امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 266933
۳۰۲۷
۱
۰
نسخه چاپی
خطوط نازکا (Nazca Lines)

خطوط نازکا؛ عجایب دوران باستان

خطوط نازکا (Nazca Lines) یکی از اسرارآمیزترین آثار باستانی به ‌جا مانده از گذشتگان است که به شکل نقاشی‌های عظیم صحرایی در کشور پرو قرار دارد

 

خطوط نازکا؛ عجایب دوران باستان
 

خطوط  نازکا (Nazca Lines) یکی از اسرارآمیزترین آثار باستانی به ‌جا مانده از گذشتگان است که به شکل نقاشی‌های عظیم صحرایی در کشور پرو قرار دارد.

خطوط نازکا مجموعه‌ای از خطوطی است که در صحرای نازکا، یک دشت بایر واقع شده است. این دشت 80 کیلومتر بین شهرهای نازکا و پالیا در پرو کشیده شده. این خطوط توسط فرهنگ نازکا بین 200 (پیش از میلاد) تا 700میلادی خلق شده‌است. صدها شکل منحصر به‌ فرد وجود دارد که ازنظر پیچیدگی از خطوط ساده تا مگس‌مرغ، عنکبوت، میمون و مارمولک دارای تنوع می‌باشند. اغلب گفته می‌شود که خطوط نازکا به جز از هوا قابل تشخیص به صورت خطوط منسجم نیستند و از این رو حدس زده می‌شود که مردم نازکا هرگز نتوانستند کاری را که خلق کرده‌اند را به صورت منسجم ببینند. اما این خط‌ها و شکل‌ها از فراز تپه‌ها و کوه‌های اطراف دیده می‌شود و کشف آن‌ها نیز نخست از فراز یکی از کوه‌های محل رخ داد.

 البته در این میان تصاویری از اشکال ذوزنقه‌ای، پرندگان و جانوران و نمادهایی عجیب دیده می‌شوند که به سبب ابعاد بزرگشان تنها با دیدی هوایی و از بالا، به درستی می‌توان نمای کلی این خطوط را درک کرد.  در کل ۸۰۰ خط مستقیم، ۳۰۰ شکل هندسی و ۷۰ تصویر جانوری دیده می‌شود. برخی از خطوط مستقیم تا بیش از ۵۰ کیلومتر طول دارند؛ در حالی طول نگاره‌های جانوری از ۱۵ متر تا ۳۶۵ متر (به بلندی برج امپایر استست منهتن) می‌رسد.

خطوط نازکا؛ عجایب دوران باستان
 

انواع نگاره های نازکا 

این نگاره‌ها به صورت عمده به دو شکل دیده می‌شوند: دسته‌ای از تصاویر جانوران و دسته‌ای از اشکال هندسی.

۱ ) نگاره‌های جانوری 

نگاره‌های جانوری شامل ۷۰ تصویر از گیاهان و حیواناتی مانند عنکبوت، میمون، مرغ مگس‌خوار و یک پلیکان ۳۰۰ متری می‌شود. نگاره‌های حیوانی بر روی زمین در نزدیکی یک‌دیگر و در یک ناحیه قرار دارند. برخی از باستان شناسان بر این باورند که قدمت این نگاره‌های جانوری مربوط به ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است و این بدان معناست که بسیار پیش‌تر از نگاره‌های هندسی ایجاد شده اند. 

۲) نگاره‌های هندسی

تعداد نگاره‌های هندسی درون دشت نازکا به حدود ۹۰۰ تصویر می‌رسد. نگاره‌های هندسی اشکالی با خطوط صاف، مثلثی، مارپیچی، دایره‌ای و ذوزنقه‌ای است. نگاره‌هایی با ابعاد بزرگ که اندازه بزرگترین خط صاف آن بیش از ۳۰ متر است. باستان شناسان این نگاره‌ها را به ۵۰۰ سال پس از ایجاد نگاره‌های جانوری مربوط دانسته‌اند.

خطوط نازکا؛ عجایب دوران باستان
 

نحوه تشکیل خطوط نازکا

نزدیک به ۱۰۰ سال از نخستین زمانی که خطوط نازکا دیده شده اند می‌گذرد. در این مدت طیف مختلفی از دانشمندان، پژوهشگران، باستانشناسان و تیم‌های تحقیقاتی بسیاری مجذوب این راز باستانی و اعجاب انگیز شده اند و وقت‌های بسیاری برای کشف معمای خطوط نازکا صرف کرده اند. با این همه هنوز سوالات بی جواب زیادی باقی مانده و شما با حجم بالایی از فرضیه و نظریه رو به رو می‌شوید که هیچ کدام جوابی قطعی را پیش روی شما نمی‌گذارند. 

با همه این اوصاف و نظریه‌ها، شاید بتوان گفت تشخیص چگونگی ایجاد خطوط نازکا بسیار آسان تر از تشخیص آن است که چرا خطوط نازکا ایجاد شده اند.

به جهت تنوع زیاد و حجم بالای نظریه‌ها، تنها سه نظریه به خلاصه اینجا شرح داده شده است.

خطوط نازکا؛ عجایب دوران باستان
 

 

نظریه‌های تشکیل نازکا

۱) آدم فضایی‌ها روی زمین 

اریک فون دنیکن نویسنده سوئیسی و جنجالی کتاب ارابه خدایان است. نظر دنیکن در مورد خطوط نازکا مشهورترین فرضیه در این مورد است. دنیکن اعتقاد دارد که زمان‌های خیلی پیش‌تر ساکنان دیگر سیارات به بازدید از زمین و طبیعتا منطقه نازکا آمده‌اند. در منطقه نازکا به هنگام فرود آدم فضایی‌ها، نیروی محرکه موشک وسیله فضایی سنگ‌ها و لایه سطحی زمین را پراکنده کرده و در نتیجه چنین خطوطی بر روی زمین نقش بسته است.

اریک فون دنیکن هیچ‌گاه به طور مستقیم نگفت که خطوط نازکا کار آدم فضایی‌ها بوده و تنها نگاره‌های GGF/Mandala/Zodiac و mirror را با راه‌های فرود هواپیما در فرودگاه مقایسه کرد.

از طرفی به نظر می‌رسد بشقاب پرنده‌ها باید از فناوری پیشرفته تری برخوردار باشند که از آن جمله سیستم نیروی محرکه ضدجاذبه و توانایی بلند شدن عمودی است که در نتیجه به هنگام بلند شدن اثری از انفجار بر روی زمین باقی نمی‌ماند.

بیشتر بخوانید:

57 مکان دیدنی شگفت انگیز مصر

۲) ساخت نگاره‌های نازکا از هوا

نویسنده‌ای به نام جیم وودمن معتقد است که امکان ندارد بدون وجود فردی در هوا و نظارت مستقیم بر روی خطوط، نگاره‌های نازکا ساخته شده باشند. 

هنگامی که شما بر روی سطح زمین ایستاده‌اید، هیچ بخشی از نگاره‌های نازکا و عظمتشان را نخواهید دید مگر آن که از بالا به آن‌ها نگاه کنید. راهی نیست مرا قانع کنید که این خطوط و نگاره‌های به یادماندنی بی آن که سازنده اش یک بار آن را از بالا دیده باشد، ساخته شده است. 

فرضیه وودمن در رابطه با خطوط نازکا این است که یک بالن هوای گرم باستانی برای دید و ساخت خطوط مورد استفاده بوده است. وی برای اثبات نظریه خویش یک بالن با مواد و تجهیزات دوران باستانی نازکا ساخت. وودمن توانست پرواز موفقیت آمیزی با بالن داشته باشد اما طول پرواز تنها ۲ دقیقه بود.

گرچه شواهد اندکی از وجود بالن در آن زمان یافت شده است، اما بسیاری از محققان نظریه وودمن را دور از باور خواندند.

خطوط نازکا؛ عجایب دوران باستان
 

۳ ) خطوط نازکا و نظریه‌ی دانشمندان

یکی دیگر از فرضیه‌ها این است که این خطوط توسط خود مردم نازکا و توسط روش‌های ساده مساحی رسم شده است. با این تکنیک‌ها و استفاده از ابزار آلات ساده باستانی، رسم یک خط صاف برای مسافت‌های طولانی کار راحتی است. 

در طی تحقیقات باستان شناسی، میخ‌هایی چوبی در انتهای برخی از خطوط یافت شده است که این فرضیه را تائید می‌کند. با استفاده از روش‌های علمی و استفاده از کربن ۱۴، باستان شناسان و محققان توانستند عمر میخ و در نتیجه قدمت وجود چنین خطوط و طراحی‌های پیچیده‌ای را معین کنند. 

 محقق دیگری از دانشگاه کنتاکی به نام جو نیکل با استفاده از ابزار و آلات باستانی مردمان نازکا توانست این طراحی‌ها را شبیه سازی کند. جامعه علمی آمریکایی از این شبیه سازی در مقایسه با خط و و نگاره‌های اصلی با عنوان « منحصر بفرد در شباهت و تطابق » یاد کرده است.  

جالب آن که طبق تحقیقات این پژوهشگران، با برنامه ریزی‌های دقیق، فناوری‌های ساده و گروه کوچکی از افراد عادی می‌توان در طی روزهایی نگاره‌هایی به مراتب بزرگتر از نگاره‌های نازکا تولید کرد، بی آن که نیاز به هیچ گونه دسترسی هوایی باشد.

 

گردآورنده: عاطفه کریمی

پایگاه خبری حقوق نیوز

  • منبع
  • karnaval.ir

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید