجه به اینکه بسیاری از فروشگاه‌ها در این روز با تخفیف بسیار محصولات خود را عرضه می‌کنند، رقابت نقش مهمی را ایفا می‌کند. در اینجا بحث احترام به مشتری مطرح می‌شود. مشتری ترجیح می‌دهد از فروشگاهی خرید خود را انجام دهد که ارزش افزوده‌ای حتی کوچک در اختیار وی قرار گیرد. دادن اشانتیون رایگان محصولات یا حتی دادن یک لیوان قهوه به مشتری می‌تواند به وی حس خوبی القا کرده و سبب شود از همان فروشگاه خرید‌های خود را انجام دهد. در فروشگاه‌های اینترنتی نیز سعی می‌کنند با دادن گیفت کارت‌های جانبی در کنار خرید‌های با تخفیف، مزیت رقابتی نسبت به فروشگاه‌های مشابه ایجاد کنند.

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

جمعه سیاه در ایران کدام فروشگاه‎‌ها تخفیف دارند؟

در روز جمعه سیاه یا بلک فرایدی بسیاری از فروشگاه‌ها در سراسر جهان قیمت اجناس خود را چند درصد کاهش می‌دهند. در ایران کدام فروشگاه‌ها در جمعه سیاه شرکت می‌کنند؟

بلک فرایدی (Black friday) یا جمعه سیاه هرساله در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار می‌شود. امسال در ایران نیز جمعه سیاه با پنجم آذر مصادف شده است. در این روز صاحبان کسب‌و‌کارها محصولات و خدمات خود را با تخفیف‌هایی از ۹ تا ۹۰ درصد ارائه می‌کنند، به همین دلیل افراد زیادی ترغیب می‌شوند تا در این روز خرید کنند.

امسال با توجه به شرایط کرونا و قرنطینه، علاقه مردم به خرید آنلاین افزایش پیدا کرد، به همین دلیل بلک فرایدی در دو سال گذشته بیشتر جنبه خرید اینترنتی دارد، از این رو  فروشگاه‌های اینترنتی در بلک فرایدی نقش بیشتری ایفا می‌کنند.

در ایران نیز فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری وجود دارند که در جمعه سیاه، تخفیف‌‌های متنوع و زیادی را بر روی کالا‌های خود اعمال می‌کنند.

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

دیجی کالا

دیجی‌کالا، همزمان با حراج بزرگ‌ترین فروشگاه‌های دنیا مثل آمازون، جمعه سیاه برگزار می‌کند. امسال نیز دیجی کالا اعلام کرده است که جمعه سیاه خود را از پنجم تا هفتم آذر برگزار می‌کند. فروشگاه اینترنتی لباس: فروشگاه اینترنتی بانی مد نیز هر سال در روز بلک فرایدی تخفیف‌های ویژه‌ای را ارائه می‌دهد که تمامی خریداران بدون نیاز به مراجعه حضوری و با صرف کمترین هزینه می‌توانند تمامی محصولات برند را با تخفیف ویژه‌ خریداری کنند. برنس مد یکی دیگر از فروشگاه‌های آنلاین لباس زنانه است که امسال تا ۷۰ درصد تخفیف محصولات برای جمعه سیاه در نظر گرفته است.

صنعت چرم

مارال چرم و نوین چرم دو صنعت چرم‌سازی در کشور، هر ساله تخفیف‌های جمعه سیاه را بر روی کالای خود اعمال می‌کنند. مارال چرم اعلام کرده است که ۵۰ درصد تخفیف بر روی برخی کالای خود می‌گذارد. لوازم آرایشی و بهداشتی: فروشگاه آنلاین لوازم بهداشتی و آرایشی «خانومی» اعلام کرده که محصولات متنوعی را با ۴۰% تا ۷۰% تخفیف در روز جمعه سیاه ارائه می‌شوند. موتن رو یکی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه لوازم آرایشی و بهداشتی است که تخفیف‌هایی از ۲۰ تا ۹۰ درصد را برای جمعه سیاه امسال در نظر دارد.

جمعه سیاه چیست و چه روزی است؟

شرکت‌های خدمات‌دهی

به نظر می‌رسد تخفیف‌های بلک فرایدی به حوزه خدمات‌دهی رسیده است، چرا که برخی از شرکت‌های خدمات‌دهی تخفیف‌های را بر روی خدمات خود ارائه داده‌ند. این شرکت خدمات‌دهی اینترنتی تخفیفات ویژه‌ای را برای بلک فرایدی در نظر گرفته است. به عنوان مثال تا پایان روز جمعه، این شرکت سرویس اینترنت شش ماهه با سرعت ۱۶ گیگابیت حجم بین‌الملل را ۴۰ درصد تخفیف ارائه می‌دهد.

فروشگاه‌های آنلاین در اینستاگرام

در پلفترم اینستاگرام فروشگاه‌های اینترنتی کوچک و بزرگی وجود دارند که به مناسبت فرا رسیدن جمعه سیاه تخفیف‌های خوبی بر روی محصولات خود اعمال کرده‌اند.

برخی از این فروشگاه‌ها آنلاین چند روز جلوتر جمعه سیاه را آغاز کرده‎اند تا مخاطبان بیشتری را جذب کند. به نظر می‌رسد بلک فرایدی برای این فروشگاه‌ها فرصتی مناسب به حساب می‌آید تا کسب‌وکار خود را توسعه دهند و افراد بیشتری آن‌ها را بشناسند.

در ایران، اجناس مورد نیاز مردم مانند وسایل الکترونیکی و تکنولوژی معمولا تخفیف ندارند یا اگر داشته باشند؛ بسیار ناچیز است. بنابراین بیشتر تخفیف‌ها برای لباس و لوازم آرایشی و بهداشتی ارائه می‌شوند.

  • منبع
  • تابناک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید