امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272262
۳۳۶
۱
۰
نسخه چاپی
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی

خباز: برخی از نمایندگان مجلس یازدهم الگوی خود را کره‌شمالی قرار داده‌اند/بیم این می‌رود ساختارهای کشور توسط افراد جدید و تندی که وارد مجلس شده اند، دستخوش آسیب شود

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه نگرانم مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم باشد، گفت: اگر فراکسیون اقلیت مجلس یازدهم فعال عمل نکند در تندی‌ها و زیان‌های احتمالی فراکسیون اکثریت شریک خواهد بود

خباز: برخی از نمایندگان مجلس یازدهم الگوی خود را کره‌شمالی قرار داده‌اند
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

 عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه نگرانم مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم باشد، گفت: اگر فراکسیون اقلیت مجلس یازدهم فعال عمل نکند در تندی‌ها و زیان‌های احتمالی فراکسیون اکثریت شریک خواهد بود.

«محمدرضا خباز» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص رویکرد مجلس یازدهم در ارتباط با مسائل کلان کشور و ارتباط آن با دولت، اظهار کرد: نمایندگان تازه انتخاب شده نمی‌توانند مشکلات کشور را درک و رفع کنند، مگر اینکه از خرد جمعی مجلس یازدهم

و از ظرفیت کارشناسان بیرون از مجلس استفاده کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی با استثنایی خواندن شرایط کشور، افزود: برای چنین شرایطی مجلسی قوی و کارآمد و موثر نیاز است. مجلسی با این مشخصات در دور یازدهم شکل نمی‌گیرد مگر اینکه از توان متخصصان بیرون از مجلس استفاده کند. بنابراین موفقیت این مجلس به استفاده از تجارب متخصصان و خرد کارشناسان بستگی دارد.

خباز خاطرنشان کرد: نگرانم افراد تندی که وارد مجلس شده‌اند اعتبار و حیثیت خود و اصولگرایان را زیر سوال ببرند. یکی از روحانیان مخالف دولت در حمایت از لیست اصولگرایان در فضای مجازی در کلیپی می‌گفت، هرکس قصد دارد وارد مجلس شود باید اول به مردم قول دهد پای استیضاح رییس جمهوری را امضا کند.

وی این‌ نوع مواضع را اوج تندروی دانست و اظهار کرد: برخی از این نمایندگان که خوشبختانه در اقلیت هستند الگوی خود را کره‌شمالی قرار داده‌اند اما مردم ایران، ملت رشیدی است و اجازه تندروی و تاخت و تاز به کسی نمی‌دهد.

خباز با بیان اینکه وجود و حضور ارزشمند مقام معظم رهبری اجازه تندروی به فرد یا جریانی را نمی‌دهد، عنوان کرد: نباید فراموش کرد ۱۶ اصلاح‌طلب و حدود ۴۰ نماینده مستقل هم وارد مجلس شده‌اند اگر دو کار انجام دهند، می‌توانند از این فرصت ۴ ساله استفاده کنند.

این فعال اصلاح‌طلب یادآور شد: یکی اینکه قبل از شروع به کار مجلس، باهم نشست‌هایی تشکیل دهند و در خصوص مدیریت چند کمیسیون مجلس به جمع‌بندی برسند. اگر این حدود ۶۰ نفر بتوانند کمیسیون‌هایی مثل اقتصادی، صنعت و اجتماعی را در اختیار بگیرند، از مصونیت برخوردار می شوند و اجازه تندروی را به برخی نمایندگان اکثریت نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: قدم دومی که فراکسیون اقلیت می‌تواند انجام دهد، بالانس (متعادل کردن) مجلس است. چون افرادی که هدفشان تخریب دولت و عقب رفتن کشور است، تا آخر خط خواهند رفت. بنابراین مجموع نمایندگان اصلاح‌طلب و مستقل‌ می‌توانند موازنه ایجاد کرده و نقش تنظیم کننده میانی را ایفا کنند. نمایندگان مستقل و اصلاح طلب وقتی مشاهده می‌کنند قانونی به زیان کشور است، با هم هماهنگ شده و با استفاده از ظرفیتهای قانونی موجود از حقوق ملت پاسداری کنند.

خباز گفت: در مجلس چهارم با حضور یک اقلیت اصلاح‌طلب، قانون نظارت استصوابی تصویب شد و اقلیت کاری نکرد و نتیجه آن را شاهد هستیم، یا وقتی دولت اصلاحات قانون برنامه ۵ ساله چهارم را به مجلس ششم داد و تصویب شد در ماده چهار این قانون آمده بود که دولت موظف است همواره ۱۰ درصد به قیمت حامل‌های انرژی بیافزاید و آن را در تامین اجتماعی و خدمات عمومی کشور هزینه کند.

استاندار سابق سمنان ادامه داد: مجلس هفتم، مشابه همین مجلس یازدهم بود، به محض اینکه مجلس را در دست گرفتند، این ماده را حذف کردند. اگر  حذف نمی‌شد حوادث آبان ماه که ناشی از افزایش قیمت بنزین بود را شاهد نبودیم و در حدود ۸۰ شهر ایران اعتراض و ناامنی اتفاق نمی‌افتاد.

وی با بیان اینکه نگرانم مجلس یازدهم، شبیه مجلس هفتم باشد، اظهار کرد: بیم این می‌رود بنیان‌ها و ساختارهای کشور توسط افراد جدید و تندی که وارد مجلس شده اند، دستخوش آسیب شود و برای کشور گرفتاری ایجاد کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: کسانی که پای صندوق نیامدند و رای نداند، پشیمان خواهند شد و دود این عدم مشارکت به چشم خودشان می‌رود. آزموده را آزمودن خطاست کما اینکه پیش‌تر این شرایط را در مجالس هفتم و هشتم تجربه کرده بودیم.

خباز با ذکر این نکته که مقامات و دلسوزان نظام باید مواظب مجلس یازدهم باشند، اضافه کرد: شورای نگهبان هم مصوباتی را که به زیان منافع کشور است را تایید نکند و اصلاح‌طلبان و مستقلین به شکلی عمل کنند که حضورشان در مجلس خاصیت و خروجی داشته باشد.

این فعال اصلاح‌طلب عنوان کرد: اگر فراکسیون اقلیت مجلس یازدهم فعال عمل نکند در تندی‌ها و زیان‌های احتمالی فراکسیون اکثریت شریک خواهد بود.

وی یادآور شد: مردم از مباحث و موضوعات مختلفی چون اوضاع اقتصادی، بررسی صلاحیت‌ها، عملکرد اصلاح‌طلبان و مجلس دهم و مسائل عدیده‌ای ناراحت بودند ولی نباید با عدم مشارکت خود فرصت تکرار تجربیات گذشته را به برخی‌ها می‌دادند.  

خباز افزود: در مجلس آینده تعداد نمایندگان با سابقه نظامی زیاد است. وقتی تفکر نظامی‌ها بر مجلس که محل و مرکز آزادی بیان و دفاع از حقوق ملت است حاکم شود، پیش‌بینی‌ها نگران کننده است.

این اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس یازدهم وارد چالش و رویارویی تمام عیار با دولت خواهد شد، گفت: بزرگان خارج از مجلس که می‌توانند بر نمایندگان تاثیرگذار باشند باید وارد عرصه شوند و اجازه ندهند افراد تندی که اتفاقا در اکثریت هم نیستند، وارد چالش غیرضروری با دولت شوند.

خباز با بیان اینکه افراد تندرو در مجلس یازدهم با وجود این که در اقلیت هستند، ولی صدای بلندی دارند، عنوان کرد: این تیپ افراد با استفاده از برخی حساسیت‌ها بقیه را به رغم میل باطنی، با خود همراه می‌کنند، در صورتی که ممکن است به این مفاهیم اعتقاد واقعی هم نداشته باشند ولی خوب می‌دانند چگونه از آن بهره برداری کنند.

این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه ممکن است مجلس یازدهم مصوباتی داشته باشد که تا سال‌ها زیانش متوجه مردم شود، گفت: حدود ۸۶ نفر از نمایندگان مجلس ششم ردصلاحیت شدند که مردم در انتخابات مجلس هفتم شرکت نکردند و مجلسی تشکیل شد که نمایندگان آن، اولا با رای اقلیت واجدان شرایط وارد مجلس شدند، دوم اینکه قوانینی گذراندند که مثالش همین ماده ۴ حامل‌های انرژی و ارتباطش با اتفاقات آبان‌ماه ۹۸ بود.

وی در خصوص رویکرد مجلس یازدهم در مورد روابط خارجی ایران گفت: آنها ممکن است بیش از پیش کشور را در دنیا منزوی کنند، اساسا شعارهای اصلی آنها در زمان تبلیغات دهن کجی به سیاست‌های خارجی دولت روحانی بوده است. البته اگر سیاست‌های کلان نظام بر این نباشد نمی‌توانند کاری از پیش ببرند.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید