امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265206
۴۵۸۹
۱
۰
نسخه چاپی

خطرهای شایع در جراحی ها کدامند؟ | خطرناکترین جراحی‌ها چیست؟

خطرهای شایع در جراحی ها کدامند؟ | خطرناکترین جراحی‌ها چیست؟

خطرهای شایع در جراحی‌ها

خطرهای شایع در جراحی ها خطرهایی هستند که علیرغم تمام مراقبت های پزشکی ممکن برای بیماران اتفاق بیافتند. آگاهی داشتن از این خطرات هم برای بیماران و هم تیم پزشکی از اهمیت زیادی برخوردار است.

1- عوارض بیهوشی حین جراحی

اکثر مشکلاتی که در طول جراحی پیش می آیند حاصل خود جراحی است نه عوارض داروهای بیهوشی. در موارد نادر، چنانچه بیمار به داروهای بیهوشی حساسیت داشته باشد، احتمال بروز عوارض بسیار جدی وجود دارد.

بیشتر مشکلات مربوط به بیهوشی مربوط به فرایند انتوباسیون یا لوله گذاری داخل نای است. آسپیراسیون، یا ورود اتفاقی غذا یا مایعات به درون ریه ها، در حین جراحی ممکن است مشکل ساز شود. برخی بیماران نیز در طول بیهوشی و عمل جراحی دچار افزایش ضربان قلب یا افزایش فشار خون می شوند.

مسئله بیداری  حین بیهوشی در رسانه ها بسیار مورد بحث است، اما چنانچه بیهوشی تحت نظر متخصص بیهوشی یا پرستار بیهوشی انجام شود احتمال رخ دادن آن بسیار اندک است.

هیپرترمی بدخیم (تب شدید) که در اثر حساسیت به داروهای بیهوشی است و باعث افزایش سریع دمای بدن می شود حیات و جان فرد را به خطر می اندازد. احتمال بروز هیپرترمی( افزایش دمای بدن) در بیماری که سابقه آن را داشته باشد بسیار زیاد است و بیمار باید جراح و متخصص بیهوشی را در جریان بگذارد.

2- مشکلات خونریزی حین جراحی

مقداری خونریزی حین جراحی طبیعی است، اما چنانچه خونریزی بیش از حد باشد ممکن است تزریق خون لازم شود. در صورتی که خونریزی آنقدر شدید باشد که وضعیت بحرانی شود، جراحی را باید خاتمه داد یا حتما" خون تزریق شود.
در برخی ادیان تزریق خون جایز نیست و باید قبل از جراحی در این باره با جراح صحبت شود.

3-لخته های خون ناشی از جراحی

لخته های خونی موجود در وریدهای عمقی پا که غالبا" ترومبوز ورید عمقی (DVT) نامیده می شود خطر مهمی در جراحی است. این لخته ها ممکن است در محل برش جراحی ایجاد شوند یا در زمان ریکاوری به علت عدم تحرک بیمار باشد.

برای اکثر بیماران داروهایی نظیر هپارین تجویز می شود تا با مصرف آن پس از جراحی، خون رقیق شود و از تشکیل لخته های خون جلوگیری شود (در واقع خون راحت تر در بدن گردش کند و لخته نشود.). چنانچه لخته (ها) در رگ های خون شروع به حرکت کند ممکن است به ریه برسند و باعث انسداد شریان ریوی و در نتیجه آمبولی ریوی می شود و اگر به مغز برسد باعث سکته مغزی می شود.

احتمال بروز لخته ها در بیمارانی که سابقه دچار شدن به ترومبوز ورید عمقی را دارند به مراتب بیشتر است و باید به جراح اطلاع داده شود.

4- مرگ ناشی از جراحی

در هر عمل جراحی ، خواه انتخابی خواه اجباری، احتمال وقوع مرگ وجود دارد. جراحی که در آن قلب (موقتا") متوقف می شود نسبت به عمل جراحی برداشتن لوزه ها خطر های بیشتری را به همراه دارد، ولی در هر دو همچنان خطر مرگ وجود دارد.

جراحی تروما، جراحی اورژانسی برای نجات جان فرد آسیب دیده که بدون مداخله درمانی احتمال دارد جان خود را از دست بدهد نمونه ای از یک جراحی بسیار پرخطر است. در چنین وضعیتی بدون انجام عمل جراحی مرگ فرد حتمی است اما شانس زنده ماندن پس از جراحی وجود دارد.

هنگام تصمیم گیری در موارد جراحی های غیرضروری مانند جراح پلاستیک لزوم انجام آن باید مدنظر قرار گیرد.

5-تاخیر در بهبودی پس از جراحی

برخی بیماران دیرتر بهبود می یابند، به ویژه افرادی که به بیش از یک بیماری مبتلا باشند. فردی که دچار یک بیماری مزمن یا دچار نارسایی در سیستم ایمنی خود باشد و یا چند هفته قبل از جراحی بیمار بوده ممکن است مدت زمان طولانی تری در بیمارستان بستری شود و دوران ریکاوری دشوارتری را پشت سر بگذارد.

افراد مبتلا به دیابت که جراحی می کنند پس از مدت زمان طولانی تری بهبود می یابند به ویژه اگر سطح قند خون آنان به خوبی کنترل نشود. به همین دلیل، افراد دیابتی باید مزایا و معایب (خطر های) عمل جراحی را دقیقا" بسنجند، به ویژه بروز عوارض احتمالی در طول ریکاوری.

6-دشوار شدن تنفس پس از جراحی

در اکثر بیماران پس از اتمام جراحی باید دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور برداشته شود. برخی بیماران مدت زمان طولانی تری به ونتیلاتور احتیاج دارند (پس از عمل تا مدت زیادی به دستگاه نیاز داشته باشند) در موارد شدید، بیماران برای کمک به تنفس به اتاق توانبخشی منتقل می شود تا زمانی که بتوان دستگاه را به طور کامل برداشت.

افرادی که به احتمال زیاد به ونتیلاتور احتیاج پیدا می کنند عبارتند از مبتلایان به بیماری های ریوی، افراد سیگاری یا بسیار بیمار و بیمارانی که قبل از جراحی به ونتیلاتور نیاز داشتند.

7-عفونت پس از جراحی

هر زمان پوست که سد محافظتی در برابر عفونت است باز و برداشته شود احتمال بروز عفونت وجود دارد. برش جراحی یک فرصتی را ایجاد می کند تا عفونت وارد بدن شود، حتی اگر جراحی در محیطی ضدعفونی انجام شود.

بیماری که به خاطر عفونت مجبور به انجام عمل جراحی شود بیشتر در معرض ابتلا به عفونت خون یا برش عفونی است. جهت پیشگیری از ابتلا به عفونت، برای اکثر بیماران قبل و بعد از جراحی آنتی بیوتیک تجویز می شود. کارکنان بهداشتی نیز با رعایت احتیاط های لازم هنگام تعویض پانسمان از عفونت جلوگیری می کنند.

خطرهای شایع در جراحی ها کدامند؟ | خطرناکترین جراحی‌ها چیست؟

خطرناکترین جراحی‌ها

1- جراحی قلب باز

عمل جراحی قلب باز شامل شکافتن قفسه سینه و جراحی روی ماهیچه‌های قلب، رگ‌ها یا دریچه‌های قلب است. شایع ترین نوع این عمل پیوند بای‌پس شریان کرونری است که در این عمل بخشی از یک رگ سالم به شریان کرونری مسدود شده پیوندزده می‌شود.

در این عمل، جراح با بیهوشی عمومی شکافی روی قفسه سینه بیمار ایجاد می کند. بر اثر این عمل جراحی احتمال ابتلای فرد به عفونت زخم قفسه سینه، سکته قلبی یا سکته مغزی، ضربان نامرتب قلب، نارسایی کلیوی و ریوی و مشکلات تنفسی افزایش می‌یابد.

2- عمل پیوند کبد

کبد عضو مهم و با ارزش بدن به حساب می‌آید که وجود آن برای فعالیت‌های روزانه بدن حیاتی است. این عضو حیاتی از بدن سم‌زدایی و غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. اگرچه پیوند کبد به نسبت فرآیندی معمول تلقی می‌شود اما همچنان با خطر بالایی برای بیمار همراه است و احتمال آنکه بدن عضو جدید را نپذیرد بالا است و به همین دلیل این بیماران تا پایان عمر مجبور به استفاده از داروهایی هستند که سیستم ایمنی بدن آنان را با این عضو جدید سازگار کند تا کبد پیوندی را پس نزند. همچنین خونریزی، عفونت، مسدود شدن رگ های خونی از دیگر مشکلات متوجه بیماران دارای کبد پیوندی است.

3- جراحی پیوند روده

وقتی روده‌ها جذب مواد مغذی،‌ مایعات و الکترولیت‌ها را متوقف کنند، فرد به نارسایی روده‌ای مبتلاست. اگرچه مبتلایان به این نارسایی از طریق تزریق مواد خوراکی تغذیه می‌شوند اما اغلب با مشکلات تهدیدکننده از جمله بیماری کبدی و حتی بیماری استخوانی مواجه می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از پزشکان برای جلوگیری از این عوارض جانبی ترجیح می‌دهند در این بیماران پیوند کامل روده انجام شود.

4- جراحی‌های مربوط به سرطان

این جراحی‌ها شامل جراحی‌های مربوط به خارج کردن تومور از بخش‌های مختلف بدن است و شامل خارج کردن سینه در سرطان پستان یا خارج کردن ریه‌ها در سرطان ریه نیز می‌شوند. همچنین خطر خارج کردن یک عضو بدن طبعا با درد، عفونت، خونریزی، شکل گیری لخته‌ خون و حتی عود کردن سرطان نیز همراه خواهد بود.

5- جراحی مغز

بدون شک هر نوع از عمل جراحی مغز در نوع خود جزو خطرناکترین‌هاست. «کرانیوتومی»، رایج‌ترین نوع عمل جراحی مغز به منظور خارج کردن تومور است که باید جراح بخشی از جمجمه شکافته شود. اغلب برای جراح این امکان وجود ندارد که در یک عمل جراحی تمامی تومور را خارج کند. این عمل جراحی می‌تواند به عفونت، خونریزی مغزی، لخته خون، ورم مغز، تشنج و حتی سکته مغزی ناشی از کاهش فشارخون منجر شود.

  • منبع
  • پرتال جراحان ایران
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید