امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276368
۱۶۰۷
۱
۰
نسخه چاپی
Onychophagia

جویدن ناخن یا اونیکوفاژی | جویدن ناخن؛ علل، علایم و راه های پیشگیری از آن

جویدن ناخن یا اونیکوفاژی | جویدن ناخن؛ علل، علایم و راه های پیشگیری از آن

جویدن ناخن یا اونیکوفاژی چیست؟

جویدن ناخن یا اونیکوفاژی ( Onychophagia) یک عارضه آسیب شناختی مربوط به دهان و آراستگی است که با گازگرفتگی مزمن، و غیرقابل کنترل ناخن همراه است. این کار برای ناخن ها و بافت اطراف آن مخرب است. جویدن ناخن به عنوان یکی از اختلالات وسواس – اجباری طبقه بندی می شود.

ناخن جویدن اختلال شایع بین سنین 12- 3 سالگی است که در دختران شایع تر از پسران است و در بزرگسالان نیز مشاهده می شود که علاوه بر آسیبی که به انگشت وارد می شود به بافت های دهان و دندان نیز آسیب می رساند و باعث بیرون زدگی دندانها و ایجاد مشکلات فکی دهانی می کند که مهمترین این مشکلات فاصله ی بین دندان های بالا و پایین در قسمت قدام و بیرون زدگی زبان و جلو زدگی قسمت قدام فک بالا است که علاوه بر مشکلات زیبایی باعث لکنت زبان و اشکال رد تلفظ حروف نیز می شود.

علل جویدن ناخن

کودکان به علل مختلفی مانند اضطراب، استرس، بیماری و ناراحتی، ناخن های خودشان را می خورند.

برخی از رایج ترین علت های جویدن ناخن، عبارتند از:

بی حوصلگی

- کودکان هنگام بی حوصلگی و یا انجام کار یکنواختی، ناخن های خودشان را می خورند.
- وقتی کودک فعالیت خاصی انجام نمی دهند و دست او آزاد است خودشان را با جویدن ناخن سرگرم می کنند.
- آن ها بیشتر اوقات هنگام تماشای تلویزیون این کار را انجام می دهند.

ژنتیک

این احتمال وجود دارد که عادات اشتباه والدین از طریق ژن به فرزندان آن ها منتقل شود. در والدینی که خودشان عادت به جویدن ناخن داشته اند، احتمالاً کودک هم این عادت را دارد.

تقلید از عادت های دیگران

کودکان رفتارهای دیگران را سریع تقلید می کنند.

گاهی کودکان از خواهر یا برادر و حتی اطرافیان یاد می گیرند و از این عادت تقلید می کنند.

رفع اضطراب و استرس

موقعیت های استرس زا یا عوامل ایجاد کننده اضطراب، می تواند باعث جویدن ناخن در کودکان شود. بسیاری از موقعیت های استرس زا وجود دارد که می تواند باعث اضطراب شود.

برخی از این موقعیت ها عبارتند از:

- طلاق
- تنبیه
- پیوستن به یک مدرسه جدید
- آزار و اذیت کودک توسط دیگران
- دعوا بین اعضای خانواده یا والدین
- جابجایی در یک شهر یا خانه جدید
- از دست دادن یکی از اعضای خانواده یا نزدیکان
- وارد کردن فشار برای عملکرد خوب در کلاس یا ورزش

علائم جویدن ناخن

اگر کودک برای مدت کوتاهی ناخن هایش را بجود، انگشتش را بمکد و یا دچار اختلال عادتی دیگر باشد، غیرعادی نیست. ولی وقتی این عادت دائمی و شدید شود، بایستی والدین و سایر افراد خانواده در پی درمان آن باشند.

علائم جویدن ناخن در یک فرد عبارتند از:

- کوتاهی و ناصافی ناخن های دست
- تبخال دهان
- عفونت ناخن که باعث قرمزی و التهاب پوست اطراف ناخن می شو (پارونیشیا)
- ضایعات انگشتان دست در اثر ویروس هرپس سیمپلکس
- در آمدن دندان خراب و آسیب دیده در کودک
- التهاب و خونریزی لثه
- شکستگی یا ترک دندان های جلویی
- زگیل هایی اطراف بستر ناخن
- قارچ ناخن

جویدن ناخن یا اونیکوفاژی | جویدن ناخن؛ علل، علایم و راه های پیشگیری از آن

عوارض جویدن ناخن

علاوه بر احساس خجالت به دلیل جویدن ناخن و داشتن ناخن های زشت، اثرات منفی و خطرناک دیگری نیز این عادت زشت دارد، مانند:

عفونت های دهان

موقع جویدن ناخن، معمولا دست ها کثیف و آلوده هستند. لذا باکتری ها و میکروب های مضر روی دست باعث عفونت دهان، لب ها و لثه می شود. آیا می دانید که حدود 2000 نوع عفونت پوستی در سالن های آرایش ناخن کشف شده است؟ آن وقت متوجه می شوید که شما با جویدن ناخن های خود در معرض ابتلا به چه بیماری هایی هستید.

مشکلات دندانی

ناخن ها سفت هستند و جویدن آن ها کاری سخت است. لذا اگر ناخن های خود را بجوید، دندان ها به خصوص دندان های جلویی خود را خراب می کنید.این عادت حتی روی ظاهر دندان های شما نیز موثر است. لذا علی رغم داشتن دست هایی زشت، دندان های جلویی شما شکسته و ترک خورده می شوند.

ناتوانی استفاده از دست ها

اگر عادت کرده باشید که مدام ناخن های خود را بجوید و دستتان داخل دهانتان باشد، نمی توانید به درستی وظایف شغلی خود را انجام دهید. در موارد شدید، جویدن ناخن باعث می شود فرد نتواند کارهای عادی و روزمره خود را نیز انجام دهد.

عفونت ناخن

جویدن ناخن باعث می شود ناخن های شما ضعیف و سست شده و باکتری ها و قارچ ها وارد ترک های کوچک و زخم های روی ناخن شما شوند.اگرچه برخی انواع عفونت های ناخن به راحتی درمان می شود، ولی برخی دیگر مثل قارچ ناخن به سختی بر طرف می شود.
جویدن ناخن‌ها معمولا، سبب آسیب دائمی به ناخن‌ها نمی‌شود اما به طور مشخص عوارضی را به دنبال دارد مانند:

رشد عجیب و غریب ناخن‌ها

اگر شما به بافت‌های اطراف ناخن تان آسیب بزنید ممکن است رشد ناخن‌ها را برای همیشه متوقف کنید. این کار همچنین شکل ناخن‌ها را نیز غیر طبیعی می‌کند.

تاثیر در لبخند زدن

ممکن است جویدن ناخن هایتان باعث ترک خوردن یا شکستن دندان هایتان شود و بر روی لبخند زدن شما تاثیر گذارباشد.

بیماری

دست‌ها و ناخن‌ها معمولا محل تجمع میکروب‌ها هستند هنگامی که شما بارها دست تان را درطول روز وارد دهان می‌کنید خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را در خود افزایش می‌دهید. همچنین می‌تواند موجب آسیب‌های پوستی شود و راهی برای ورود میکروب‌ها به بدن ایجاد می‌شود.

پیشگیری از جویدن ناخن

جویدن ناخن را ممکن است یک شبه نتوانید ترک کنید اما با گذشت زمان و کمی تلاش می‌توانید این عادت بد را ترک کنید و برای این کار می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

ناخن‌هایتان را کوتاه کنید: اگر ناخن هایتان به اندازه کافی بلند نباشد که بتوان آن را با دندان جوید ممکن احساس خوبی برای جویدن ناخن هایتان نداشته باشید و به ترک این عادت بسیار کمک خواهد کرد.

ناخن‌هایتان را با لاک بد مزه بپوشانید: طعم تلخ ناخن‌ها باعث می‌شود قبل از جویدن ناخن دوباره به آن فکر کنید.

ناخن‌هایتان را مانیکور کنید: با خرج کردن پول و گذراندن وقت در سالن‌های زیبایی، ناخن هایتان زیبا تر به نظر می‌رسد و از جویدن آن اجتناب می‌کنید.

دستکش بپوشید: ممکن است احمقانه باشد اما با این کار به ناخن هایتان دسترسی ندارید و دیگر آنها را نمی‌جوید. با این حال اگر بنا به هر دلیلی نمی‌توانید دستکش بپوشید می‌توانید از لاک برای پوشیدن ناخن هایتان استفاده کنید.

عوامل تحریک کننده را بیابید: توجه کنید که در چه زمان‌هایی شروع به جویدن ناخن هایتان می‌کنید و سعی کنید راه حلی برای مقابله با آن بیابید.

دست‌ها و دهان خود را مشغول کنید: دست هایتان را با کار یا وسایل مختلف مشغول کنید یا اینکه شروع به جویدن آدامس کنید، به جای جویدن ناخن‌ها، انرژی خود را صرف این کارها کنید.

افزایش مصرف کلسیم: اگر شما دچار کمبود کلسیم باشید ناخن هایتان شکننده و ضعیف می‌شود و زیبایی نخواهد داشت. کلسیم باعث می‌شود که تا ناخن‌های سالم تر و قوی تری داشته باشید و شکنندگی آن کمتر شود.

  • منبع
  • پزشکت
  • دکتر تو
  • دکتر جمیلیان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید