امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275650
۴۰۶۲
۱
۰
نسخه چاپی

خوشه های خشم | خلاصه کتاب خوشه‌های خشم | PDF رمان خوشه های خشم

خوشه های خشم اثر جان اشتاین بک یکی از ماندگارترین رمانهای تاریخ آمریکاست. داستان درباره دوره زمانی از تاریخ آمریکا است که فقر و بیعدالتی باعث آوارگی بسیاری از خانواده ها شده است

خوشه های خشم | خلاصه کتاب خوشه‌های خشم | PDF رمان خوشه های خشم

خوشه های خشم اثر جان اشتاین بک یکی از ماندگارترین رمانهای تاریخ آمریکاست. داستان درباره دوره زمانی از تاریخ آمریکا است که فقر و بیعدالتی باعث آوارگی بسیاری از خانواده ها شده است.

رمان خوشه های خشم روایت سفر طولانی یک خانوادهٔ فقیر آمریکایی است که برای زندگی بهتر، از ایالت اوکلاهما به کالیفرنیا مهاجرت می‌کنند. اما اوضاع آن‌گونه که آن‌ها می خواستند و پیش‌بینی می‌کنند پیش نرفت. این رمان در محکومیت بی عدالتی نوشته شد. حوادث این رمان در دههٔ ۱۹۳۰ میلادی و در سال‌های پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا انجام می شود.

خوشه های خشم

خوشه های خشم یکی از معروفترین رمان های جان اشتاین بک در سه جلد می باشد. این کتاب داستان، یکی از بهترین رمان های قرن بیستم امریکا و بهترین نمونه داستان کارگری دهه 1930 است. این رمان نشان می دهد که شرکت های بزرگ و قدرتمند چگونه با دست اندازی بر املاک کوچک، موجبات آوارگی دهقانان را فراهم می آورند.

رمان خوشه های خشم روایت سفر طولانی یک خانوادهٔ فقیر آمریکایی است که برای زندگی بهتر، از ایالت اوکلاهما به کالیفرنیا مهاجرت می‌کنند. اما اوضاع آن‌گونه که آن‌ها می خواستند و پیش‌بینی می‌کنند پیش نرفت. این رمان در محکومیت بی عدالتی نوشته شد. حوادث این رمان در دههٔ ۱۹۳۰ میلادی و در سال‌های پس از بحران اقتصادی بزرگ آمریکا انجام می شود.

خوشه‌های خشم، حکایت یکی از صدها هزار خانواده‌ای است که در دهه‌ی پایانی ۳۰ میلادی به‌خاطر هجوم شن‌های روان، ناگزیر از دیار خود کوچ کرده، به‌قصد سرزمین موعود (کالیفرنیا) تن و دل به جاده سپردند.این کتاب، به‌خاطر همذات‌پنداری‌اش با مهاجران فراری و جنبش‌های کارگری در دوره‌ی رکود اقتصادی با مخالفت‌های زیادی روبه‌رو شده و بارها توسط «اتحادیه‌ی زمین‌داران ایالات متحده» به‌شکل نمادین سوزانده شد. هم‌چنین در کشور شوروی سابق توسط استالین تحریم شد؛ چرا که نشر این واقعیت که خانواده‌ای از طبقه‌ی فرودست در ایالات متحده، توانایی مالی خرید یک دستگاه اتومبیل را دارد، چندان به مذاق وی خوش نمی‌آمد؛ اما مهم‌تر از همه… خوشه‌های خشم، در مقیاس وسیعی خوانده شد. این اثر پس‌از انتشار در سال ۱۹۳۹، به‌عنوان پرفروش‌ترین کتاب سال، برنده‌ی جایزه‌ی کتاب ملی و برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پولیتزر انتخاب شد و در سال ۱۹۶۲ که جان اشتاین‌بک جایزه‌ی نوبل ادبیات را به خانه برد، کمیته‌ی جایزه‌ی نوبل، رمان خوشه‌های خشم را به‌ عنوان یکی از دلیل‌های اصلی نیل وی به این مقام عنوان کرد.

خلاصه کتاب خوشه‌های خشم

این رمان درباره زندگی سخت کارگران آمریکایی است که به دنبال زندگی بهتر در حال مهاجرت هستند. داستان اصلی رمان درباره خانواده جادها است اما در فصل‌های کوتاه نیز به بررسی کلی زندگی کارگران مهاجر پرداخته می‌شود.

خوشه‌های خشم با توصیف طوفان‌های شدید آغاز می‌شود. طوفان‌هایی که مزرعه‌ها را از بین می‌برد و محصولات را زیر شن دفن می‌کند. محصولاتی که زندگی افراد بسیاری به آن وابسته است. با از بین رفتن محصولات، بسیاری از خانواده‌ها نمی‌توانند بدهی خود را به بانک پرداخت کنند که در نتیجه آن، بانک زمین‌های آنان را تصاحب کرده و همه را مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌کنند. بانک می‌خواهد زمین‌ها را به شیوه‌های جدید و با استفاده از ماشین‌آلات مدرن مانند تراکتور زیر کشت ببرد و دیگر نیازی به افراد محلی که تنها استفاده از گاوآهن را می‌دانند ندارد.

در ادامه، شخصیت اصلی کتاب، یعنی توم جاد وارد داستان می‌شود. توم پس از سال‌ها دوری از خانواده اکنون دوباره نزد آن‌ها برمی‌گردد اما وقتی به خانه می‌رسد کسی نیست از او استقبال کند. همه اعضای خانواده او رفته‌اند و توم با دیدن چند دوست متوجه می‌شود که خانواده‌اش مجبور به مهاجرت شده‌اند. آن‌ها دیگر زمینی ندارند و به اجبار برای به دست آوردن کار راهی کالیفرنیا شده‌اند. خوشبختانه خیلی دور نشده‌اند و توم کمی بعد به آن‌ها ملحق می‌شود.

داستان اصلی کتاب ماجرای سفر طولانی این خانواده به سوی کالیفرنیا است. جادها اعلامیه‌هایی را دیده‌اند که در کالیفرنیا به کارگر احتیاج دارند، بنابراین زندگی خود را در اکلاهما فروخته با مقداری از پولی که به دست آوردند یک کامیون خریدند تا به کالیفرنیا سفر کنند. توم نیز به آن‌ها ملحق می‌شود و سفر پرفراز و نشیب این خانواده به سوی سرزمین امید آغاز می‌شود. سفری که به هیچ وجه به آن صورتی که آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند جلو نمی‌رود.

  • منبع
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • کافه بوک

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید