امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284832
۱۶۶
۱
۰
نسخه چاپی

خودروهای سامانه یکپارچه شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند

خودروهای سامانه یکپارچه شامل مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند

مالیات بر عایدی سرمایه طرح جدید دولت برای جلوگیری از سوداگری در بازار خودرو، ارز، طلا و مسکن است. براساس این طرح، در زمان خرید و فروش خودرو یا مسکن، بخشی از سود ایجادشده به‌عنوان مالیات بر سود فروش خودرو از فرد اخذ خواهد شد. بنابر اطلاعیه‌های درج‌شده در سامانه یکپارچه خودرو، محصولات عرضه‌شده در این سامانه شامل مالیات بر سود فروش خودرو می‌شوند.

بنابر تصمیم وزارت صمت، از این پس فروش خودرو تنها در قالب سامانه یکپارچه انجام خواهد شد. البته امکان دارد برخی خودروها نیز به‌صورت مجدد در بورس عرضه شوند. بنابراین اکثر خودروهای صفر کیلومتر که از این پس به دست مالکان می‌رسند، شامل مالیات بر عایدی سرمایه خواهند بود. هدف از این تصمیم، کاهش قیمت خودرو در بازار است. اما چگونه چنین طرحی می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو شود؟

آیا طرح مالیات بر عایدی سرمایه منجر به کاهش قیمت خودرو می‌شود؟

روی کاغذ، مالکان خودروهای صفرکیلومتر قیمت کمتری را برای فروش اتومبیل‌های خود در نظر خواهند گرفت تا مالیات کمتری را پرداخت کنند. مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه خودرو شامل سود حاصل از تفاوت قیمت خرید و فروش خودرو می‌شود. این طرح در تئوری عملکرد مناسبی دارد، اما آن‌چه در اجرا اتفاق می‌افتد، هنوز مشخص نشده است.

برای مثال خودرو سایپا شاهین درحال‌حاضر با قیمت ۴۲۵ میلیون تومان توسط سایپا به فروش می‌رسد، اما قیمت آن در بازار آزاد حدود ۶۲۲ میلیون تومان تعیین شده است. بنابراین اختلافی ۲۰۰ میلیون تومانی میان قیمت کارخانه و بازار در مورد شاهین وجود دارد. درصورتی‌که مالک یک خودرو شاهین بخواهد این خودرو را همین امروز به فروش برساند، بایستی ۳۰ درصد از این سود یعنی حدود ۶۰ میلیون تومان را به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کند. حال اگر اختلاف قیمت به ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یابد، این میزان مالیات برابر ۳۰ میلیون تومان خواهد بود. با نگهداری خودرو به مدت یک سال یا دو سال و افت قیمت آن، میزان مالیات نیز کاهش خواهد یافت.

  • منبع
  • توزلو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید