امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280687
۳۰۴
۱
۰
نسخه چاپی

دیدار وزیر نیروی ایران با معاون نخست‌ وزیر طالبان

هیات فرستادگان ایران به ریاست وزیر نیرو با عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در افغانستان دیدار کرده‌اند.

دیدار وزیر نیروی ایران با معاون نخست‌ وزیر طالبان

این هیات که برای مذاکره درباره مشکلات حقابه هیرمند به کابل سفر کرده بعد از دیدار با مقام‌های مسئول وزارت نیروی افغانستان، چهارشنبه شب ۱۹ مرداد/اسد به دیدار ملا برادر رفتند.

در این دیدار حسن کاظمی قمی، نماینده ابراهیم رئیسی در امور افغانستان هم حضور داشته است.

خبرگزاری صدا و سیمای ایران فیلم این دیدار را منتشر کرده که در آن مقام‌های طالبان و ایران با هم دست می‌دهند.

آقای محرابیان و همراهان او چهارشنبه وارد کابل شدند. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو،‌ اولین وزیر ایرانی است که بعد از روی کار آمدن طالبان به افغانستان سفر کرده است.

 اما این اولین دیدار مقام‌های ایرانی با یک مقام ارشد طالبان نیست. آقای برادر بهمن ماه ۱۳۹۹ به تهران سفر کرد و مورد استقبال محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه ایران قرار گرفت. آن زمان استقبال آقای ظریف از یک رهبر طالبان باعث انتقاد گسترده بسیاری از شهروندان ایران و افغانستان شد.

آن زمان خبرگزاری تسنیم به نقل از آقای ظریف گزارش داده که گفته است «ما از یک دولت فراگیر اسلامی با حضور همه قومیت‌‌ها، مذاهب و طرف‌ها حمایت می‌کنیم.» اما وزارت خارجه ایران بعدا این موضوع را تکذیب کرد و گفت ظریف از اصطلاح دولت فراگیر اسلامی استفاده نکرده است.

عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان است.

تلویزیون ایران به نقل از او در این دیدار گفته است: «ما خواهان روابط خوب با کشور‌های همسایه هستیم.»

موضوع حقابه هیرمند چیست؟

در دو دهه گذشته اختلاف نظر بر سر سهم آب از هیرمند یکی از مناقشه‌برانگیزترین مسائل میان افغانستان و ایران بوده است.

چند روز پیش در هفتم مرداد/اسد، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان گفت که اگر مساله حقابه ایران به سرعت حل نشود، بر سایر حوزه‌های روابط ایران و افغانستان «آثار منفی» خواهد داشت.

مقام‌های طالبان فاز دوم سد کجکی بر روی هیرمند را به تازگی افتتاح کردند که این موضوع باعث اعتراض ایران شد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران همزمان با افتتاح فاز دوم سد کجکی بر روی رود هیرمند، وزرای امور خارجه و نیروی ایران را مامور پیگیری حقابه کرد و گفت که در این زمینه «به هیچ عنوان کوتاه نخواهد آمد».‌

وزیر امور خارجه ایران به وزیر خارجه طالبان گفته است که «تحویل حقابه ایران شاخص مهمی ‌برای سنجش تعهدات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان در عمل به تعهدات بین المللی در قبال ایران است.»

طالبان کمبود بارندگی و نبود دستگاه سنجش میزان آب ورودی به ایران را از دلایل عمده نرسیدن میزان حقابه ایران عنوان کرده است و مدعی شده است که در برخی از سال‌ها، ایران بیش از میزان حقابه تعیین شده در معاهده میان دو کشور، آب دریافت کرده است.

 معاهده آب میان افغانستان و ایران در سال ۱۳۵۱ میان موسی شفیق و امیرعباس هویدا، نخست وزیران وقت دو کشورامضا شد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید