امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265109
۷۸۳۴
۷
۲
نسخه چاپی
تخلفات انتظامی وکلاء

خیانت وکیل

خیانت وکیل

خیانت وکیل

این موضوع از موضوعاتیست که بسیار در قشر همکاران نادر است اما متاسفانه همان سم پاشی ها و همان عدم فرهنگ سازی صحیح و درست نسبت به وظایف وکلا و عدم آشنائی مردم (موکلین ) به شرح وظایف وکلا این ذهینت را برای موکلین ایجاد می نماید ، لذا بهتر است درهمان ابتدای کار زمان انعقاد قرارداد وکالت و تنظیم وکالتنامه تمامی وظایف، حدود و اختیارات وکیل به موکل تفهیم گردد، همچنین از اعمال دور از شان وکالت پرهیز و د رحد امکان با طرف مقابل هیچ مراوده و قرار ملاقات یا غیره بدون علم و اطلاع موکل نداشته باشیم. این امر همیشه باعث می شود موکل به وکیل خود اعتماد داشته باشد و هرگز به خود اجازه ایراد این خصوصیات را نداشته باشد. نقش وکیل در خصوص این موضوع و روانشناسی وکیل و نوع برخورد وی با موکل و طرف مقابل بسیار تاثیر خواهد داشت .

اما از واقعیت ها و حقایق که بگذریم تعداد بسیار محدودی از همکاران که شاید به انگشتان دست نیز نرسد دست به این اقدام خلاف می زنند که عملا" باعث آن می شوند که وجود این تخلف در قشر شریف وکلا احراز گردد، و ضرری که این تعداد محدود به قشر وکلا می زنند بیش از همه دشمنان داخلی و خارجی خواهد بود.

ماده 41 قانون وکالت مصوب 1315 اعلام می دارد؛ ((در صورتیکه خیانت وکیل نسبت به موکل ثابت شود از قبیل آنکه وکیل با طرف موکل ساخته و بالنتیجه حق موکل را تضییع نماید به محرومیت ابدی از شغل وکالت محروم خواهد شد و موکل می تواند خسارت وارده برخود را ازاو مطالبه نماید.))

ماده 82 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری اعلام می دارد؛((متخلف از مقررات ذیل به مجازات انتظامی درجه 6 محکوم خواهد شد..بند3: درصورتی که ثابت شود وکیل با طرف موکل خود ساخته که حق موکل را تضییع نماید یا خیانت دیگری نسبت به موکل کرده باشد...))

البته مطابق رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری بشماره 66 بندهای 5و6ماده76 آئین نامه لایحه قانونی استقلال کانون وکلا ابطال گردید. اما مطابق ماده51 قانون وکالت با این اشخاص شدیدترین برخوردها خواهد شد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

۲ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید