امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282162
۲۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

خاندوزی: بیش از ۳ میلیارد دلار برای واردات و تولید دارو اختصاص داده شده است

خاندوزی: بیش از ۳ میلیارد دلار برای واردات و تولید دارو اختصاص داده شده است

به گزارش فارس، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه شنبه (یکم آذر) در نشست خبری گفت: در تابستان ۱۴۰۱ در مورد شاخص قیمت تولیدکننده شاهد اتفاقات نویدبخش هستیم. این شاخص به ویژه در بخش شاخص‌های صنعتی و معدنی در وضعیت خوبی است. تورم فصلی بخش صنعت در تابستان ۱۴٫۸درصد کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: تورم فصلی بخش صنعت در تابستان 14.8 درصد کاهش پیدا کرده و به منفی 2.3 درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه بخش صنعت تابستان، 16.2 درصدو  تورم نقطه به نقطه تولیدکنندگان بخش معدن 14 واحد درصد کاهش پیدا کرده است. تورم سالانه تولیدکنندگان در بخش معدن 21.7  واحد درصد کاهش یافته. تورم در حوزه خدمات افزایشی بوده و از 2.4 درصد در بهار به 16.2 درصد در تابستان افزایش پیدا کرده است. در شش ماهه اول سال شرکت‌های بزرگ معدنی 12.7 درصد و شرکت‌های صنعتی بزرگ 5.3 درصد افزایش تولید داشته‌اند. در هفت ماهه اول سال نسبت به 7 ماهه سال گذشته 470 درصد رشد کالاهای قاچاقی انهدامی را شاهد بودیم.

خاندوزی ادامه داد: برخی اعلام کردند منفی شدن تورم در صنعت و معدن نشان دهنده رکود است، اما وقتی گزارش تولید کالاهای صنعتی و معدنی را نگاه می‌کنیم، متوجه افزایش تولید شرکت‌های معدنی و صنعتی می‌شویم.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در عملکرد اموال تملیکی دولت در هفت ماه اول امسال ۴۷۰ درصد افزایش انهدام کالاهای قاچاق و ۶۸۰ درصد افزایش فروش کالاهای متروکه و تملیکی داشتیم.

خاندوزی با اشاره به مشکلات در تامین ارز دارو گفت: قیمت برخی کالاها نشان داد با توجه به اینکه دارو حساس است و دولت پای کار آن همه جوره ایستاده و مشکلی که پیش آمده بود تلاش شد به سرعت حل شود. اقدامات انجام شده برای تخصیص و تامین ارز برای واردات و تولید داروها با سرعت خوبی پیش می‌رود و بیش از ۳ میلیارد دلار به این امر تخصیص یافته است. در کنار این مسأله شاهد اتفاقات خوب در پیشرانه اقتصادی بودیم.

وی افزود: در آبان ماه پروژه ۱۵۴ کیلومتری ریل‌گذاری در جنوب شرق کشور افتتاح شد و امیدواریم تا پایان سال شاهد باشیم کل این مجموعه به سرانجام برسدکه اثر ترانزیتی و ریلی در سمت شرق مهم است. سومین پروژه انتقال آب که انتقال آب به سنندج است به زودی به بهره‌برداری کامل خواهد رسید. تکمیل کریدور شمال _ جنوب هم بخش اول خط‌آهن رشت کاسپین است که امیدواریم سال جاری بهره‌برداری شود.

این خبر در حال تکمیل است .....

  • منبع
  • فارس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید