امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275250
۶۶۳
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلا دادگستری ایران

وکلایی که حق‌‌الوکاله نجومی می‌گیرند به ما معرفی کنید | آزمون وکالت در ۲۲ اسفندماه قطعا برگزار می‌شود

دکتر کوشا در خصوص سوالی با موضوع «شفاف سازی کانون‌های وکلا» گفت: شفاف سازی ما در دو بعد است، یکی مالیات و یکی حق الوکاله. من فکر نمی‌کنم هیچ شغلی به اندازه وکالت شفاف باشد؛ تمبرهای هزینه‌های دادرسی که طبق قانون انجام می‌شود، تمبر مالیاتی هم که گرفته می‌شود، در پایان سال مالیاتی هم که هیچ وکیلی حق تمدید پروانه وکالت‌اش را ندارد مگر اینکه مفاصا حساب مالیاتی‌اش را بیاورد

وکلایی که حق‌‌الوکاله نجومی می‌گیرند به ما معرفی کنید |  آزمون وکالت در ۲۲ اسفندماه قطعا برگزار می‌شود

 رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلا دادگستری ایران در سفر اخیر خود به استان بوشهر با تاکید بر برگزاری آزمون وکالت ۹۹ در تاریخ مقرر، از هجمه‌ها نسبت به وکلا و کانون‌های وکلای دادگستری انتقاد کرد.

به گزارش حقوق نیوز به نقل از اختبار دکتر کوشا در سفر خود در روز چهارشنبه ۱۷ام دی ماه  که به میزبانی کانون وکلای دادگستری استان بوشهر برگزار شد با اهالی رسانه به گفتگو پرداخت. او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود «با اینکه نشست‌های مختلفی بین نهاد وکالت و قوه قضاییه برگزار شده است، چرا تاکنون با قوه قضاییه به یک زبان و نقطه مشترک نرسیده‌اید؟» گفت: دلیل اینکه ما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم اینست که وجود افراد تندرو چه در کانون وکلا، چه در نهاد موازی مرکز مشاوران و چه در خود قوه، مانع رسیدن به نقطه مطلوب و یک وحدت مناسب است.

وی در ادامه ی پاسخ خود افزود: وجود دیدگاه‌های احساسی و غیرقانونی سبب شده است به وحدت نرسیم. عده‌ای ممکن است بخواهند از وجود همین نهادهای موازی بهره‌برداری کنند. علت به نتیجه نرسیدن ما تاکنون این است که عقلانیت حاکمیت نداشته است.

رییس اسکودا گفت: ما این سیستم موازی را هیچ‌گاه قبول نداشته و نداریم و نخواهیم داشت، چون موازی کاری در کارهای اساسی ایجاد اختلال می‌کند.

دکتر کوشا در خصوص سوالی با موضوع «شفاف سازی کانون‌های وکلا» گفت: شفاف سازی ما در دو بعد است، یکی مالیات و یکی حق الوکاله. من فکر نمی‌کنم هیچ شغلی به اندازه وکالت شفاف باشد؛ تمبرهای هزینه‌های دادرسی که طبق قانون انجام می‌شود، تمبر مالیاتی هم که گرفته می‌شود، در پایان سال مالیاتی هم که هیچ وکیلی حق تمدید پروانه وکالت‌اش را ندارد مگر اینکه مفاصا حساب مالیاتی‌اش را بیاورد.

وی  در خصوص شفاف سازی حق الوکاله ها گفت: اینکه می‌گویند که حق الوکاله‌های نجومی پرداخت می‌شود، هجمه‌های پوپولیستی است. در حال حاضر وکیل داریم که در اسنپ کار می‌کند. کارآموزانی داریم که بیکار هستند. وکلایی داریم که نمی‌توانند پروانه وکالتشان را تمدید کنند و مشکل تامین بودجه دارند. اگر موارد خاصی از وکلا حق‌‌الوکاله نجومی می‌گیرند به ما معرفی کنید تا ما هم بدانیم چه کسانی هستند.

ابراهیم کیانی نائب رییس اسکودا نیز در ادامه‌ی صحبت‌های رئیس اتحادیه در خصوص شفاف سازی افزود: ما ۶۰ هزار وکیل دادگستری در کانون وکلا و حدوداً ۴۰ هزار در مرکز مشاوران داریم، یعنی مجموعا حدود ۱۰۰ هزار وکیل داریم و قوه قضاییه در ماه گذشته اعلام کردند ۱۷۷ هزار قرارداد الکترونیکی ثبت شده است. یک وکیل دادگستری حتی دو پرونده در کشور وکالت نکرده است. متاسفانه اصحاب رسانه در صنف وکالت بحث شفاف سازی را مطرح نمی‌کنند.

رئیس اسکودا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا آزمون وکالت در تاریخ اعلام شده ۲۲ اسفند برگزار می‌شود گفت: طبق قانون آزمون وکالت باید سالی یکبار برگزار شود. در تاریخ ۲۸ آذر ماه به دلیل کرونا موفق به برگزاری آزمون نشدیم و شرایط به ما تحمیل شد. در حال حاضر پیگیر هستیم که در ۲۲ اسفندماه این آزمون برگزار شود. نزدیک به ۸۰ هزار و ۵۰۰ نفر در این آزمون شرکت کردند که از میان آنها سه هزار نفر قبول می‌شوند.

وی ادامه داد: خوشبختانه یکی از افتخارات نهاد کانون وکلا برگزاری آزمون سالم بوده است. برگزاری بدون حاشیه و سلامت آزمون برای ما بسیار مهم است. ان‌شالله در ۲۲ اسفندماه این آزمون قطعا برگزار می‌شود.

 در پایان این نشست رییس اسکودا پیرامون «چاره‌اندیشی درخصوص وکلای بیکاری که عضو کانون وکلا هستند» گفت: اشتغال‌زایی به طور کلی وظیفه ذاتی کانون‌ها نیست. ما می‌توانیم با راهکارهایی از طریق قانون کمک کنیم که وکلای جوان ما در چرخه اقتصادی قرار بگیرند.

۱- اول اینکه وکالت الزامی باشد. یعنی وجود وکیل در همه پرونده‌ها الزامی باشد، یعنی مجلس به ما کمک کند که همان طور که پزشک خانواده داریم، وکیل خانواده هم داشته باشیم.

۲- دوم اینکه در بحث تخصصی کردن وکالت، روی وکلای جوان کار کنیم که در موضوعی خاص متخصص شوند.

۳-راهکار سوم از طریق دولت و در مورد بکارگیری وکلا در سازمان‌ها و نهادهای دولتی است که می‌توانند مشارکت داشته باشند.

کانون‌ها هم مکان‌هایی را ایجاد کنند تا وکلای جوان در آنجا مستقر شوند و کار خود را در آنجا انجام دهند.

انتهای پیام

  • منبع
  • اختبار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید