امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273964
۲۹۱
۱
۰
نسخه چاپی
سخنگوی وزارت خارجه

خطیب‌زاده| سفر وزیر خارجه سوییس به تهران ارتباطی با روابط ایران و آمریکا ندارد

خطیب‌زاده| سفر وزیر خارجه سوییس به تهران ارتباطی با روابط ایران و آمریکا ندارد

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: سفر وزیر خارجه سوییس به تهران در چارچوب روابط دو کشور است و ارتباطی با روابط ایران و آمریکا ندارد.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر وزیر خارجه سوییس به تهران و این‌که با توجه به این‌که سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران است این سفر ارتباطی به روابط ایران و آمریکا دارد؟ تصریح کرد: سفر وزیر خارجه سوییس به تهران در چارچوب روابط دو کشور و در چارچوب نقشه راهی است که در جریان سفر روسای جمهور دو کشور به ایران و سوئیس تهیه شد.

خطیب‌زاده با بیان این‌که این سفر قرار بود زودتر از اینها انجام شود ولی به دلیل شیوع ویروس کرونا با تاخیر مواجه شد، اظهار کرد: ما روابط کمی و کیفی عمیقی با سوئیس داریم و یکی از ویژگی‌های سوییس این است که حافظ منافع ما در برخی از کشورهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران است و از طرف دیگر حافظ منافع متقابل ایران و عربستان سعودی و حافظ منافع ایران در کانادا است.  

وی با اشاره به تماس تلفنی پمپئو وزیر خارجه آمریکا با وزیر خارجه سوییس در آستانه این سفر گفت: در آستانه سفر آقای گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نیز شاهد اینگونه رفتارها و فشارها از سوی آمریکا بودیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به این که سفر وزیر خارجه سوییس به تهران مربوط به روابط ایران و آمریکا نیست و سیاست ما در مورد آمریکا تغییر نکرده است. همچنین گمانه‌زنی‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود درست نیست در مورد موضوع کانال مالی سوییس نیز اظهار کرد: با ۲۰ ماه تاخیر اولین تراکنش مالی در این کانال انجام شد و در خردادماه امسال اولین تراکنش جدی در این چارچوب انجام شد.

وی با بیان این‌که دو تراکنش مالی که در این کانال صورت گرفته با منابع مالی ایران نزد سوییس انجام شده است و منابع مالی ما در این کشور خیلی زیاد نیست، گفت: البته منابع مالی ایران در خارج از کشور زیاد است و آمریکا تلاش می‌کند که این منابع مالی وارد این کانال نشود.

خطیب‌زاده ادامه داد: اگر این کانال بتواند از فشار سیاسی دور شود و ما بتوانیم از منابع مالی ایران در خارج از کشور در جریان این کانال استفاده کنیم امیدواریم روند در این زمینه به خوبی پیش برود ولی همان‌طور که گفتم ما سنگ‌اندازی آمریکا در این زمینه را مشاهده می‌کنیم.

سخنگوی امور وزارت خارجه همچنین در مورد گزارش برخی از رسانه‌ها مبنی بر احتمال این‌که انگلیس بخواهد روندی خارج از چارچوب برجام در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اتخاذ کند و برخی از اخباری که در این زمینه مطرح شده است، گفت: آنچه که تاکنون دولت انگلیس انجام داده است هم راستا با دیگر کشورهای عضو برجام و کمیسیون مشترک بوده است. آنها می‌دانند که تعهدات قطعی در برجام دارند و تمام موارد و اتفاقات در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل آمده است.

وی با بیان این‌که کشورهای عضو برجام در بیانیه‌های خود در جریان تحولات اخیر بر اهمیت حفظ این توافق بین‌المللی تاکید کرده‌اند، اظهار کرد: هر طرفی که بخواهد قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان بین‌الملل را نقض کند و تعهدات خود در این زمینه را اجرا نکند و نقض کند پاسخ ایران به این موضوع روشن خواهد بود هرگونه نقض این قطعنامه به معنای پایان حضور ایران در برجام خواهد بود و طرف‌های مقابل به این مساله واقف هستند و آنها با آخرین شانس‌ها برای حضور ایران در برجام بازی نمی‌کنند.

خطیب‌زاده در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تحولات اخیر در بلاروس بعد از برگزاری انتخابات در این کشور گفت: آنچه که در بلاروس رخ می‌دهد یک موضوع داخلی این کشور است و به عنوان جمهوری اسلامی ایران امیدواریم که این مسائل داخلی در فضای آرام بدون تنش و بدون دخالت خارجی حل و فصل شود و امیدواریم دولت و ملت بلاروس بتوانند این موضوع داخلی را با تعامل با یکدیگر حل کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین اولویت جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر وزیر خارجه سوییس به تهران چیست، اظهار کرد: در جریان مذاکرات مقامات دو کشور مسائلی مختلفی برای گفت‌وگو مطرح می‌شود از جمله روابط دو جانبه، مسائل بین‌الملل، همکاری‌های ایران و سوییس در زمینه‌ی دارو و درمان، مبارزه با کرونا، مسائل منطقه‌ای و موضوعاتی که مربوط به نقش سوییس به عنوان حافظ منافع ایران در برخی از کشورهاست و همچنین موضوع کانال مالی سوییس.

سخنگوی وزارت خارجه کشور ادامه داد: روابط با سوییس برای ما حائز اهمیت است و در همین چارچوب گفت‌وگوهای ایران و سوییس به صورت منظم جاری است.

خطیب‌زاده همچنین در مورد روابط ایران و آذربایجان اظهار کرد: ایران حد و مرزی برای گسترش روابط خود با آذربایجان قائل نیست و اعزام یک سفیر ارشد به این کشور نشان دهنده همین موضوع است. ما در تمامی ابعاد برای گسترش روابط با این کشور آمادگی داریم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که نشست سران ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه چه زمانی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: این موضوع در حال بررسی است.

وی همچنین در ارتباط با چگونگی حضور ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که به صورت آنلاین برگزار خواهد شد، گفت: طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این نشست دعوت دارد و ما در حال بررسی هستیم که در چه سطحی مشارکت کنیم و مقدمات این موضوع در حال انجام است.

سخنگوی وزارت خارجه کشور همچنین در مورد پرونده قاضی منصوری و برخی از اظهاراتی که از سوی خانواده وی اخیرا مطرح شده است، گفت: همانطور که می‌دانیم وزارت خارجه دخالتی در پروسه قضایی و پلیسی ندارد و هر چیزی در مسیر خودش انجام می‌شود و سفارتخانه‌های ایران نیز در چارچوب قانون عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: هر ایرانی از حقوقی برخوردار است و سفارتخانه‌های ما در خارج از کشور تمام تلاش خود را می‌کنند تا از این حقوق محافظت کنند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: در مورد این متوفی نیز گزارش نهایی دادگاه ارسال شده ترجمه شده و در اختیار خانواده آن مرحوم و قوه قضاییه قرار می‌گیرد، نظر نهایی اعلام شده و خانواده آن مرحوم ۲۰ روز فرصت دارند که به رای دادگاه اعتراض کنند و اگر در این مسیر کاری از وزارت خارجه برآید انجام خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات اخیر در روابط امارات و رژیم صهیونیستی و انتشار برخی از اخبار مبنی بر ایجاد پایگاه جاسوسی در منطقه از سوی آنها و رصد فعالیت های ایران گفت: در جریان تحولات اخیر امارات متحده عربی دو اشتباه راهبردی انجام داد، هم اشتباه شناختی و هم اشتباه محاسباتی. اشتباه شناختی او در مورد جایگاهش در منطقه و همچنین جایگاه اسرائیل و آمریکا در دنیای گذار کنونی است و اشتباه دوم آن، اشتباه محاسباتی بود که تصور می کند از خارج از منطقه می تواند امنیت خود را تامین کند در حالیکه آنها نمی توانند امنیت خود را تامین کنند چه برسد به امنیت کشور دیگری.

خطیب زاده افزود: ما در منطقه اشتباه شناختی و محاسباتی زیادی را شاهد بودیم که از جمله بزرگترین آن اشتباهات شناختی ومحاسباتی است که صدام انجام داد.

وی با بیان اینکه به صورت جدی انتظار داریم که امارات اشتباهات خود را در این زمینه تصحیح کند ادامه داد: در ارتباط با موضوع امنیت ملی نیز ایران در این زمینه با هیچ کسی شوخی ندارد و ما با شفافیت و از تمامی مجاری ممکن این موضوع را به اطلاع همسایه‌مان در خلیج فارس رسانده ایم.

وی همچنین در مورد توافق اخیر دو کشور صربستان و کوزوو در ارتباط با اسرائیل با حمایت آمریکا و همچنین توافقی که بین این دو کشور برای حل اختلافات منعقد شده است، گفت: البته قیافه ای که من از مقامات این کشورها از جلسه آقای ترامپ دیدم قیافه متعجبی بود و باید تفسیر کرد که در آن اتاق چه گذشته است.

خطیب‌زاده با بیان اینکه ایران همواره بر اهمیت حل منازعات بین صربستان و کوزوو تاکید کرده و از آن استقبال نموده است گفت: ولی اینکه دولت ترامپ به خاطر مسائل داخلی این کشور از جمله انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از هر چیزی سوء استفاده کند عملی وقیحانه و دور از شأن دیپلماتیک است. آنها برای چیز دیگری جمع شده بودند ولی ترامپ با دستور کار دیگری وارد شد.

وی همچنین با محکوم کردن تلاش های آمریکا برای تحت فشار قرار دادن برخی از کشورها جهت انتقال سفارت شان از تل آویو به قدس گفت: این اقدامات خلاف قطعنامه‌های بین‌المللی است. ما این اقدامات را محکوم می‌کنیم و فکر نمی‌کنیم که اینگونه اقدامات مورد قبول و همراهی جامعه جهانی نیز واقع شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در ارتباط با اظهارات لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه مسکو آماده است تا زمینه را برای انجام گفت وگو بین تهران و واشنگتن فراهم کند، گفت: ما به نیت دوستان و طرف های همکاری مان در روسیه در ارتباط با این مسائل شک نداریم ولی آنچه که مهم است اعمال و اقدامات آمریکاست و ما بیش از هر چیزی به اعمال کشورها توجه می کنیم.

خطیب زاده تاکید کرد: مسیر سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به آمریکا تغییر نکرده است و از طرف دیگر ما همچنان شاهد گردنکشی آمریکا، اعمال تحریم ها و سیاست های یکجانبه از سوی این کشور هستیم و تا موقعی که سیاست آمریکا در مورد ایران تغییر نکند سیاست ایران نیز نسبت به این کشور تغییر نخواهد کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته ای ایران، گفت: ایران به صورت روشن سیاست های خود را اعلام کرده است. گزارش اخیر آژانس نیز روشن و مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ایران پنج گام کاهش تعهدات برجامی برداشته که این اقدامات در چارچوب برجام بوده است و آژانس نیز در این زمینه راستی آزمایی کرده است.

وی ادامه داد: اقدامات ایران در مورد کاهش تعهدات برجامی برگشت پذیر است، به شرطی که طرفین برجام به تعهدات خود عمل کنند و ایران این گام ها را با توجه به اینکه طرف های برجام به تعهدات خود عمل نکرده بودند برداشت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با نشست اخیر برخی گروه های فلسطینی و مقاومت در بیروت گفت: دفاع از ملت فلسطین ومردم بی دفاع این منطقه یک اصل خدشه ناپذیر سیاست جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه ما به پیمودن این مسیر یعنی دفاع از مردم فلسطین و آرمان آن مفتخریم و مسیر خود را در این زمینه ادامه می دهیم ادامه داد: ما از برگزاری اینگونه جلسات و همکاری و همیاری گروه های فلسطینی در راستای مقابله با اشغالگری رژیم صهیونیستی استقبال می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تلاش های آمریکا برای آزاد کردن دارایی‌های ایران در بورس آلمان به بهانه پرداخت غرامت به قربانیان ترور در کنیا و تانزانیا گفت: یک وجه این موضوع به آمریکا بر می گردد و دولت واشنگتن همواره سعی کرده که از هر حربه و دستاویزی برای ضربه زدن به منافع ایران استفاده کند.

وی خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: شما جزئیات این موضوع را از بانک مرکزی سوال کنید ولی به این موضوع توجه کنید که آمریکا در هیچ یک از اقداماتش در این چارچوب موفق نشده و نظر ایران تا کنون جلو رفته است. در حال حاضر آمریکا تلاش می کند که در کشورهای مختلف اینگونه اقدامات را انجام دهد و به دنبال ایجاد بهانه است و ما نیز با اینگونه اقدامات و سیاست ها فعالانه برخورد می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر اخیر وزیر دفاع هند به ایران و اهمیت همکاری ایران با کشورهایی همچون روسیه و هند در حوزه نظامی در راستای مبارزه با تروریسم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یک سیاست خارجی واحد دارد که در آن سیاست، دیپلماسی فرهنگی، علمی و دفاعی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه ما همواره به دنبال حسن همجواری با کشورهای همسایه خود هستیم، افزود: روابط ما با کشور هند چند لایه و عمیق است و یکی از همکاری های ما با این کشور مبارزه با تروریسم است.

خطیب زاده تاکید کرد که ایران مایل است به عنوان یکی از قدرت های تاثیرگذار منطقه نقش خود را در متوازن کردن تحولات منطقه ایفا کند و در این چارچوب تلاش دارد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با اعلام اینکه فردا وزیر خارجه هند سفر کوتاهی به ایران خواهد داشت گفت: وزیر خارجه هند در جریان سفر به روسیه برای شرکت در اجلاس شانگهای چند ساعتی کوتاه در تهران توقف خواهد داشت و با آقای ظریف دیدار و رایزنی می کند.

خطیب زاده تاکید کرد: هفته های شلوغی را در عرصه سیاست خارجی در پیش رو داریم و سفرهایی نیز برای آقای ظریف در پیش گرفته شده که به محض نهایی شدن در مورد آن اطلاع رسانی می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با حملات اخیر ترکیه به اقلیم کردستان و شمال عراق به منظور مقابله با پ.ک.ک و اینکه گاها ایران نیز حملاتی به این مناطق داشته که باعث وارد شدن خسارت هایی به روستاها و مردم این منطقه شده است خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: شما توجه داشته باشید که موضوع کردستان برای ایران موضوع وطن است و شما هر آنچه را که رخ می دهد یک موضوع کردی نبینید.

وی با بیان اینکه برخی گروه های تروریستی هستند که از مرزهای مشترک ایران و عراق و ترکیه برای انجام برخی از اقدامات سوء استفاده می کنند و برخی کمپ ها را در داخل خاک عراق ایجاد کرده و از آنجا حملاتی را علیه نیروهای ایرانی انجام می دهند، گفت: هیچ روستایی تا امروز مورد حمله قرار نگرفته است. اخبار شما در این زمینه دقیق نیست و تمام آنچه که تا به امروز صورت گرفته اقدامات علیه کمپ ها بوده است. کمپ هایی که خانواده ای در آن نیست و از آن اقدامات تروریستی انجام می شود.

خطیب زاده ادامه داد: ایران در منطقه تنها کشوری است که یک اتوبان بزرگش در تهران را به نام کردستان و یک استانش را نیز به همین نام نامگذاری کرده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه همانطور که در دیگر مرزهای کشورمان ناامنی را تحمل نمی کنیم در آنجا نیز ناامنی و فعالیت گروه های تروریستی را نیز تحمل نمی کنیم.

خطیب زاده همچنین با بیان اینکه حفظ تمامیت ارضی عراق برای ما مهم است و همواره خط قرمز ما بوده است، ادامه داد: برخی از نگرانی هایی را ترکیه عنوان می کند که ما به آنها گفته ایم باید به مسیر دیگری در این زمینه فکر کنند که پایدار باشد و نباید تعرضی به تمامیت ارضی عراق انجام شود.

وی افزود: ما با دوستان خود در ترکیه در تماس نزدیک هستیم و امیدواریم این مسائل حل و فصل شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد:  تا زمانی که آژانس مستقل و حرفه ای و در چارچوب قوانین بین المللی و توافقات پیشین عمل کند ما همکاری نزدیک با آژانس خواهیم داشت.

خطیب زاده همچنین در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی گفت: ما هر آنچه که داریم از شهدای عزیز انقلاب است و باید همیشه پاسدار خون این بزرگواران باشیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام در هفته گذشته گفت: نشست کمیسیون مشترک برجام هفته گذشته در وین برگزار شد و در این نشست کشورهای شرکت کننده به عدم اهلیت آمریکا به عنوان عضو برجام بار دیگر تاکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: نماینده ویژه وزیر خارجه در امور افغانستان نیز سفر پرباری به کابل داشت و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد و دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور یمن و سوریه نیز در جریان سفری که به ژنو داشت با هیات های عضو روند آستانه دیدار و رایزنی کرد و همچنین ملاقات های جداگانه ای را با نمایندگان ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و یمن داشت.  

انتهای پیام

  • منبع
  • ایسنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید