امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272676
۳۳۱
۱
۰
نسخه چاپی
یک حقوقدان

دستور ترامپ برای لغو کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی بسیار خطرناک است

دستور ترامپ برای جلوگیری از پرداخت مالی به سازمان بهداشت جهانی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند نتایج جبران ناپذیری به بار آورد که منجر به توقف اقدامات آتی این سازمان در جهان شود

حقوق نیوز/ اخبار و رویدادها/ حقوقی و قضایی

دستور ترامپ برای لغو کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی بسیار خطرناک است
حسین محمدنبی

یک حقوقدان گفت: دستور ترامپ برای جلوگیری از پرداخت مالی به سازمان بهداشت جهانی بسیار خطرناک بوده و می‌تواند نتایج جبران ناپذیری به بار آورد که منجر به توقف اقدامات آتی این سازمان در جهان شود.

حسین محمدنبی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر ممنوعیت پرداخت مالی به سازمان بهداشت جهانی اظهار کرد: در ۵ آوریل سال ۱۹۴۴ به موجب قطعنامه‌ای کمیسیونی تشکیل می‌شود که کمیسیون مقدماتی برای بحث مربوط به بهداشت ملل متحد بوده است و در این کمیسیون ۵۱ کشور از جمله ایران حضور داشتند که اصل اساسی آن به موجب قطعنامه، بالا بردن سطح سلامتی تمام افراد بشر بود که خواسته‌اند سازمان ملل متحد با توجه به وظیفه کلی که داشته این مجموعه را ایجاد کند تا چنین اقداماتی را انجام دهند. همچنین از جمله وظایف این سازمان که جنبه بین المللی داشت، جلب همکاری ملل متحد در زمینه بهداشت و سلامتی بوده است که به تشکیل این مجموعه اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه "از جمله اقدامات سازمان بهداشت جهانی تقویت توسعه کشورهای عضو در خصوص مبارزه با امراض ساری مانند بیماری کووید ۱۹ است"، خاطرنشان کرد: تقویت اقدامات کشورها برای جلوگیری از خساراتی که ممکن است در جامعه ملل خللی ایجاد کند، تقویت همکاری بین کشورها در مباحث مربوط به تغذیه، مسکن و بهداشت کشورها و همچنین بخشی که مربوط به اشتراک مساعی در مورد اقدامات علمی برای بهداشت و سلامتی جامعه ملل می‌باشد را در بر می‌گیرد.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد:‌ شورای اجرایی بر اساس این مجموعه هر سه سال می‌توانسته به تعیین اعضا که ۶ نفر هستند اقدام کند. ماده ۵۶ اساسنامه این سازمان پیش بینی بودجه دول عضو را می‌کند و هر دولتی باید برای پرداخت آن اقداماتی انجام دهد که اسناد نشان می‌دهد که در ‌آن زمان از ایران آقای دکتر قاسم غنی و حسین حافظی حضور داشتند.

محمدنبی در مورد اقدام اخیر آقای ترامپ برای جلوگیری از پرداخت سهم آمریکا به سازمان بهداشت جهانی تصریح کرد: آمریکا هر ساله نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار به این سازمان کمک می‌کرد. بر اساس آمار آمریکا در سال ۲۰۱۹، رقمی حدود ۴۰۰ میلیون دلار کمک کرده است در حالی که چین اعلام کرده برای امسال ۴۰ میلیون دلار برای کمک به این سازمان می‌تواند کمک کند. برای سال ۲۰۲۰ برای کشور ایران ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار اعلام شده که البته اطلاع ندارم پرداخت شده است، همچنین کمترین پرداخت‌ها برای افغانستان بوده است.

وی افزود: همواره ۱۰ کشور این ارقام بزرگ را پرداخت می‌کردند که از جمله آنها ‌آمریکا، چین، ژاپن، آلمان، انگلستان، فرانسه، ‌برزیل و ایتالیا هستند و روسیه هم جز کشورهایی است که کمترین رقم را برای سال ۲۰۲۰ می‌پردازد. این منابع مالی نحوه درمان بیماری‌های مختلف مانند درمان بیماری کووید ۱۹ را عوض می‌کنند که البته بخش‌های خصوصی هم کمک‌هایی برای درمان این بیماری داشته‌اند که از جمله آنها کمک‌های افرادی مانند بیل گیتس و... برای مبارزه با ویروس کرونا است.

این حقوقدان با اشاره به اینکه "به هر حال کشورهای جهان این مجموعه را تقویت می‌کنند"، گفت: سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل متحد است، بنابراین کشورهایی که عضو آن شده‌اند موظف هستند که کمک‌هایی را در زمینه مقابله با بیماری‌ها انجام دهند و اینکه آقای ترامپ اعلام کرده که کمک‌هایش را قطع می‌کند، با مراجعه به تاریخ می‌بینیم که مثلا آقای چرچیل مطلبی دارد که می‌گوید "بادبادک را باد مخالف به بالا می‌برد نه باد موافق". معمولا آقای ترامپ هم در بعضی کارهایی که انجام داده به نوعی مخالف خوانی و جنجال آفرینی ایجاد کرده تا در صحنه باشد و به نظر می‌رسد از نظرات چرچیل استفاده می‌کند، بنابراین در هر زمینه‌ای مخالف خوانی از ناحیه خیلی از افراد و از جمله ایشان وجود دارد.

محمدنبی با اذعان بر اینکه "دولت آمریکا سال‌ها برای کمک به سازمان بهداشت جهانی اقداماتی داشته"، تاکید کرد: در حال حاضر وضعیت حساس است و باید به سازمان بهداشت جهانی کمک شود نه اینکه با جلوگیری از کمک‌های مالی به سازمان نگرانی فراهم کرد. آمریکا هم جز اولین کشورهایی است که در شروع کار این سازمان اقدام کردند، بنابراین کشورهای عضو موظف به کمک شدند و برای کمک به این مجموعه اقدام کردند.

وی یادآور شد: در ماده ۵۶ اساسنامه سازمان بهداشت جهانی قید پیش بینی بودجه در سال وجود دارد که پیش بینی بودجه را باید کشورهای عضو پرداخت کنند و آمریکا هم موظف است که با توجه به اساسنامه همکاری‌ و کمک‌هایی را برای مساعدت به کشورها در زمانی که بیماری‌های مسری در کشورها وجود دارد، داشته باشد. همچنین این سازمان هر سال شعاری دارد که در راستای تقویت تغذیه، مسکن و بهداشت کل کشورهای جهان است که وظیفه‌اش این است که این سازمان در خصوص مساعی علمی و حرفه‌ای در مورد بهداشت و سلامتی مردم جهان اقدام کند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه اقدامات سازمان بهداشت جهانی خداپسندانه و فنی است، تاکید کرد: به هر حال وظیفه کشورهای عضو است که به آن کمک کنند و بنابراین اقدام آقای ترامپ مورد تقبیح همه کشورهای دنیا و همه همراهان خود ایشان اعم از دولت‌های انگلستان و کانادا بوده و اکثر کشورها به اقدام وی برای خروج از پرداخت مالی به سازمان بهداشت جهانی ایراد گرفته‌اند.

محمدنبی در خصوص اینکه آسیب این تصمیمات آمریکا را چه کشورهایی می‌بینند، بیان کرد: با توجه به اینکه آمریکا بیشترین میزان پرداخت سالیانه به سازمان بهداشت جهانی را داشته، عدم پرداخت آن می‌تواند از اقدامات این سازمان برای پیدا کردن کمک‌های فنی و پیگیری جهانی برای مبارزه با این ویروس و همچنین تهیه واکسن‌ و اقداماتی از این قبیل جلوگیری کرده و خلل بزرگی در این خصوص ایجاد کند.

وی در پایان گفت: دستور ترامپ بسیار خطرناک بوده و این دستور خطرناک می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که نتایج جبران ناپذیری به بار آورد. همچنین با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی در کشورهای مختلف از جمله آفریقا اقدامات انسان دوستانه‌ای انجام می‌دهد، باعث می‌شود که اقدامات آتی این سازمان در جهان متوقف شود.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید