امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269206
۵۲۲
۱
۰
نسخه چاپی
سیدعباس عراقچی

جمهوری اسلامی ایران خروج از برجام را در دستور کار دارد/مهم برای ما تأمین منافع ملی کشور است

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: طبیعی است که ایران قصد ایجاد تنش و درگیری ندارد اما مهم برای ما تأمین منافع ملی کشور است و ما هیچ تعصبی به برجام نداریم

جمهوری اسلامی ایران خروج از برجام را در دستور کار دارد/مهم برای ما تأمین منافع ملی کشور است
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

جمهوری اسلامی ایران خروج از برجام را در دستور کار دارد/مهم برای ما تأمین منافع ملی کشور است

 سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: طبیعی است که ایران قصد ایجاد تنش و درگیری ندارد اما مهم برای ما تأمین منافع ملی کشور است و ما هیچ تعصبی به برجام نداریم.

به گزارش ایرنا، عراقچی چهارشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما پیرامون تصمیم امروز جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تغییراتی در اجرای برجام توضیحاتی ارائه داد.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه «خط قرمز جمهوری اسلامی ایران، مطرح شدن دوباره موضوع هسته ای در شورای امنیت و بازگشت دوباره تحریم هاست»، افزود: اگر در فاصله 60 روز آینده کشورهای 1+4 موضوع هسته ای ایران را به شورای امنیت بکشند و یا تحریم های گذشته برقرار شود، برجام به طور کامل از بین خواهد رفت و طرف مقابل پاسخ قاطع و محکم جمهوری اسلامی ایران را خواهد دید.
وی با اشاره به تلاش دوباره ترامپ و دولت آمریکا برای بر هم زدن برجام، گفت: با وجود همه اقدامات دولتمردان آمریکایی، جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد تا در دام آمریکا نیفتد.
عراقچی افزود: با وجود همه فشارهای آمریکا، با اقدامات ایران کشورهای اروپایی خود را ملزم کردند در 11 حوزه از جمله مالی و بانکی نفت، گاز و پتروشیمی، حمل و نقل و تجارت، راه حل های عملیاتی پیدا کنند تا ایران از منافع رفع تحریم ها بهره مند شود.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه اروپایی ها در این مسیر خیلی کُند حرکت کردند، گفت: فرصت یکساله ما به آنان به درخواست خود اروپایی ها بود و این هوشمندی، برتری سیاسی را در دنیا به نفع ما ایجاد کرد.
وی افزود: آمریکا در سال گذشته چهار بار تلاش کرد تا موضوع ایران را به شورای امنیت بکشاند.
عراقچی گفت: ما در یک سال گذشته فرصت کافی به اروپایی ها دادیم؛ بنابر این امروز تصمیم به کاهش تعهداتمان گرفتیم و آن را اعلام کردیم.
معاون وزیر امور خارجه افزود: اروپایی ها بصراحت اعلام کرده اند که بانک ها و خزانه داری هایشان بیشتر از آمریکایی ها حرف شنوی دارند تا دولت اروپایی.
وی با بیان اینکه تصمیم اخیر ایران بر اساس منافع ملی کشور گرفته شده، گفت: تصمیم جمهوری اسلامی ایران نه نقض برجام و نه خروج از آن است؛ بلکه استفاده از ابزارهای داخل برجام برای تأمین منافع مردم ایران است.
عراقچی تصریح کرد: هیچکس نمی تواند ایران را به نقض برجام متهم کند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران خروج از برجام را در دستور کار دارد، افزود: این کار مرحله به مرحله است و هرگاه طرف های مقابل به تعهداتشان بازگردند جمهوری اسلامی ایران نیز به تعهدات خود باز خواهد گذشت.
وی با بیان اینکه بر اساس برجام میزان ذخایر حساس هسته ای در ایران مشخص شده است، گفت: امروز اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران دیگر خود را متعهد به این میزان نمی داند و هیچ محدودیتی را برای خود قائل نیست.
عراقچی افزود: در مرحله نخست، یکی از ستون های برجام را هدف قرار دادیم و اگر تا دو ماه دیگر خواسته هایمان اجرا نشود، گام دوم را برخواهیم داشت و در اقدام بعد، درصد غنی سازی را هدف قرار خواهیم داد.
وی گفت: بحث دیگر، موضوع اراک است که در برجام بر مدرن سازی آن با کمک طرف های مقابل تأکید شده است.
عراقچی افزود: در یک سال گذشته، مدرن سازی اراک بخوبی پیش نرفته و علت آن هم ترس طرف های مقابل بوده است.
وی گفت: انتظار ما، بازگشت اراک به سمت مدرن شدن است.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: اگر در 60 روز آینده خواسته های ایران برآورده نشود، جمهوری اسلامی ایران قید همکاری با طرف های دیگر در مدرن سازی اراک را خواهد زد و بر اساس توانایی های داخلی خود آن را مدرن خواهد کرد.
عراقچی افزود: نقشه راه، کاملاً روشن است و تصویر واضحی را پیش روی 1+4 گذاشته ایم و البته آمادگی مان را هم برای مذاکره اعلام کرده ایم.
وی گفت: بر اساس برجام، میزان ذخایر در ایران مهم است؛ اگرچه آمریکایی ها بازی ای را ایجاد کرده اند که کسی ذخایر ایران را نخرد تا بر اساس برجام، تولیدات هسته ای ما متوقف شود اما ما اعلام کردیم قائل به هیچ محدودیتی در تولید و نگهداری ذخایرمان نیستیم.
عراقچی با بیان اینکه روسیه و چین موضعی مشخص و صریح در قبال تصمیم اخیر جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده اند، افزود: واکنش اروپایی ها تاکنون بسیار محتاطانه بوده و در حال ارزیابی شرایط هستند و ما منتظریم تا طرف های اروپایی به طور روشن به ایران پاسخ دهند.
وی گفت: اروپا اگرچه در تأمین نیازهای ایران کم کاری کرده، اما مواضع آن با آمریکا متفاوت است.
عراقچی افزود: طبیعی است که ایران قصد ایجاد تنش و درگیری را ندارد اما مهم برای ما تأمین منافع ملی کشور است.
وی گفت: فرصت دو ماهه ایران، قابل تمدید نیست مگر اینکه ببینیم خواسته هایمان در حال تأمین شدن است.
عراقچی افزود: خواسته های ما روشن است و همان هایی است که در بیانیه 1+4 در 11 حوزه بر آنها تأکید شده است.
وی گفت: کشورهای اروپایی باید در این فرصت راه حل های عملیاتی در آن 11 حوزه به ویژه در حوزه های نفتی و بانکی ایجاد کنند.
عراقچی افزود: پیش از خروج آمریکا از برجام، فروش نفت ما 2.8 میلیون بشکه در روز بود که باید به همان حالت بازگردیم؛ فروش نفت ایران در آن سطح تضمین شود و درآمدهای نفتی ایران در دسترس باشد.
معاون وزیر امور خارجه گفت: در حوزه مالی و بانکی باید ساز وکارهای عملی برای دریافت ها و پرداخت ها اجرایی شود.
وی افزود: اگر احساس کنیم منافع مان در حال تأمین است، ممکن است مهلت شصت روزه بیشتر شود؛ در غیر این صورت این زمان غیر قابل تمدید است.
عراقچی با تأکید بر اینکه «ما خواهان اجرای برجام هستیم و نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد»، گفت: تا وقتی برجام به تجربه موفقی برای ملت ایران تبدیل شود، به هیچ وجه وارد مذاکره درباره هیچ موضوع دیگری نخواهیم شد.
وی افزود: اروپایی ها بارها گفته اند برجام یک توافق امنیتی است تا سیاسی و بخوبی می دانند منطقه ما بدون برجام، امن تر نخواهد بود.
عراقچی گفت: تنها موضوعی که در منطقه ما با دیپلماسی و مذاکره حل شده بود، موضوع هسته ای ایران بود که ترامپ می خواهد آن را برهم بزند و البته این به امنیت منطقه کمک نمی کند.
وی با اشاره به اینکه در چهل سال گذشته میزبان آوارگان از کشورهای همسایه بوده ایم، افزود: هم اکنون بیش از سه میلیون افغانستانی در ایران هستند که دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده اند و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو از ایران خارج می کنند.
عراقچی گفت: هم اکنون 468 هزار دانش آموز افغان که رایگان در مدارس ایران تحصیل می کنند؛ در حالی که هر کدامشان سالانه 600 یورو هزینه دارند.
وی افزود: هم اکنون 23 هزار دانشجوی افغان در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند؛ در حالی که سالانه 15 هزار یورو برای هر کدام از آنان هزینه می شود.
عراقچی با بیان اینکه آوارگان در مجموع هشت میلیارد دلار برای کشورمان هزینه دارند، گفت: اگر تحریم ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانی مان بخواهیم ایران را ترک کنند.
وی با بیان اینکه از لحاظ انسانی نمی خواهیم چنین اتفاقی بیفتد، افزود: اگر مجبور شویم چنین خواهیم کرد و تبعاتش بر عهده آمریکاست؛ همان کشوری که افغانستان را به بحران کشید.
عراقچی با اشاره به فضاسازی های اخیر آمریکایی ها و احتمال بروز درگیری نظامی و تنش در منطقه، گفت: این تجربه شکست خورده چهل ساله گذشته است و آمریکایی ها جنگ رسانه ای و روانی برای شکستن روحیه مردم ایران راه انداخته اند.
معاون وزیر امور خارجه افزود: بررسی ها نشان می دهد احتمال وقوع جنگ نیست و مواردی که مطرح می شود، صرفاً یک جنگ رسانه ای علیه ایران و در چارچوب فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران است.
عراقچی گفت: ناوگانی که ماه ها پیش بر اساس برنامه پیش بینی شده از آمریکا حرکت کرده تا به منطقه بیاید را به گونه ای اعلام می کنند تا فضاسازی علیه مردم ایران داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه نظامیان ما به وظایفشان بخوبی آگاه هستند، خاطرنشان ساخت: جنگ رسانه ای برای برخورد نظامی به منظور ایجاد ترس است که راه به جایی نخواهد برد.
عراقچی گفت: نشست کارشناسی اخیر در بروکسل درباره مکانیزم مالی اروپایی ها با ایران بود که البته پیشرفت کُندی داشت.
وی افزود: ساز و کار مالی اروپا متوقف نشده است اما سرعت آن مورد قبول ایران نیست.
عراقچی گفت: سفر پمپئو به عراق در راستای فشار حداکثری به ایران است و آمریکایی ها سعی می کنند حلقه فشار را بر ایران تنگ تر کنند؛ در حالی که ما هم اقدام متقابل انجام می دهیم.
معاون وزیر امور خارجه افزود: سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عراق برای فشار بیشتر به ایران صورت گرفته و شنیده ایم که از دولت عراق دنبال باج خواهی هستند که این نیز امری خلاف است.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید