امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281311
۲۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

حمله پهپادی روسیه به قلب اوکراین

حمله پهپادی روسیه به قلب اوکراین

روسیه حمله دیگری را به کی‌‌یف، پایتخت اوکراین، با استفاده از پهپادهای انتحاری موسوم به کامیکازه در اوایل روز دوشنبه انجام داد. این حمله درست یک هفته پس از حمله به کی‌یف و دیگر نقاط اوکراین رخ داد که در پی آن ۱۹ نفر کشته و شماری زخمی شدند.

صدای انفجارهایی که در مرکز کی‌‌یف طنین‌‌انداز شد، یادآور این نکته است که حتی در شرایطی که ارتش روسیه در میدان جنگ در شمال شرق و جنوب اوکراین با شکست مواجه می‌‌شود، توانایی حمله به قلب پایتخت را حفظ کرده است و غیرنظامیان و زیرساخت‌‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، هنوز مشخص نیست که حمله روز دوشنبه کشته یا زخمی در پی داشته است یا نه؟ مقامات اوکراینی گفتند که اهداف شامل دفتر مرکزی شرکت ملی انرژی اوکراین بود و حداقل یک ساختمان در مرکز کی‌‌یف در آتش سوخت. یولیا اولکساندریونا، ۸۶ ساله، یک استاد بازنشسته که تجربه زندگی در جنگ جهانی دوم را هم دارد، با نوه جوانش در نزدیکی محل یک از حملات موشکی پناه گرفت.

او گفت: «صدای آژیرهایی که این روزها می‌‌شنویم، یادآور روزهایی است که از بچگی با آن آشنا هستم. گویا این موسیقی برای آغاز و پایان زندگی من انتخاب شده است.»

الجزیره هم در گزارشی نوشت: هواپیماهای بدون سرنشین روسیه ساختمان‌هایی را در مرکز کی‌‌یف در جریان یک حمله صبحگاهی مورد هدف قرار دادند. این ساعات معمولا در اوکراین ساعات شلوغی هستند و افراد زیادی در آن منطقه در حال تردد هستند. ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌‌یف، نخستین‌بار صبح روز دوشنبه در یک پست تلگرامی در منطقه شوچنکیفسکی گزارش داد که تعدادی از ساختمان‌های مسکونی آسیب دیده‌‌اند.

کلیچکو گفت: «امدادگران در محل حضور دارند.» وی افزود که در نتیجه حمله هواپیمای بدون سرنشین، آتش‌‌سوزی در یک ساختمان غیرمسکونی نیز رخ داد. روزنامه‌‌نگاران خبرگزاری فرانسه دو انفجار را در حدود ساعت‌‌های ۶:۳۵ و ۶:۴۵ صبح (۰۳:۳۵به وقت گرینویچ و ۰۳:۴۵به وقت گرینویچ) بلافاصله پس از به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی گزارش کردند.

شاهدان نیز به خبرگزاری رویترز گفتند که دو انفجار رخ داده است. منطقه شوچنکیفسکی، بخش شلوغ کی‌‌یف با دانشگاه‌ها، بارهای دانشجویی و رستوران‌‌ها است. یک هفته پیش نیز بخشی از این منطقه صورت گرفته بود. روسیه این حملات را به تلافی منفجر کردن پل کرچ در کریمه انجام می‌‌دهد. درحالی‌که هنوز اوکراین مسوولیت آن حمله را به عهده نگرفته است، روسیه کی‌‌یف را سرزنش می‌‌کند.

ناظران می‌‌گویند این حملات شدیدترین حملات از زمانی است که روسیه از تلاش برای تصرف شهر در هفته‌های اولیه جنگ دست برداشت. آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس‌‌جمهوری اوکراین گفت: «حملات اخیر با هواپیماهای بدون سرنشین انجام شده است.» یرماک در تلگرام گفت: «روس‌‌ها فکر می‌‌کنند این به آنها کمک می‌‌کند؛ اما چنین اقداماتی فقط تشنج را بیشتر می‌‌کند.» اوکراین در هفته‌های اخیر از حملات روسیه با پهپادهای کامیکازه خبر داده است.

گسترش میدان جنگ

روسیه که در میدان نبرد در جنوب و شرق اوکراین در حال تقلاست، روز یکشنبه جنگ را در خاک خود نیز احساس کرد؛ زیرا بیش از ده‌ها انفجار در منطقه مرزی روسیه رخ داد و مجموعه‌‌ای از انفجارها به‌شدت به دفاتر دولت دست‌‌نشانده روسیه در شهر دونتسک اوکراین آسیب رساند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز حملات در منطقه بلگورود در مجاورت اوکراین و تخریب ساختمان اداری شهرداری در دونتسک، شهری که از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل روسیه و نیروهای وابسته به آن است، سیگنال قدرتمندی را ارسال کرد که نشان می‌‌دهد میدان جنگ در حال گسترش است.

این انفجارها که روسیه آنها را به گلوله‌باران اوکراین نسبت داد، یک روز رخ داد که یک سرباز روسی روی سایر سربازان در یک کمپ آموزشی در منطقه بلگورود آتش گشود و ۱۱نفر از آنها را کشت و ۱۵تن دیگر را زخمی کرد. این نشان می‌‌دهد که اردوی جنگی روسیه آشفته شده است. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای به نقل از رسانه‌های دولتی ریانووستی و تاس، این تیراندازی‌ها را یک حمله تروریستی توصیف کرد.

این دو مرد مسلح از یک کشور شوروی سابق بودند و در حین تمرین هدف در میدان تیر به روی سربازان آتش گشودند. ناظران مدعی‌‌اند که حالا جنگ پس از حمله به پل کرچ در کریمه که روسیه را آن شبه‌‌جزیره متصل می‌‌ساخت، به نقطه خطرناکی رسیده است.

سربازان ناآزموده

ده‌ها سرباز روسی تنها ۱۱روز پس از بسیج عمومی از اعزام خود به منطقه خطرناک جنگی در شرق اوکراین با یکدیگر صحبت می‌‌کنند. یکی از سربازان در پاسخ به سوالی درباره تمرین تیراندازی خود می‌‌گوید: «یک بار؛ آن هم سه خشاب.» در شهری در نزدیکی یکاترینبورگ، در مرکز روسیه، مردان تازه بسیج‌شده با لباس‌‌های معمولی در محل رژه می‌‌روند. یک ناظر که نمی‌‌خواهد اسمش فاش شود، می‌‌گوید: «بدون مسلسل، هیچ چیز، بدون لباس، بدون کفش. برخی از آنها خمارند، برخی پیر اما در معرض خطر قرار دارند. آمبولانس‌‌ها باید اینجا در حالت آماده‌‌باش به سر ببرند.»

در نقطه‌‌ای دیگر، تعداد زیادی از بستگان سربازان تازه‌‌کار روسی بیرون از یک مرکز آموزشی جمع شده‌‌اند تا وسایل مورد نیازشان را به آنها برسانند؛ از جمله چکمه، کلاه، جلیقه ضد گلوله، کوله‌‌پشتی، کیسه خواب، تشک کمپینگ، دارو، باند و غذا. زنی به نام النا به خبرگزاری سامارا آنلاین گفت: «این‌طوری نباید باشد؛ اما ما مجبوریم همه چیز را بخریم.» با وجود قوانین سختگیرانه علیه انتقاد از «عملیات نظامی ویژه» در اوکراین، رسانه‌های اجتماعی روسیه مملو از صحنه‌هایی مانند صحنه‌هایی است که در آن نشان داده می‌‌شود که مردم باید خود وسایل و ملزومات جنگ را تهیه کنند.

چنین پست‌‌هایی، حکایت از این دارد که هشدار کارشناسان غربی درست بوده است: هجوم هزاران سرباز تازه‌‌کار که به تازگی به خدمت سربازی اعزام شده‌‌اند و عمدتا آموزش ندیده و فاقد تجهیزات هستند. همین باعث می‌‌شود که روسیه نتواند دستاوردهای چشمگیری در جبهه‌های جنگ در شرق اوکراین داشته باشد.

ویلیام آلبرک، متخصص در امور نیروهای مسلح روسیه و مدیر برنامه کنترل تسلیحات در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، یک سازمان تحقیقاتی مستقر در لندن گفت: «در بهترین حالت به آنها اصول اولیه و در بدترین حالت چیزی یاد نمی‌‌دهند و آنها را همین‌گونه وارد جنگ می‌‌کنند که نشان می‌‌دهد این افراد به معنای واقعی کلمه خوراک توپ هستند.» نشانه شدید بی نظمی روز شنبه زمانی که دو مرد از یکی از کشورهای شوروی سابق در یک کمپ آموزشی روسیه تیراندازی کردند، مشاهده شد.

به گفته تحلیلگران نظامی، ارتش روسیه در تلاش است تا دو هدف را متعادل کند: «استقرار نیروهای کافی برای توقف پیشروی‌‌های اخیر اوکراین و بازسازی نیروهای زمینی تخریب‌شده در طول هشت ماه جنگ.» این در حالی است که برخی از سربازان وظیفه روسی کشته یا دستگیر شده‌‌اند و همین انتقادات شدیدتری را نسبت به تلاش بسیج اعلام‌‌شده در ۲۱سپتامبر برانگیخته است. برخی ناظران روسی نیز از ابتدا به شکست این طرح هشدار داده بودند.

  • منبع
  • دنیای اقتصاد

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید