امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 264752
۳۴۴۵
۱
۰
نسخه چاپی

سردردهای میگرنی | تمام اطلاعات درباره میگرن و علایم و دلایل آن | فیلم آموزشی

سردرد میگرنی یکی از شایع ترین انواع سردردها است. نقاط سر درد: شقیقه ها، پشت سر، چلوی سر، روی سر، داخل سر، پشت چشم ها و گاهی گردن می باشد

سردردهای میگرنی | تمام اطلاعات درباره میگرن و علایم و دلایل آن | فیلم آموزشی

سردرد میگرنی چیست؟

سردرد میگرنی یکی از شایع ترین انواع سردردها است.

برای شناخت میگرن باید بدانید سردردی است همراه با درد ضرباندار که به شکل غیرعادی در یک طرف سر بدتر می شود. معمولا درد آنقدر شدید است که مانع انجام کارهای روزانه می شود. اگر به آن رسیدگی نشود می تواند از چهار ساعت تا سه روز ادامه پیدا کند. میگرن در خانم ها بیشتر شایع است و البته گاهی اوقات با سردرد های سینوسی و یا سردرد های تنشی اشتباه گرفته می شود. غذا، استرس و هورمون ها می توانند محرک میگرن باشند.

نقاط سر درد: شقیقه ها، پشت سر، جلوی سر، روی سر، داخل سر، پشت چشم ها و گاهی گردن می باشد.

مردم معمولا درد میگرن را به صورت زیر توصیف می‌کنند:

- ضربان‌دار
- ذق ذق‌کننده
- سوراخ‌کننده
- کوبنده
- ناتوان‌کننده و طاقت‌فرسا

هم‌چنین، این درد ممکن است،گنگ، شدید و مدام باشد. این درد ممکن است به صورت خفیف شروع شود ولی بدون درمان، متوسط تا شدید خواهد شد.

درد میگرن بیشتر ناحیه‌ پیشانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این درد معمولا در یک طرف سر ایجاد می‌شود ولی می‌تواند دو طرفه هم باشد یا بین طرفین سر جابجا شود.

بیشتر میگرن‌ها حدود ۴ ساعت طول می‌کشند. اگر میگرن درمان نشود یا به درمان پاسخ ندهد، می‌تواند از ۷۲ ساعت تا یک هفته نیز به طول بیانجامد. در میگرن‌های همراه با اورا، درد ممکن است با اورا هم‌پوشانی داشته باشد یا ممکن است کلا رخ ندهد.

علائم سردردهای میگرنی

درد ضرباندار معمولا در یک طرف سر و نزدیک شقیقه، پیشانی و چشم ها خود را نشان می دهد. میگرن می تواند فرد را بسیار به نور، صدا یا اعمال خفیف از جمله بالا رفتن از پله حساس کند. بسیاری از افراد دچار حالت تهوع، استفراغ یا مشکلات بینایی می شوند. این درد ممکن است فرد را مجبور کند نتواند به انجام شغل و کارهای روزانه ای که دارد بپردازد.

1- خمیازه کشیدن

یک یا دو روز قبل از شروع میگرن ممکن است متوجه شوید که بیش از حد معمول خمیازه می کشید. برای بسیاری از افراد این یک علامت آزاردهنده به شمار می رود. اما این موضوع می تواند به شما کمک کند تا برای پیشگیری از به وقوع پیوستن یک میگرن شدید دست به کار شوید. علائمی همچون خستگی، تشنگی، احساس به خوردن غذا به حجم زیاد، می تواند به همراه خمیازه، اتفاق بیفتند.

2- هاله های نورانی

حدود ۲۰ درصد از افرادی که مشکل میگرن دارند قبل از شروع درد به مدت ۲۰ دقیقه یا یک ساعت تشعشع نورانی می بینند. ممکن است فلش های نورانی، خطوط مواج، و نقطه ببینند و یا تاری دید را تجربه کنند. به این نوع میگرن کلاسیک می گویند. دیدن قسمت های نورانی و ستاره های منور در میدان دید، تلفیق بینایی به دید تونلی و تاری دید. ۳۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از به وقوع پیوستن میگرن به افراد دست می دهد. درست قبل از شروع سردرد این علائم از بین می روند. همچنین بانوانی که این علامت را قبل از میگرن مشاهده می کنند بیشتر از سایر بانوان در معرض خطر سکته قلبی هستند. این دسته از بانوان باید از مصرف دخانیات و خوردن قرصهای ضد بارداری به شدت اجتناب کنند.

3- حالت تهوع

اگر چه علائم و نشانه های بین افراد متفاوت است. حالت تهوع از علائمی است که به صورت گسترده بین افراد مبتلا به میگرن رایج است. در صورتی که سردرد دارید، ولی به همراه این درد حالت تهوعی را تجربه نکرده اید، به احتمال زیاد شما میگرن ندارید. حالت تهوع باعث می شود تا شما از خوردن اجتناب کنید. همچنین برخی از افراد در هنگام بروز میگرن دچار استفراغ و اسهال نیز می شوند.

4- درد در یک سمت سر

سردردهای عصبی و دیگر نوع سردرد های سبب می شود تا درد در تمامی سر پخش شود و یا در ۲ طرف سر درد داشته باشید. اما افراد مبتلا به میگرن علاوه بر حالت تهوع، درد بیشتری را در یک طرف سرشان احساس کنند. عدم توازن در دردهای ناحیه‌ی سر یکی از نشانه های میگرن است. به خاطر داشته باشید که انجام فعالیت های روزانه میگرن را تشدید می کند. افراد مبتلا به میگرن بر این باورند که در حین بروز میگرن، کارهای روزانه دشوار می شوند.

5- حساسیت به نور و صدا

افرادی که مبتلا به میگرن هستند، اغلب از این موضوع شکایت دارند که به هنگام بروز درد، آنها به نور و صدا حساس می شوند. عده کمی هم از حساس شدن پوست بدنشان ناراحتند. نور، صدا و برخی از رایحه ها، در بسیاری از افراد به بروز میگرن و تشدید درد منتج می شود.

6- سوزن‌سوزن شدن

تغییر در حواس می تواند از نشانه های میگرن باشد. احساس سوزن زدن سر انگشتان، بی حسی در صورت، بازو و یا پا، از این نشانه ها هستند. این اتفاقات می توانند همزمان با دیدن هاله های نورانی و یا در هنگام بروز درد رخ دهند. این دست از تغییرات در حواس می تواند منجر به افزایش اثر اضطراب و استرس میگرن شوند.

7- تار بینی

تار شدن و یا کم نور شدن دید می تواند در زمان دیدن هاله های نورانی و یا در هنگام بروز درد رخ دهد. عده کمی از مبتلایان به میگرن این علامت را قبل از به وقوع پیوستن درد مشاهده می کنند. این تغییرات عموما به دلیل تغییر جریان خون در مغز به وقوع می پیوندند. چنانچه از سردردهای مکرر رنج می برید و از میان علائم فوق، یک یا چند مورد را در خود مشاهده کرده اید، با مراجعه به پزشک متخصص، برای کاهش درد و درمان های پیشگیرانه اقدام کنید.

سردردهای میگرنی

عوامل ایجاد میگرن

محققان، دلیلی قطعی برای میگرن شناسایی نکرده‌اند. با این حال، آن‌ها چندین عامل کمک‌کننده که می‌توانند این بیماری را تحریک کنند، یافته‌اند. این عوامل شامل تغییرات در مواد شیمیایی درون مغز، برای مثال کاهش در سطوح سروتونین، یک ماده‌ی شیمیایی درون مغز، است.

دیگر فاکتورهایی که ممکن است میگرن را تحریک کنند، شامل موارد زیر هستند:

- نورهای روشن
- گرمای شدید، یا دیگر تغییرات شدید هوا
- کم‌آبی
- تغییر در فشار جوی
- تغییرات هورمونی در زنان، از قبیل نوسان استروژن و پروژسترون در طول قاعدگی، بارداری یا یائسگی
- اضطراب بیش از حد
- صداهای بلند
- فعالیت فیزیکی شدید
- رد کردن و حذف برخی وعده‌های غذایی
- تغییرات در الگوی خواب
- استفاده از داروهای خاص مثل ضدبارداری‌های خوراکی یا نیتروگلیسرین
- بوهای نامعمول
- غذاهای خاص
- سیگار کشیدن
- مصرف الکل
- مسافرت

در صورتی که میگرن را تجربه می‌کنید، ممکن است پزشکتان از شما بخواهد که یک دفتر برای ثبت سردردهایتان داشته باشید. نوشتن این‌که در حال انجام چه کاری بوده‌اید، چه غذایی خورده‌اید و چه داروهایی قبل از شروع میگرن مصرف کرده‌اید، می‌تواند به شما در شناسایی عوامل محرک کمک کند. سعی کنید عوامل دیگری که باعث میگرن می‌شوند یا شروع آن را تحریک می‌کنند، پیدا کنید.

عوامل تشدیدکننده میگرن

اگر در معرض یک عامل تشدیدکننده میگرن قرار بگیرید، ممکن است ساعت ها و یا دو روز بعد به سردرد میگرنی دچار گردید.

البته باید گفت که قرار گرفتن در معرض این تشدیدکننده ها همیشه موجب سردرد نمی شود. همچنین اجتناب از عوامل تشدیدکننده میگرن نیز موجب جلوگیری کامل از سردرد نمی شود.

برخی عوامل تشدیدکننده میگرن عبارتند از:

 -استرس

 -اختلالات خوابکم خوابیدن، زیاد خوابیدن، کیفیت پایین خواب و بیدار شدن مکرر در طول خواب شب.

- گرسنگی بیش از حد که موجب آزاد شدن هورمون های وابسته به استرس و افت قند خونمی شود.

- هورمون هادر برخی زنان، هنگام عادت ماهیانه، هورمون استروژن در خون کم می شود و موجب بروز سردرد میگرنی می گردد. به این نوع میگرن، میگرن قاعدگی گویند و از دو روز قبل تا یک روز بعد از قاعدگی ادامه دارد. مصرف قرصهای ضد بارداری نیز به دلیل کاهش هورمون استروژن باعث میگرن می شود.

 -نور زیاد و نور چشمک زن

 -بوهای مختلف

- دود سیگار

- الکل

 -پنیر کهنه )موادغذایی دارای تیرامین) هنوز شواهدی مبنی بر آنکه یک رژیم غذایی دارای مقادیر کم تیرآمین باعث کاهش میگرن می شود، وجود ندارد.

- شکلات: گزارش شده است که شکلات باعث سردرد میگرنی می شود، اما مطالعات علمی هنوز این رابطه را ثابت نکرده است.

- گلوتامات سدیم ( MSG) که در غذاهای چینی، سبزیجات کنسرو شده، سوپ ها و گوشت‌های کنسرو شده وجود دارد.

 نیتریت -که در سوسیس، کالباس، ماهی دودی و هر نوع گوشت فرآوری شده می باشد.

 -کافئین :کافئین مثل قهوه در مقادیر کم باعث افزایش هوشیاری و انرژی بدن شود. اما کافئین زیاد باعث بی خوابی، زودرنجی، اضطراب و سردرد می شود

سردردهای میگرنی

جلوگیری از میگرن

- از عوامل تشدیدکننده میگرن که در بالا ذکر شدند، دوری کنید.

سیگار - نکشید.

 -هیچ وعده غذایی اصلی را ترک نکنید.

 -از گرسنگی بیش از حد خودداری کنید.

 -به مقدار کافی مایعات بنوشید.

 -به مقدار کافی بخوابید. هر روز سر یک ساعت مشخص بخوابید و سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید.

 -به طور مرتب ورزش کنید.

- با استفاده از ورزش منظم و تکنیک های تمدد اعصاب، استرس را از خودتان دور کنید.

- در روز کمتر از دو لیوان نوشیدنی های کافئین‌دار مصرف کنید.

- از نور زیاد و درخشان دوری کنید و در روزهای آفتابی حتما از عینک آفتابی استفاده کنید.

درمان میگرن

میگرن نمی‌تواند درمان شود ولی پزشک مغز و اعصاب می‌تواند به شما در مدیریت آن کمک کند تا کمتر به آن دچار شده و در زمان بروز آن، علائم کمتری داشته باشید. درمان، هم‌چنین می‌تواند به شما کمک کند تا میگرنی که در حال حاضر دارید، شدت کمتری داشته باشد.

برنامه‌‌ی درمانی شما به عوامل زیر بستگی دارد:

- سن شما
- تعداد دفعات بروز میگرن
- نوع میگرنی که دارید
- شدت میگرن، بر اساس طول آن، میزان درد و بازدارندگی آن‌ از رفتن به سر کار یا مدرسه
- شامل تهوع یا استفراغ به همراه دیگر علائم بودن
- دیگر بیماری‌هایی که دارید و داروهایی که ممکن است مصرف کنید
- برنامه‌ی درمانی ممکن است شامل ترکیبی از موارد زیر باشد:

- درمان‌های خانگی خودمراقبتی میگرن
- تغییرات سبک زندگی، شامل مدیریت اضطراب و دوری از محرک‌های میگرن
- مسکن‌های OTC (بدون نیاز به نسخه) یا داروهای میگرن، از قبیل NSAIDها یا استامینوفن (تایلنول)
- داروهای میگرن نیازمند به نسخه، که روزانه برای پیش‌گیری از میگرن و کاهش تعداد دفعات بروز آن مصرف می‌شوند
- داروهای میگرن نیازمند به نسخه که به محض شروع سردرد، برای پیشگیری از شدید شدن میگرن و تسکین علائم استفاده می‌شوند
- داروهای نیازمند به نسخه برای کمک به بهبود تهوع یا استفراغ
- هورمون درمانی در صورتی که میگرن با چرخه‌ی قاعدگی شما در ارتباط باشد
- مشاوره
- مراقبت‌های جایگزین که ممکن است شامل بیوفیدبک (بازخورد زیستی)، مدیتیشن یا مراقبه، فشاردرمانی یا طب سوزنی باشد

درمان‌های خانگی میگرن

شما می‌توانید چندین چیز را در خانه برای کمک به تسکین درد ناشی از میگرن امتحان کنید:

- دراز کشیدن در یک اتاق تاریک و ساکت
- ماساژ دادن کف سر یا گیجگاه‌ها
- قرار دادن یک حوله‌ سرد روی پیشانی یا پشت گردن

داروهای میگرن

داروها نیز می‌توانند برای پیشگیری از وقوع میگرن یا درمان آن در صورت بروز، استفاده شوند. شما ممکن است با مصرف داروهای OTC تسکین پیدا کنید. با این حال، اگر داروهای OTC موثر نبود، ممکن است پزشکتان تصمیم بگیرد داروهای دیگری تجویز کند.

این گزینه‌ها بر اساس شدت میگرن و دیگر بیماری‌های شما انتخاب می‌شوند. گزینه‌های دارویی، شامل موارد پیشگیری‌کننده و موارد درمانی در طول فاز حمله است.

سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو

استفاده‌ی مکرر یا بازگشتی از هرکدام از داروهای سردرد می‌تواند باعث آن‌چه که به عنوان سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو (قبلا به آن سردرد بازگشتی گفته می‌شد) شناخته می‌شود، شود. افراد مبتلا به میگرن ریسک بیشتری برای ابتلا به این عارضه دارند.

زمانی که در حال تعیین شیوه‌ مواجهه با سردردهای میگرنی هستید، با دکتر مغز و اعصاب خود در مورد تناوب و میزان مصرف دارو و جایگزین‌های آن صحبت کنید.

جراحی میگرن

چندین عمل جراحی برای درمان میگرن وجود دارد. با این حال، این روش‌ها توسط اداره‌ کل غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید نشده‌اند. این جراحی‌ها، شامل جراحی‌های تحریک عصبی و جراحی فشارزدایی از روی سایت محرک میگرن (MTSDS) است.

بنیاد میگرن آمریکا تمام کسانی را که جراحی میگرن را مد نظر دارند، تشویق می‌کند تا به یک متخصص سردرد مراجعه کنند. متخصص سردرد یک دوره‌ فلوشیپ معتبر پزشکی را گذرانده و یا در زمینه‎‌ی سردرد  مدرک تخصصی دریافت کرده‌است.

جراحی‌های تحریک عصبی

در طول این جراحی‌ها، جراح الکترودهایی زیر پوست شما قرار می‌دهد. الکترودها نورون‌های خاصی را تحریک الکتریکی می‌کنند. چندین نوع محرک امروزه در این جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این محرک‌ها شامل موارد زیر است:

محرک‌‌های عصب پس سری یا اکسیپیتال
محرک‌های عمقی مغز
محرک‌های عصب واگ
محرک‌های گانگلیون اسفنوپالاتین
معمولا بیمه محرک‌ها را پوشش نمی‌دهد. تحقیقات در مورد نقش تحریک عصبی در درمان سردردها ادامه دارد.

MTSDS

این عمل جراحی شامل رهاسازی اعصاب اطراف سر و صورت، که ممکن است به عنوان سایت‌های محرک برای میگرن مزمن ایفای نقش کنند، است. تزریق اونابوتولینیوم توکسین A (بوتاکس) معمولا برای شناسایی اعصاب دخیل در حمله‌ میگرن استفاده می‌شود. جراح اعصاب جدا شده را تحت بی‌حسی غیرفعال کرده یا فشار را از روی آن‌ها برمی‌دارد. معمولا جراحان پلاستیک این عمل را انجام می‌دهند.

انجمن سردرد آمریکا درمان میگرن توسط MTSDS را تایید نمی‌کند. این انجمن پیشنهاد می‌کند که هرکسی که این عمل جراحی را مد نظر دارد، باید تحت ارزیابی توسط یک متخصص سردرد قرار بگیرد تا ابتدا از ریسک‌ها مطلع شود.

این جراحی‌ها تا زمانی که مطالعات بیشتر نشان دهد که همواره و به طور ایمن کار می‌کنند، تجربی در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، این جراحی‌ها ممکن است برای افراد با میگرن مزمن که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند، سودمند باشند. بنابراین، آیا جراحی پلاستیک پاسخی به دردسر میگرن شماست؟



  • منبع
  • درمانکده
  • دکتر کرمانی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید