امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263279
۱۸۴۶
۱
۰
نسخه چاپی
مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان

خطری سی و سه پل را تهدید نمی کند

همزمان با انتشار گزارشی مبنی بر فرو نشست دیواره های سی و سه پل، گروهی از کارشناسان ارشد اداره کل میراث فرهنگی استان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با حضور فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در کمتر از یک ساعت از انتشار این خبر، از پل تاریخی سی و سه پل (الله وردیخان) بازدید کردند

خطری سی و سه پل را تهدید نمی کند

به گزارش حقوق نیوز  مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در جمع خبرنگاران تاکید کرد: هیچ خطری سی و سه پل را تهدید نمی کند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان؛ امروز شنبه 2 دی ماه و همزمان با انتشار گزارشی مبنی بر فرو نشست دیواره های سی و سه پل، گروهی از کارشناسان ارشد اداره کل میراث فرهنگی استان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با حضور فریدون الله یاری مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در کمتر از یک ساعت از انتشار این خبر، از پل تاریخی سی و سه پل (الله وردیخان) بازدید کردند.

در پایان این بازدید فریدون الله یاری در جمع خبرنگاران حاضر عنوان کرد: بررسی ها نشان می دهد ایجاد "اعوجاج" (کج شدن دیوارها) در طبقه دوم سی و سه پل امری است که در دهه های گذشته اتفاق افتاد (تصاویر قدیمی گویای این مطلب است) و در حال حاضر هیچ گونه شواهدی دال بر فرو نشست زمین در محل پایه های سی و سه پل مشاهده نشده است.

او در همین رابطه تصریح کرد: با توجه به بروز احتمال فرو نشست زمین حاصل از خشکسالی طولانی مدت زاینده رود، بررسی های کارشناسان نشان می دهد در حال حاضر هیچ گونه شکستی بر بدنه پایه های پل در طبقه زیرین سی و سه پل مشاهده نشده است.

الله یاری همچنین تصریح کرد: بررسی کارشناسان همچنین نشان می دهد که موج شکنهای پل که با گچ و ساروج استحکام یافته اند، مستحکم در سر جای خود قرار دارد و در سقف طبقه اول و پایه ها اصلی پل، هیچ گونه ترک و شکستی مشاهده نشده است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه به بازدید کارشناسان با حضور شخص وی از طبقه دوم پل اشاره کرد و افزود: بررسی های طبقه دوم نیز نشان می دهد که هیچ نوع شکست و یا فاصله ائی میان دیواره ها و عرشه پل ایجاد نشده و تمامی رواقهای راهروهای سرپوشیده نیز سالم بوده و در جرزها و کف طبقه دوم نیز ترکهای 45 درجه که ناشی از فرو نشست بوده وجود ندارد.

الله یاری با اشاره به استحکام سی و سه پل در هنگام ساخت آن تاکید کرد: این پل تاریخی که به صورت دو طبقه طراحی شده است بزرگترین پل در مسیر زاینده رود بوده و 299 متر طول و 14 متر عرض دارد.
او همچنین اظهار داشت: در زمان ساخت این پل تاریخی ابتدا چاهکهای متعددی حداقل به عمق 10 متر در بستر زاینده رود ایجاد شده و سپس این چاهکها با سنگ پر شده و سپس بر روی آنها بستری از سنگ ایجاد شده و پایه های پل نیز روی آن قرار گرفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین به استحکام بخشی عرشه پل نیز در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 خورشیدی اشاره کرد و اظهار داشت : با توجه به عبور اتومبیل از عرشه سی و سه پل و احتمال بروز آسیب به عرشه پل، در آن عصر در طی طرحی که مرحوم شیرازی برای مرمت سی و سه پل ارائه داد (دال بتنی) در پهنه عرشه پل اجرا شده و همین سطح بتنی باعث استحکام پایه دیواره های طبقه دوم پل از آن دوران تا کنون شده.

الله یاری در ادامه همین مطلب اظهار داشت: با توجه به بروز اعوجاج در برخی دیواره های پل، کارشناسان در حال حاضر اعتقادی جهت مرمت اضطراری برای این بخش از دیواره های طبقه دوم پل ندارند.

او همچنین تصریح کرد: با این وصف نگرانی های ما از تداوم خشکسالی و قطع جریان آب در زاینده رود و تهدیدی که این امر جهت پایه های پل های تاریخی اصفهان بشمار می رود جدی است، روی همین اصل با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداری های در مسیر رودخانه زاینده رود در داخل شهر اصفهان ، کمیته پایش پلهای تاریخی اصفهان تشکیل شده است.

انتهای پیام

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید