امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268540
۹۴۹
۱
۰
نسخه چاپی
ظریف در مصاحبه با NBC

جنگ با ایران خودکشی است/ احتمال خرابکاری آمریکا در برنامه موشکی ایران وجود دارد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در مصاحبه با شبکه خبری آمریکایی ان بی سی(NBC) ، به آمریکا و متحدانش هشدار داد که آغاز جنگ با ایران، به مثابه یک خودکشی خواهد بود

جنگ با ایران خودکشی است/ احتمال خرابکاری آمریکا در برنامه موشکی ایران وجود دارد
 

براساس آنچه سایت اینترنتی شبکه NBC از این مصاحبه که در حاشیه نشست امنیتی مونیخ انجام شد، منتشر کرده است، ظریف گفته است همان کسانی که در سال 2003 جنگ عراق را راه انداختند، بدبنال راه انداختن جنگی با ایران هستند و این کار، خودکشی خواهد بود.
«نمی گویم دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، بلکه می گویم برخی افراد در دولت ترامپ در تلاش برای آغاز چنین جنگی هستند که برای آنها همانند خودکشی خواهد بود.»
ظریف همچنین هرگونه احتمال تجدید مذاکره درباره برجام را رد کرد.

  •  احتمال خرابکاری آمریکا در برنامه موشکی ایران وجود دارد

براساس گزارش سایت ان بی سی ، وی در این مصاحبه درباره برنامه موشکی ایران و موفقیت آمیز نبودن دو مورد اخیر پرتاب ماهواره از سوی ایران گفت که ممکن است موفقیت آمیز نبودن پرتاب این ماهواره ها نتیجه خرابکاری احتمالی آمریکایی ها باشد اما هنوز در این باره مطمئن نیستیم.
ظریف در باره نشست ورشو هم گفت که این نشست یک شکست بزرگ بود و نشان داد که آمریکا در مواضع خود در قبال ایران، به شدت در انزوا قرار گرفته است.

  •  کنفرانس ورشو شکست بزرگ برای آمریکا بود

وزیر امور خارجه ایران کنفرانس ورشو که با میزبانی آمریکا در پایتخت لهستان برگزار شد را «شکست بزرگ» دانست و آن را نشان انزوای کامل واشنگتن در جهان توصیف کرد.
ظریف در پاسخ به پرسش مجری ان بی سی درباره احتمال بازمذاکره توافق هسته ای گفت که هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد، چراکه برجام توافقی پیچیده و مذاکره شده در فرآیندی طولانی بود.
وی تصریح کرد: توافق هسته ای نتیجه 13 سال مذاکره بود، ما سند دوصفحه ای که رئیس جمهوری ترامپ با رهبر کره شمالی امضا کرد را تولید نکردیم، بلکه سندی 150 صفحه نوشتیم.
اشاره ظریف به توافق ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در دیدار خردادماه آنان در سنگاپور بود که انتقادهای وسیعی را به دلیل خلاصه و مبهم بودن برانگیخت.
وزیر امور خارجه ایران به توافق هایی که رئیس جمهوری آمریکا تاکنون از آنها خارج شده مثل پیمان موشک های هسته ای میان برد، توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی و توافق آب و هوایی پاریس اشاره کرد و گفت: آمریکایی ها از هر چه نام ببری، خارج شده اند.
ظریف همچنین درباره اتهام هایی که برخی کشورهای اروپایی درباره ترور برخی افراد در خاک آن ها مطرح می کنند، ضمن رد اینگونه اتهامات تاکید کرد: وقتی به این ادعاها نگاه می کنید، آدرس دهی غلط را در همه جا می بینید.
وی با بیان اینکه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به معنای اعلام پیروزی کشورهای حامی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است، تصریح کرد: همه باختند، مردم سوریه باختند. اما بخش اعظم خونریزی ها پایان یافته و این دستاورد بزرگی است.
وزیر خارجه ایران خواستار حمایت آمریکا و دیگر کشورها از نشست سوچی درباره سوریه شده و این نشست را تنها راه کار صلح در سوریه دانست.
وی اظهار داشت: امیدوارم دیگر کشورهای جهان بفهمند که اگر ما در پایان دادن به این جنگ پیروز شویم، پیروزی ما (به معنای) شکست آنان نیست.
سایت اینترنتی ان بی سی هنوز مشروح این مصاحبه را منتشر نکرده است.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید