امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 284445
۳۷۸
۱
۰
نسخه چاپی

در چه صورتی زنان فقط نصف مهریه را می‌گیرند؟

یکی از پر حاشیه‌ترین مسائلی که با ازدواج برای زوجین ایجاد می‌شود، مهریه است. مهریه انواع مختلفی دارد که پرداخت آن‌ها با یک‌دیگر متفاوت است.

شرایط نصف شدن مهریه زن

گاهی برخی از شرایط ایجاد می‌شود که باعث نصف ‌شدن مهریه زن می‌شود. متأسفانه بسیاری از درگیری‌ها و پرونده‌های دادگاه‌های خانواده هم مربوط به مهریه است. مهریه دارای قوانی متعددی است که یکی از این قوانین پیرامون نصف شدن مهریه زن است.

شرایط نصف شدن مهریه زن

گاهی شرایطی پیش می‌آید که زن درخواست مطالبه مهریه خود را می‌کند، مرد نیز موظف به پرداخت آن می‌شود؛ اما قانون مهریه زن را نصف می‌کند.

طلاق قبل از رابطه زناشویی

به‌محض عقد ازدواج زن مالک مهریه می‌شود البته این مالکیت متزلزل است. یعنی اگر بین زن و مردی رابطه جنسی و زناشویی برقرار نشود و آن‌ها از یکدیگر جدا شوند، زن مالک نصف مهریه خود شده و مرد نیز فقط تا نصف مهریه را وظیفه دارد پرداخت کند. حتی اگر قبل از طلاق مهریه را به‌صورت کامل پرداخت کرده باشد، می‌تواند مازاد آن را پس بگیرد.

بذل تمام مدت در عقد موقت یکی ازموارد نصف ‌شدن مهریه زن

یکی دیگر از موارد نصف ‌شدن مهریه زن را ماده ۱۰۹۷ قانون مدنی و بر مبنای عقد موقت تعیین کرده است. براین‌اساس، در نکاح موقت اگر شوهر قبل از رابطه جنسی تمام مدت نکاح را ببخشد، باید نصف میزان اصلی مهریه را پرداخت کند.

به‌عبارت‌دیگر اگر مرد در عقد موقت یا صیغه قبل از رابطه زناشویی، تمام مدت صیغه را به زن ببخشد یا بذل مدت کند، موظف است که نصف مهریه را پرداخت نماید.

فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی مرد یکی از موارد نصف ‌شدن مهریه زن

طبق ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی، اگر عقد ازدواج به هر دلیل قبل از رابطه جنسی فسخ شود، حق دریافت مهریه از زن گرفته می‌شود. بااین‌حال اگر به دلیل ناتوانی جنسی مرد، زن خواستار فسخ قرارداد ازدواج شود، مرد باید نصف مهریه را به وی پرداخت نماید.

بنابراین، اگر زن قبل از رابطه زناشویی از ناتوانی جنسی مرد باخبر شود، این حق را دارد که ضمن نصف ‌شدن مهریه زن ازدواجش را فسخ نماید.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید