امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278952
۸۱۱
۱
۰
نسخه چاپی

دادگاه صالح برای رسیدگی به ورشکستگی کدام است؟

تاجران گاهی در معاملات خود با شرایط غیرقابل پیش بینی ای رو به رو می شوند که با پیش بینی اقتصادی آنها در تعارض است و منجر به بهم ریختگی نظم مالی آنها می شود و بعضا منجر به ورشکستگی می شود. البته در قانون انواع ورشکستگی شناخته شده است که به ترتیب ورشکستگی به تقصیر، ورشکستگی به تقلب و ورشکستگی عادی می باشند .

اینکه تاجر مشمول کدام یک از این سه نوع ورشکستگی می شود با توجه به مقررات قانون تجارت مشخص می شود. اما موضوع دیگری که غیر از شرایط تاجر در ورشکستگی مطرح است، بدهکارانی هستند که قصد شکایت از تاجر را دارند و خواهان پول خود هستند. اولین مساله ای که بدهکاران با آن رو به رو هستند این است از تاجر ورشکسته کجا باید شکایت کرد ؟ از این رو در این مقاله به بررسی دادگاه صالح برای رسیدگی به ورشکستگی می پردازیم .

دادگاه صالح برای رسیدگی به ورشکستگی

در صورتی که ورشکستگی رخ داده یکی از دو ورشکستگی به تقلب و ورشکستگی به تقصیر باشد، صلاحیت ذاتی آن در حوزه دادگاه کیفری دو است. اما از نظر محلی باید به کدام دادگاه مراجعه کرد؟

در ماده 21 قانون ایین دادرسی مدنی آمده است که: " دعوای راجع به توقف یا ورشکستگی باید در دادگاهی اقامه شود که شخص متوقف یا ورشکسته، در حوزه آن اقامت داشته است و چنانچه در ایران اقامت نداشته باشد، در دادگاهی اقامه می شود که متوقف یا ورشکسته در حوزه آن برای انجام معاملات خود شعبه یا نمایندگی داشته یا دارد" .

این ماده اشاره به این دارد که دادگاه صالح برای رسیدگی به ورشکستگی، دادگاه حوزه ای است که تاجر ورشکسته در آنجا اقامت داشته است. بنابراین کسانی که قصد شکایت از تاجر ورشکسته را دارند باید به دادگاه کیفری دو که در محل اقامت تاجر ورشکسته قرار دارد، مراجعه کنند .

در صورتی هم که ورشکستگی عادی باشد، اقامه دعوی علیه تاجر در دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده خواهد بود .

  • منبع
  • دینا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید