امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276899
۱۲۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

دسترسی به محله نواب با وسایل حمل‌ونقل عمومی چگونه است؟

دسترسی به محله نواب با وسایل حمل‌ونقل عمومی چگونه است؟

محله‌ای با مجتمع‌‌هایی به رنگ سرخ و بلند قامت که نمای ساختمان‌های آن از بزرگراه نواب، چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. اینجا، محلهٔ نواب است. محله‌ای شلوغ و پر رفت‌وآمد در قلب پایتخت که ظاهری متفاوت از دیگر محله‌های شهر تهران دارد و مانند یاقوتی سرخ در قلب تهران نشسته است. این محله که در منطقهٔ ۱۰ شهرداری تهران قرار دارد، با محله‌های جمهوری، سلسبیل و کارون همسایه بوده و در یکی از نقاط پرجمعیت شهر تهران واقع است. در قلب این محله، بزرگراه نواب صفوی قرار دارد. بزرگراهی طویل که در جهت شمالی- جنوبی شهر واقع شده و حدود ۳۰ سال پیش دستور ساخت آن داده شده است. بزرگراهی که دسترسی به این محله را بسیار آسان کرده و شمال شهر را به جنوب شهر متصل می‌کند. اما علاوه بر این بزرگراه، راه‌های دیگری نیز برای دسترسی به این محله وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در زمینهٔ دسترسی به محله نواب با وسایل حمل‌ونقل عمومی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

مترو نواب

بهترین و ساده‌ترین راه برای دسترسی سریع به محلهٔ نواب، استفاد از مترو این محله است. ایستگاه مترو شهید نواب صفوی از جمله ایستگاه‌های خط ۲ و خط ۷ مترو تهران است که در ابتدای بزرگراه شهید نواب صفوی قرار دارد. این مترو در تقاطع خیابان آذربایجان قرار گرفته و جزو خطوط تقاطعی مترو است. یعنی از طریق آن می‌توان به میدان صنعت نیز دسترسی داشت. گشایش این خط مترو در سال ۱۳۷۸ بوده و سبب شده تا قیمت خرید و  اجاره آپارتمان در نواب  تحت تاثیر آن قرار بگیرد. از آنجایی که ایستگاه این خط مترو در مجاورت مراکز خرید محله نواب قرار گرفته، جزو پر رفت‌وآمدترین ایستگاه‌های مترو است. این ایستگاه دارای پله برقی بوده و دسترسی به آن برای ساکنان محلی با سهولت انجام می‌شود. این خط مترو دارای ورودی غربی و شرقی است و در بالای تونل توحید قرار گرفته است. از طریق اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی، تاکسی و اتوبوس‌های تندرو نیز می‌توان به این ایستگاه دسترسی پیدا کرد.

اتوبوس‌های تندرو (BRT) نواب

خوشبختانه این روزها با راه‌اندازی اتوبوس‌های تندرو، دسترسی به نقاط مختلف شهر تهران با سرعت و سادگی صورت می‌گیرد. این اتوبوس‌ها مسیر حرکت مشخصی دارند و به همین دلیل مسافران مشکلی از بابت ترافیک و شلوغی شهر نداشته و به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان به مقصد خود می‌رسند. محلهٔ نواب نیز مانند بعضی دیگر از محله‌های شهر تهران همچون مرزداران به ایستگاه اتوبوس‌‌های تندرو دسترسی دارد. این ایستگاه در بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع خیابان دامپزشکی قرار گرفته و دارای مسیر رفت‌وبرگشت است. این اتوبوس‌ها، پایانهٔ جنوب را به پایانهٔ شهید افشار در نزدیکی پل پارک وی متصل کرده و در ۲۱ ایستگاه توقف دارند. از جمله ایستگاه‌های این خط اتوبوس؛ ایستگاه پارک‌وی، پمپ بنزین، نمایشگاه، آتی‌ساز، پل مدیریت، ملاصدرا،‌ کوی نصر، باقرخان، توحید، نواب (آزادی)، جمهوری- ارومیه، آذربایجان، کمیل، صفدری، هلال‌احمر، رباط کریم، پل جوادیه، قالیشویی، میدان بهمن، شهید رجایی،‌ روغن نباتی و ترمینال جنوب است.

علاوه بر خط ۴ اتوبوس‌های تندرو شهر تهران، خط ۱ نیز در این محله توقف دارد. این خط چهارراه تهران‌پارس را به پایانهٔ آزادی متصل می‌کند و در نواب شرقی و غربی توقف دارد. از جمله ایستگاه‌های این خط؛ ایستگاه داریوش، خاقانی، ابوریحان، آیت، پل، وحیدیه، سبلان، فرودگاه، بوعلی، منتظری، امام حسین (ع)، پل چوبی، شریعتی، دروازه دولت، فردوسی، چهارراه ولیعصر (عج)، دانشگاه تهران، میدان انقلاب،‌ دکتر قریب، نواب، بهبودی، دانشگاه شریف، استاد معین، آزادی و پایانهٔ آزادی است.

اتوبوس‌‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی در محلهٔ نواب

اتوبوس‌های بهارستان- میدان جمهوری نیز از جمله اتوبوس‌هایی است که در نزدیکی این محله توقف دارد. این اتوبوس‌ها در خط ویژهٔ اتوبوس‌های مرکزی شهر حرکت می‌کنند و همانند اتوبوس‌هاس تندرو شهری، مسیر بدون ترافیک و مناسبی برای دسترسی به محلهٔ نواب دارند. اتوبوس‌های جمهوری در ایستگاه پایانی این خط یعنی میدان جمهوری توقف دارند و مسافران آن می‌توانند از این ایستگاه به سمت محلهٔ نواب حرکت کنند. اتوبوس‌های پل کریم‌خان- میدان جمهوری نیز دسترسی سریع و آسانی به این محله داشته و ساکنان محل از طریق آن می‌توانند به محلهٔ کریم خان زند دسترسی داشته باشند.

دسترسی به محله نواب با وسایل حمل‌ونقل عمومی چگونه است؟

تاکسی‌های نواب

علاوه بر استفاده از مترو، اتوبوس‌های تندرو و اتوبوس‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی، ساکنان محل می‌توانند از طریق تاکسی‌ نیز به این محله دسترسی داشته باشند. تاکسی‌های موجود در بزرگراه شهید نواب صفوی، بهترین انتخاب برای دسترسی به این محله از طریق خودرو هستند. هرچند به دلیل ترافیک این بزرگراه در ساعات پایانی روز، استفاده از اتوبوس‌های تندرو و مترو انتخاب مناسب‌تری است. اما اگر دسترسی به این دو وسیله میسر نباشد، می‌توان از طریق تاکسی‌های شهری به این محله دسترسی پیدا کرد. البته بیشتر تاکسی‌ها در بزرگراه توقف دارند و مقصد آن‌ها به سمت محلهٔ نواب و خیابان آذربایجان به طور مستقیم نیست.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید