امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 263196
۷۹۱۰۳
۱
۰
نسخه چاپی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

دست‌کاری دولت در الگوی مصرف گردشگری با افزایش عوارض خروج از کشور

خاستگاه این تصمیم درآمدزایی به هر قیمت برای دولت بوده و این موضوع امر به وجهه اجتماعی دولت آسیب می‌زند

دست‌کاری دولت در الگوی مصرف گردشگری با افزایش عوارض خروج از کشور
 

به گزارش حقوق نیوز از زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس توسط رئیس جمهور یکی مباحثی که بحث های زیادی را به همراه داشته است، سه برابر شدن عوارض خروج از کشور در بودجه سال آینده است.

در همین راستا یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش عوارض خروج از کشور گفت: تصور بنده این است که خاستگاه این تصمیم درآمدزایی به هر قیمت برای دولت بوده و این موضوع امر به وجهه اجتماعی دولت آسیب می‌زند.

ناهید تاج الدین در خصوص افزایش عوارض خروج از کشور اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید  عوارض خروج از کشور در بودجه ۹۷ سه برابر شده، تا امروز این عوارض ۷۵ هزار تومان بوده که اکنون برای سفر اول ۲۲۰، سفر دوم ۳۳۰ و سفرهای بعدی ۴۴۰ هزار تومان شده است.

وی افزود: این افزایش عوارض برای جامعه حامل پیام منفی بوده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت مردم احساس می‌کنند دولت به دنبال ایجاد الگوی مصرف اجباری  برای گردشگری داخلی است و می‌خواهد گردشگری داخلی را با محدود کردن گردشگری خارجی افزایش دهد که متأسفانه این بازاریابی بسیار ناشیانه‌ای برای رونق گردشگری داخلی بوده و عملاً نوعی بازاریابی منفی به حساب می‌آید و حتی اعتراض  رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را نیز برانگیخته است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به جای این سیاست‌گذاری باید زیرساخت‌های گردشگری را در کشور توسعه دهیم. مثلاً در همین اصفهان  در سال ۱۳۹۲، حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تخت در هتل‌های اصفهان وجود داشته که این آمار در سال جاری به ۲۰ هزار تخت رسیده است، اما برای پذیرایی از توریست‌ها ما نیاز به افزایش ظرفیت تخت‌های اصفهان به ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تخت هستیم.

تاج‌الدین بابیان اینکه همه این موارد نشانه ضعف زیرساختی کشور در گردشگری است، تصریح کرد: در بدبینانه‌ترین حالت نیز مردم تصور می‌کنند دولت به سفر آن‌ها چشم طمع دوخته و حتی از محل سفر رفتن آن‌ها نیز به فکر کسب درآمد است درحالی‌که امروز بخش قابل توجهی  از سفرهای مردم، سفرهای درمانی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در همین خصوص افزود: این تصور که  دولت بخواهد از این سفرهای  درمانی مردم درآمدزایی کند بسیار دردناک است. به‌جای این کارها باید توریسم سلامت در کشور ارتقا پیدا کند و مزیت رقابتی برای این بخش از توریسم ایجاد شود، چرا باید بسیاری از بیماران سرطانی ما برای مداوا به کشور ترکیه سفر کنند؟

وی در خصوص خاستگاه این تصمیم‌گیری گفت: تصور بنده این است که خاستگاه این تصمیم درآمدزایی به هر قیمت برای دولت بوده و این موضوع به وجهه اجتماعی دولت آسیب می‌زند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص سهم تفریح در سبد خانوارها گفت: در حال حاضر سهم  تفریح در سبد هزینه خانوار بین دو تا نهایتاً ۵ درصد است. بنابراین این تصمیم در جابجایی هزینه‌ها در سبد هزینه خانوار مؤثر نیست. ضمن آنکه  وقتی  سهم تفریح و فرهنگ در سبد هزینه‌ای کارگران؛ ماهانه فقط ۴۱  هزار تومان است.

وی گفت: این تصمیم به گردشگری کارگران چندان آسیبی نمی‌زند چون آن‌ها هزینه سفر خارج از کشور را ندارند که دولت بخواهد سفر آن‌ها را محدود کند بلکه این تصمیم سبک زندگی اقشار دیگری را  تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و به تدریج حتی  موجب فرار سرمایه نیز خواهد شد، چراکه سرمایه‌گذاران علاوه بر امنیت اقتصادی، امنیت روانی و احساس تکریم را مطالبه می‌کنند.

 تاج‌الدین اظهار کرد: برابر  آنچه در بودجه سال ۹۷ آمده قرار است حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات عوارض به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  تعلق گیرد که بخشی از درآمد حاصل از آن صرف حمایت‌ از تورهای ورودی و عوارض خروج از کشور نیز در همین راستا وضع شده، اما این شیوه تخصیص شیوه‌ای منفی است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت دست‌کاری دولت در الگوی مصرف گردشگری قلمداد می‌شود و همان‌طور که گفتم حتی خود سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با آن مخالف است.

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید