امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 281078
۱۰۴۶
۲
۰
نسخه چاپی

شرایط استثنایی محرومیت زن از دریافت مهریه

مهریه یا صداق، مالی است که در اثر ازدواج برای زن تعیین می شود و طبق حکم قانون به محض واقع شدن عقد، آن مال، متعلق به زن خواهد بود اما از این قاعده مواردی داریم که استثنا می‌شود.

در چه مواردی زن از مهریه محروم می شود

 در دین اسلام و قوانین ایران مهریه یکی از حقوق های مالی زن است و بدین جهت به صرف انعقاد عقد، زن، مالک مهریه می شود و می تواند هر زمان بخواهد، آن را مطالبه نموده و در آن تصرف کند.

اما برخی حالت های استثنایی منجر به عدم دادن مهریه به زن است یا لااقل زن استحقاق دریافت تمام مهریه را ندارد که این شرایط در قانون بیان شده اند و مربوط به چند مورد خاص می باشند.

ازدواج باطل انجام شده باشد

اگر ازدواجی بین زن و مرد صورت بگیرد که این ازدواج از اساس باطل باشد و بین آنها هم رابطه زناشویی انجام نشده باشد مهریه به زن تعلق نمی گیرد. در اینجا حتی مهریه هم تعیین شده باشد به زن تعلق نمی‌گیرد. زیرا مهریه برای ازدواج صحیح است نه باطل و بی اثر. (برای مثال زنی که خود شوهر دارد نمی‌تواند ازدواج کند. ازدواج بعدی او باطل است.)

قبل از رابطه زناشویی فسخ نکاح صورت گیرد

اگر به دلایل قانونی، نکاح قبل از رابطه زناشویی فسخ شود زن مهریه‌ای نخواهد داشت. اما اگر رابطه زناشویی انجام شده باشد با وجود فسخ کردن هم زن مهریه می‌برد.

پس در اینجا مثلا اگر زن با وجود جنون مرد نکاح را فسخ کند باید ببینیم که آیا قبل از فسخ نکاح، رابطه زناشویی داشته‌اند یا نه اگر داشته‌اند که زن، مهریه کامل می‌گیرد اما اگر رابطه زناشویی نداشته باشند مهریه‌ای به وی تعلق نمی‌گیرد. در یک مورد و آن ناتوانی جنسی مرد (عنن) حتی اگر رابطه زناشویی هم نبوده باشد زن می‌تواند نصف مهریه را مطالبه کند.

طلاق قبل از رابطه نزدیکی و مهریه آن

مورد دیگر این است که اگر زن و مرد یا دختر و پسر عقد کنند اما بعدا به این نتیجه برسند که باید جدا شوند و بحث طلاق پیش آید باید توجه کرد اگر در زمان عقد بین آنان رابطه زناشویی باشد؛ زن، تمام مهریه را می‌تواند بگیرد اما اگر رابطه این بین آنان نبوده؛ تنها نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

فوت مرد قبل از نزدیکی و مهریه زن

در یک مورد هم اگر از همان ابتدا مهریه تعیین نشده باشد و رابطه نزدیکی هم بین آنان نبوده باشد و قبل از نزدیکی مرد فوت شود زن چیزی از مهریه نمی‌برد اما اگر نزدیکی واقع شده باشد زن مستحق مهرالمثل است.

  • منبع
  • دلتا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید