امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287843
۳۱۷
۱
۰
نسخه چاپی

بهترین غذاهایی که باید در رژیم غذایی خود برای مبارزه با آلودگی هوا بگنجانید

بهترین غذاهایی که باید در رژیم غذایی خود برای مبارزه با آلودگی هوا بگنجانید

آلودگی هوا در ایران در حال افزایش است و کیفیت هوا هر روز بدتر می شود. در حالی که می توان با محدود کردن زمان حضور در فضای باز در ساعات اوج آلودگی از قرار گرفتن در معرض آن جلوگیری کرد، اما همیشه نمی توان از اثرات نامطلوب آلودگی هوا در امان بود.

هوای سمی می‌تواند ریه‌ها، مغز، قلب و سلامت کلی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین اتخاذ تدابیری که می‌تواند با اثرات مضر آلاینده‌ها و ذرات معلق مقابله کند، مهم است.

آلودگی هوا توسط WHO به عنوان یکی از بزرگترین خطرات بهداشت محیطی شناخته شده است که مسئول میلیون ها مرگ ناشی از سرطان ریه، بیماری قلبی و عفونت های تنفسی است. با انتخاب های غذایی مناسب و رژیم غذایی متعادل با آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و اسیدهای چرب امگا 3، می توان آسیب های ناشی از آلودگی را تا حدودی کاهش داد.

برای مقابله با آلودگی هوا، بهتر است مصرف مواردی را که ادامه معرفی می‌کنیم، در دستور رژیم غذایی خود قرار دهید.

1. ویتامین A: شیر، تخم مرغ، هویج، کدو تنبل

برای مقابله با اثرات آلودگی، توصیه می شود از منابع غذایی رتینول (ویتامین A) استفاده شود که عمدتاً در منابع حیوانی مانند شیر، جگر، تخم مرغ و غذاهای غنی شده و همچنین میوه های نارنجی و زرد رنگ مانند هویج، انبه و کدو تنبل یافت می شود.

2. ویتامین C و E: پرتقال، گواوا، سویا، آجیل

مطالعات نشان داده اند که مصرف کم ویتامین C و ویتامین E با شیوع بالاتر آسم مرتبط است. بنابراین، مهم است که غذاهای غنی از این ویتامین ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مرکبات مانند پرتقال و گواوا منابع عالی ویتامین C هستند، در حالی که روغن هایی مانند روغن سویا و خردل، همراه با سبزیجات برگ سبز و آجیل، ویتامین E و اسیدهای چرب امگا 3 را تامین می کنند.

3. ویتامین D: نور خورشید، تخم مرغ، ماهی چرب

ویتامین D نقش کلیدی در متابولیسم کلسیم و فسفر دارد و حفظ سطح طبیعی ویتامین D با بهبود کنترل آسم در بزرگسالان مبتلا به آسم مرتبط است. بنابراین مصرف مکمل برای حفظ سطح ویتامین D در محدوده طبیعی برای کنترل موثر آسم ضروری است.

4. زردچوبه

کورکومین، یک ماده شیمیایی گیاهی موجود در زردچوبه، دارای خواص ضد التهابی، ضد توموری، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی قوی است. گنجاندن کورکومین در رژیم غذایی ممکن است به محافظت در برابر فیبروز ریوی و سرطان کمک کند. با این حال، مهم است که بیش از حد مصرف نکنید. روزانه یک قاشق چایخوری زردچوبه کافی است.

5. فلفل سیاه

همچنین، بهتر است که زرچوبه را با فلفل سیاه مصرف کنید تا تاثیر آن را افزایش دهید، زیرا کورکومین بدون فلفل سیاه به طور موثر توسط بدن جذب نمی شود.

6. اسیدهای چرب امگا 3

گنجاندن روغن های غنی از امگا 3 در رژیم غذایی شما نه تنها از قلب محافظت می کند بلکه به محافظت از بدن در برابر آلودگی نیز کمک می کند. در نهایت، شایان ذکر است که رژیم غذایی مدیترانه ای یکی از سالم ترین رژیم ها محسوب می شود. رژیم غذایی مدیترانه ای بر غلات کامل، انواع میوه ها و سبزیجات، وعده های غذایی متعادل و محدود کردن غذاهای فرآوری شده و فوری تاکید دارد.

حفظ وزن مناسب در مدیریت آسم و کاهش حساسیت به مسائل بهداشتی مرتبط با آلودگی بسیار مهم است.

راهکارهای طب آیورودا برای کاهش اثرات منفی آلودگی هوا

در طب آیورودا برای درمان بیماری های تنفسی، گیاهان و ادویه‌جات خاصی توصیه می‌شود.

1. زردچوبه آنتی‌اکسیدان معروفی است که گفته می‌شود از ریه‌ها در برابر آلاینده‌های سمی محافظت می‌کند.

2. ترکیب زردچوبه و روغن حیوانی برای درمان سرفه و درمان آسم مفید است. در هنگام حملات آسمی، ترکیب زردچوبه با شکر زرد و روغن به کاهش علائم بیماری کمک می‌کند.

3. گفته می‌شود که حل کردن شکر زرد در آب پیاز تأثیری همانند داروی اکسپکتورانت دارد و برای سرفه خشک و خیس مفید است.

4. مصرف هلیه‌ی سیاه با شکر زرد پیش از خواب و هنگام صبح برای کاهش خلط مفید است.

5. طب آیورودا یک رژیم‌ غذایی پر از غذاهای تلخ و گس را به جای غذاهای شور یا شیرین برای افراد مبتلا به آسم توصیه می‌کند. این باور وجود دارد که شیر گاو و گندم برای مبتلایان به آسم سودمند است. زنجبیل، فلفل سیاه، ریحان مقدس، شیرین بیان، جوز هندی، نعناع و گالانگال برای درمان بیماری ها و اختلالات تنفسی مفید هستند.

برای مقابله با هر بیماری‌ای به یک بدن سالم نیاز داریم. علاوه بر غذا، ۱۵ الی ۳۰ دقیقه ورزش، تمرین تنفس و استراحت کافی تأثیر عمیقی خواهند داشت.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید