امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278770
۸۹۰۳
۳۳
۲
نسخه چاپی

پاکستان، مقصدی ناشناخته؛ حقایق ناشناخته پاکستان که همگان را مبهوت می‌کنند

پاکستان، مقصدی ناشناخته؛ حقایق ناشناخته پاکستان که همگان را مبهوت می‌کنند

حقایقی ناگفته درباره پاکستان

1- پاکستان خانه یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان است که قدمت آن به 4000 سال قبل از میلاد می رسد.

2- مسیر معروف «جاده  ابریشم»، جاده ای که ابریشم، ادویه ها و ایده های جدید بین اروپا و آسیا طی می شد، مستقیماً از پاکستان می گذشت.

3- در دهه 1600، بازرگانان انگلیسی به آسیا آمدند و شروع به فرمانروایی در این منطقه کردند. در زمان سلطنت بریتانیا، اتحادیه مسلمانان سراسر هند تأسیس شد که به دنبال ایجاد یک کشور مسلمان عاری از امپریالیسم بریتانیا بود.

4- پاکستان در 14 آگوست 1947، یک روز قبل از اینکه هند به طور رسمی استقلال خود را از بریتانیای کبیر به دست آورد، تأسیس شد، اقدامی که بسیاری آن را هند یک به بالا می دانستند. دو کشور دارای سابقه طولانی تنش های فرهنگی و مذهبی هستند.

5- پاکستان اولین کشور رسمی مسلمان در جهان بود.

6- پاکستان در اصل از دو بخش تشکیل شده بود: پاکستان غربی و پاکستان شرقی که قسمت دوم به بنگلادش تبدیل شد.

7- نام "پاکستان" ترکیبی از نام گروه های فرهنگی است که در مرزهای پاکستان زندگی می کردند - پنجاب، افغانستان، کشمیر، سند و بلوچستان.

8- پسوند stan در نام بسیاری از کشورهای خاورمیانه از جمله پاکستان از یک کلمه قدیمی فارسی به معنای مکان آمده است.

9- اردو زبان ملی است، اگرچه تنها 7 درصد پاکستانی ها به آن صحبت می کنند.

10- پاکستان با ایران، افغانستان، چین و هند هم مرز است و این کشور را به پلی بین آنچه غرب «خاورمیانه» می‌داند و آسیا تبدیل می‌کند.

11- پاکستان ششمین کشور پرجمعیت جهان است و در جنوب غربی آسیا واقع شده است.

12- شهر کراچی پاکستان پنجمین شهر پرجمعیت جهان است.

13- جغرافیای پاکستان شامل طیف گسترده ای از مناظر و مناطق مختلف است که ارتفاع آن از سطح دریا تا دومین قله مرتفع در جهان متغیر است.

14- رودخانه سند که از طریق پاکستان می گذرد برای بیش از 4000 سال آب برای جوامع فراهم کرده است. این رودخانه سه برابر قدرتمندتر از رود نیل در مصر است.

15- کوه های قراقورام بخشی از مرز شمالی پاکستان را تشکیل می دهند. این رشته کوه اغلب "بام جهان" نامیده می شود.

16- سه یخچال بزرگ خارج از مناطق قطبی در پاکستان هستند.

17- دره هونزا که در منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان یافت می شود، حاوی نوعی آب یخچال است که به «چشمه جوانی» معروف است. افرادی که در این دره زندگی می کنند به طور متوسط 90 سال عمر می کنند

18- چهل قله از پنجاه قله بلند جهان در پاکستان است.

19- فلات بلوچستان نزدیک به نیمی از مساحت کل پاکستان را به خود اختصاص داده است، اما تنها حدود 5 درصد از جمعیت در آن زندگی می کنند.

20- لاک‌پشت‌های سبز که در اکثر نقاط جهان در معرض خطر انقراض هستند، در اکثر فصول تخم‌گذاری به سواحل پاکستان سفر می‌کنند تا تخم‌های خود را در سواحل کراچی بگذارند.

21- پاکستان چهارمین کشور باهوش جهان و هفتمین کشور از نظر تعداد مهندسان و دانشمندان است.

22- شهر سیالکوت در شمال شرقی پاکستان بیش از نیمی از توپ های فوتبال جهان را تولید می کند.

23- ملاله یوسف زی جوان ترین برنده جایزه نوبل در تاریخ است. او این جایزه را به خاطر کارش برای کمک به زنان جوان پاکستانی برای تحصیل دریافت کرد.

24- اقتصاد پاکستان بیشتر از طریق کشاورزی حمایت می شود. پنبه، شیلات و جنگلداری یک پنجم تولید ناخالص داخلی آن را تامین می کند.

25- اولین نخست وزیر پاکستان، لیاقت علی خان، در سال 1951 ترور شد.

26- چندین سال پس از مرگ نخست وزیر خان، حکومت نظامی وضع شد و احزاب سیاسی لغو شدند. تا اینکه در سال 1970 پاکستان اولین انتخابات ملی خود را برگزار کرد.

27- پاکستان اولین کشور مسلمانی بود که نخست وزیر زن را انتخاب کرد. بی نظیر بوتو تنها سه ماه پس از تولد اولین فرزندش در سال 1988 خدمت را آغاز کرد. او در سال 2007 توسط یک بمب گذار انتحاری کشته شد.

28- پاکستان یک جمهوری است. اصلاحات جدی در قانون اساسی در سال 2010 انجام شد که رئیس جمهور را از عزل نخست وزیر یا پارلمان منع کرد.

29- بر اساس قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری پاکستان هر پنج سال یکبار برگزار می شود.

30- پارلمان پاکستان از دو شعبه تشکیل شده است. مجلس 60 کرسی برای زنان و 10 کرسی برای اقلیت ها (کسانی که دینی غیر از اسلام دارند) در طول انتخابات در نظر گرفته است.

31- پاکستان تنها کشور مسلمانی است که سلاح های هسته ای را کنترل می کند.

32- سنگری که اغلب «دیوار آسیایی برلین» نامیده می شود در امتداد مرز بین هند و پاکستان قرار دارد. شهر واگاه به عنوان نقطه عبور بین دو ملت عمل می کند.

33- هر شب در کنار دیوار، سربازان پاکستانی در حالی که پرچم را در پایان روز پایین می آورند، رقصی به نام "غازبازی" اجرا می کنند.

34- در سال 2007، پاکستان پذیرای 18 درصد از تعداد کل پناهندگان جهان بود که بیشترین تعداد پناهندگان را در بین کشورهای دیگر روی زمین داشت.

35- پاکستان از لحاظ تاریخی متحد جهان غرب بوده است، حتی به عنوان یک کشور خط مقدم در طول جنگ سرد که به جلوگیری از گسترش اتحاد جماهیر شوروی کمک کرد.

36- پس از حمله تروریستی سال 2001 به مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک، پاکستان با وجود پیوندهای پاکستان با القاعده، سازمانی که مسئول سقوط هواپیما بود، متحد ایالات متحده شد.

37- پاکستان یکی از معدود کشورهای جهان است که امید به زندگی زنان در آن کمتر از مردان است.

38- میانگین امید به زندگی در پاکستان در 67 سال است.

39- مانند سایر کشورهایی که تحت استعمار امپراتوری بریتانیا بودند، رانندگان پاکستانی از سمت چپ جاده استفاده می کنند.

40- بیماری هایی مانند وبا، دیفتری، مالاریا و فلج اطفال در برخی از مناطق پاکستان شایع هستند، علیرغم اینکه در اکثر نقاط دیگر جهان تقریباً ریشه کن شده اند.

41- تنها 15 درصد از جمعیت پاکستان از اینترنت استفاده می کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

۲ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید