امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283689
۱۴۲
۱
۰
نسخه چاپی

خبرگزاری فرانسه: ضربه کاری ناآرامی های اخیر به صنعت گردشگری ایران

خبرگزاری فرانسه: ضربه کاری ناآرامی های اخیر به صنعت گردشگری ایران

وقایع و ناآرامی های ماه های گذشته ضربه ای کاری به صنعت گردشگری ایران وارد کرده و بسیاری از گردشگران غربی و حتی غیرغربی با توجه به حجم بالای اخبار منفی رسانه ها و هشدارهای کشورهای غربی درباره منع سفر به ایران، ایران را از مقصد سفرهای خود کنار گذاشته اند.

به گزارش عصرایران، خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی از وضعیت صنعت گردشگری ایران، نظر تنی چند از فعالان و مدیران این عرصه را بازتاب داده که می گویند وضعیت صنعت گردشگری و جذب گردشگر ایران طی ماه های گذشته به شدت افت کرده است.

خبرگزاری فرانسه نوشته: « ایران با عدم سفر گردشگران غربی، به دنبال جذب گردشگران چینی و سایر گردشگران از کشورهای همسایه و غیرغربی است تا بتواند صنعت گردشگری خود را سرپا نگه دارد.

گردشگران غربی که همین چند سال پیش به ایران هجوم آورده‌ بودند، پس از وقایع و ناآرامی های اخیر در این کشور دولت هایشان به آنها هشدار داده اند که به ایران سفر نکنند و این موضوع سبب شده صنعت گردشگری ایران نگاه خود را به جذب گردشگران غیرغربی متمرکز کند.

دست اندرکاران صنعت گردشگری ایران به امید روزهای بهتر به دنبال جذب  گردشگران از کشورهایی مانند چین و روسیه هستند که روابط خوبی با ایران دارند.

گردشگران غربی از دیرباز جذب مکان های باستانی و اسلامی ایران، مناظر کوهستانی و فرهنگ هزاره ای آن شده اند.

گردشگران اروپایی از سال 2015 به سفر به ایران علاقه نشان دادند، زمانی که ایران پس از امضای توافق هسته‌ای تاریخی با قدرت‌های بزرگ از دهه‌ها انزوا خارج شد.

در سال 2019، تعداد گردشگران خارجی ایران به  رکورد 8 میلیون نفر رسید و این رشد سریع این امیدواری را ایجاد کرد که تا سال 2025 تعداد ورودی ها به 20 میلیون نفر در سال برسد، اما این روند دوام نیافت و به سرعت با یک سری شکست ها از بین رفت.

فرزانه محمدی از راه‌آهن دولتی ایران در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت: پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای در سال 2018، عقب‌نشینی آغاز شد و آمریکا شروع به اعمال مجدد تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی کرد.

در سال 2019 (1398) تظاهرات ضد دولتی کشور را فرا گرفت. سال بعد، پدافند هوایی ایران یک هواپیمای مسافربری اوکراینی را اندکی پس از برخاستن از تهران پس از اشتباه گرفتن آن با موشک کروز آمریکایی، سرنگون کرد و این رویدادها ضربه سنگینی به صنعت گردشگری ایران وارد کرد.
محمدی گفت: « پس از آن وقایع تلاش‌ها برای به رونق انداختن دوباره صنعت گردشگری آغاز شده بود اما اتفاقات اخیر ضربه مهلکی به گردشگری وارد کرده است.

اشاره او به ناآرامی های چند ماه گذشته بود که در سراسر کشور گسترش یافت.

"ایران هراسی"

مریم جلالی معاون وزیر گردشگری به خبرگزاری فرانسه گفت که پوشش رسانه های خارجی از ناآرامی های اخیر به "ایجاد فضای ایران هراسی" کمک کرد.

امیرحسین رحیمی، رئیس اپراتور برتر تورهای خصوصی علاءالدین تراول هم گفت: وقتی رسانه های خارجی مدام تکرار می کنند که ناآرامی در کشور وجود دارد، مسافران را دلسرد می کند.

رحیمی امیدوار است که گفتگوها برای احیای برجام  به زودی آغاز شود که به ایجاد "محیط مطلوب تر" کمک می کند.

در بزرگترین ضربه به گردشگری، چندین دولت اروپایی اخیرا با صدور توصیه‌هایی برای سفر به اتباع خود هشدار داده‌اند که از ایران دوری کنند.
فرانسه هشدار داده است: «با توجه به خطر بالای بازداشت خودسرانه توسط مقامات آن کشور، ما به شدت نسبت به هرگونه سفر به ایران هشدار می دهیم.»

6 تبعه فرانسوی که تعدادی از آنها گردشگر بودند در ایران در بازداشت به سر می برند.

دولت آلمان نیز در هشدار خود اعلام کرده: خطر واقعی دستگیری خودسرانه و محکوم شدن به حبس های طولانی مدت در ایران وجود دارد.
محمدی گفت هشدارهای سفر ضربه بزرگی بود. او گفت: «احتمالا در بهار امسال گردشگران غربی نخواهیم داشت که محبوب‌ترین فصل برای سفر به ایران است.

ضربه همه گیری کرونا

جمشید حمزه زاده، رئیس اتحادیه هتل‌ داران ایران، گفت: نرخ اشغال هتل‌ها اکنون زیر 20 درصد است و دو سوم موسسات مجبور به اخراج کارکنان شده‌اند.
از دست دادن گردشگران ثروتمند غربی مشکلی جدی هم برای فروشندگان فرش و سایر صنایع دستی ایران بوده است.

به گفته کارشناسان، در 3 سال گذشته همه‌گیری ویروس کرونا بر این صنعت نیز تاثیر گذاشته است.

داوود دهقانی، رئیس یک انجمن محلی با حدود 200 عضو در شهر تاریخی کویری یزد، گفت: «نزدیک به 80 درصد از راهنمایان تور از زمان شیوع همه‌گیری کرونا، شغل خود را از دست داده‌اند.

دهقانی با یادآوری روزهای رونق گردشگری  گفت: زمانی که یزد در سال 2017 به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد، تعداد گردشگران این شهر بیش از 500 درصد رشد کرد.

جلالی گفت، در تلاش برای احیای این صنعت، ایران در تلاش است تا بازدیدکنندگانی را از کشورهایی مانند عراق و لبنان جذب کند که "یک دین و فرهنگ مشترک دارند."

اشاره او به زائران شیعه از سراسر جهان بود که از شهرهای مقدس ایران مشهد و قم بازدید می کنند.

ایران همچنین خواهان توسعه گردشگری پزشکی با بهره‌برداری از زیرساخت‌های بهداشتی کارآمد، قیمت‌های پایین‌تر و تخصص در جراحی‌های زیبایی است.

دهقانی گفت که با شرایط کنونی، صنعت گردشگری ایران به لطف «تعداد کمی از گردشگران خارجی از کشورهایی مانند روسیه، چین و ترکیه» که روابط خوبی با ایران داشته اند، سرپا نگه داشته شده است.

انتهای پیام

  • منبع
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید