امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276504
۱۱۲۲
۱
۰
نسخه چاپی

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

استان کهکیلویه و بویر احمد مجموعه ای ارزشمند از زیبایی های تاریخی و طبیعی است که از دامنه های کوه های زاگرس تا جلگه های حاصلخیز حاشیه خلیج فارس گسترده شده است. طبیعت این استان به دلیل ناشناخته بودن در بین مردم، هنوز به صورت بکر و دست نخورده باقی مانده اند. این استان به سرزمین چهار فصل شهرت گرفته است. سرزمینی مملو از دریاچه های زیبا و آب های روان، قله های سر به فلک کشیده و دشت هایی فراخ.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

آبشار یاسوج

در شمال شرق شهر یاسوج، باغ هایی بسیار زیبا و خرم وجود دارند که اگر از آن ها عبور کنید به تنگه ای به نام تنگه یاسوج با درختان کهنسال چنار خواهید رسید. در انتهای این تنگه آبشاری خروشان قرار گرفته است. آب آبشار یاسوج از ذوب شدن برف کوه های بالا دست آن سرازیر می شود و در تمام طول سال جاری است.

از آب این آبشار برای آبیاری باغ های پائین دست آن استفاده می شود. همچنین، آب شرب بخش نسبتا بزرگی از شهر یاسوج هم از این آبشار تهیه می شود. پارک جنگلی آبشار، به دلیل قرارگیری در منطقه ای مرتفع و بسیار سرسبز، آب و هوایی بس دلچسب و خنک دارد که در فصول گرم سال پذیرای بسیاری از شهروندان یاسوجی می باشد.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

تل خسرو

تل خسرو که با نام تپه خسرو نیز شناخته می‌شود، از جاهای دیدنی یاسوج است که سابقه آن به هزاره پنجم پیش از میلاد بازمی‌گردد. مردم محلی تپه را متعلق به کیخسرو پادشاه کیانی می‌دانند.

تل خسروی که امروزه تل خسرو ناميده مى‌شود، تپه‌اى در جنوب شهر ياسوج است که در فاصله‌اى کمتر از ۵ کيلومترى آن قرار دارد. تل خسرو، تپه‌ای با ارتفاع ۲۰ متر است که بلندترین و مهم‌ترین محوطه باستانی این دره شمرده می‌شود که تنها محوطه استقراری و سکونت دایم این دره محسوب می‌شود. این تپه که ۱۵۰ متر درازا و ۱۲۰ متر پهنا دارد، در دهه ۸۰ خورشیدی به وسیله باستان‌شناسان مورد کاوش قرار گرفت و نشان داد قدمتی چندین هزار ساله دارد.

پایین‌ترین لایه‌های این تپه باستانی آن را مربوط به هزاره پنجم پیش از میلاد و بالاترین لایه‌ آن، مربوط به یک قلعه قاجاری است. بیشترین ارتفاع تپه مربوط به نیمه شمالی و شمال شرق آن است. طیف وسیعی از بقایایی فرهنگی به‌خصوص سفالینه‌های نارنجی و خاکستری، ابزار سنگی، قطعات شکسته، خشت پخته و... در سطح محوطه تا شعاع ۵۰ متری آن مشاهده شده است.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

آبشار تنگ تامرادی

در میانه راه یاسوج به سپیدار، کمی که تنگ تامرادی را پائین بروید، صدای خروشان آب نوید یک آبشار زیبا و محیطی بکر را به شما می دهد. در گذشته ای نه چندان دور، دسترسی به روستای تامرادی و این منطقه با دشواری های زیادی همراه بود. شاید به همین دلیل است که اینجا هنوز هم یکی از بکر ترین مناطق کهکیلویه و بویر احمد است. البته امروزه با جاده کشی های نسبتا مناسب در این منطقه، دسترسی به آن راحت تر شده است.

این آبشار که در محیطی بسیار زیبا قرار گرفته است، ۱۵ متر ارتفاع دارد و البته تنها آبشار موجود در تنگ تامردای هم نیست. در کنار این آبشار، آبشار های ریز و درشت دیگری هم وجود دارند که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده اند. این آبشار از شهر یاسوج ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. این آبشار علاوه بر زیبایی های بسیار، دارای تاریخ و سرگذشتی کهن و شنیدنیست.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

چشمه بلقیس چرام

چشمه بلقیس چرام نام باغی است که در ۴ کیلومتری شهر چرام در مسیر جاده چرام -گچساران قرار گرفته است. این چشمه یکی از جاذبه‌های گردشگری استان کهکیلویه و بویراحمد و از جاهای دیدنی دهدشت است. از سابقه و قدمت این باغ اطلاع کاملی در دست نیست، اما آنچه امروز با نام باغ چشمه بلقیس شناخته می‌شود از اوایل دوره پهلوی برجای مانده است.

برخی بر این عقیده‌اند که وجه تسمیه این باغ که به نام چشمه بلقیس نام گرفته است به جهت این بود که بلقیس در اساطیر ایرانی به عنوان نماد زیبایی ذکر شده بود، بر این اساس، این نام برای باغ انتخاب شده است و مکان با نام باغ بلقیس نام‌گذاری شده است و بعدها با عنوان چشمه بلقیس معروف شد. برخی از اهالی چرام بر این عقیده‌اند که سابقه این باغ به زمان ساسانیان می‌رسد و علت نامیدن آن به باغ بلقیس این است که در عهد ساسانیان بانی باغ زنی با نام بلقیس بوده است و باغ را با نام اختصاصی وی، باغ بلقیس نامیده‌اند. این روایت که توسط اهالی چرام گفته می‌شود یک روایت شفاهی است و سندی رسمی برای تایید آن به دست نیامده است و تنها در برخی سفرنامه‌ها با نام اسکندریه از آن یاد شده است، که برخی این نام را به یکی از بانیان باغ به اسم اسکندر چرامی نسبت می‌دهند.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

آبشار کمردوغ

آبشار کمردوغ کهکیلویه و بویر احمد، همانند سایر آبشارهای این استان خروشان نیست و  قطرات آب آن با لطافتی خاص به زمین می ریزند. مسیر رسیدن به این آبشار پله ای بسیار زیبا، از میان تنگه ای زیبا عبور می کند که صخره های سر به فلک کشیده آن چشم هر بیننده ای را مبهوت خود خواهد ساخت. هر ساله تعدادی از علاقه مندان به ورزش صخره نوردی با لوازم و تجهیزات خود به این منطقه سفر می کنند.

این آبشار در ۸۰ کیلومتری شهر دهشت و در روستای کمردوغ قرار دارد و  فاصله آن از شهر یاسوج ۳۰۰ کیلومتر می باشد.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

دریاچه برم الوان 

دریاچه زیبای برم الوان در حدود ۴۰ کیلومتری شهری به نام لیکک در شهرستان بهمئی و روستای سرآسیاب سوفی قرار گرفته است. این دریاچه که همچوت الماسی درخشان در سرزمینی پهناور است، بیشتر از ۱۵۰۰۰۰ متر مربع وسعت دارد، عمق آن در عمیق ترین نقطه به ۳۰ متر هم می رسد و از سطح دریا ۱۱۰۰ متر ارتفاع دارد. وجود درختچه ها و درختان زیبا در اطراف دریاچه، آب و هوای مطبوع و چشم اندازهای زیبا، این مکان را به جاذبه گردشگری زیبا برای گردشگران تبدیل کرده است.

فاصله این دریاچه از شهر یاسوج ۳۱۵ کیلومتر است.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

دوگور دوپا

اثر تاریخی دوگور دوپا در روستای شوش واقع در ۷ کیلومتری شهرستان باشت است. راه رسیدن به روستای شوش سختی خود را دارد. برای رسیدن به این روستا باید از مسیری خاکی و ناهمواری عبور کرد. در این منطقه دو ستون سنگی سفید‌رنگ قرار دارد که باستان‌شناسان سابقه آنها را به دوره ساسانی رسانده‌اند. این ستون‌ها بر فراز تپه‌ای بزرگ و مشرف به دشتی وسیع قرار دارند. ارتفاع هریک از ستون‌ها به نظر ۲متر است. اما در جزییات اندازه آنها با هم متفاوت است. اگر هر دو ستون را به طور دقیق اندازه‌گیری کنیم متوجه می‌شویم که این ستون‌های سنگی در فاصله ۵۰ سانتیمتری از یکدیگر واقع شده‌اند و ستون شرقی ۲ متر و ستون غربی نیز ۱۹۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. ستون‌های سنگی اثر تاریخی و باستانی دوگور دوپا از سنگ آهک شیری رنگ یکپارچه‌ای تراشیده شده‌اند و جنس آنها از ساروج است.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

پارک ملی دنا

پارک ملی دنا دهمین ذخیره گاه زیست کره کشور و پانصد و پنجاهمین ذخیره گاه زیست کره دنیاست. این پارک ملی، ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار وسعت دارد. در پارک ملی دنا، بیش از ۷۷ گونه پرنده، ۲۴ گونه پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده زندگی می کنند. از جمله حیوانات موجود در این منطقه می توان پلنگ، کل و بز، قوچ، میش، سیاه گوش، خرس قهوه ای بزرگ، گرگ، روباه، کفتار، شغال، گورکن، موش کور، سنجاب، سگ آبی و … را نام برد.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

پل تخت شاه نشین

تخت شاه‌نشین از آثار تاریخی در استان کهگیلویه و بویراحمد است که سابقه باستانی دارد. این اثر تاریخی به احتمال بسیار در دوره خود یکی از مراکز پرتردد محسوب می‌شده است. وجود پل‌های تاریخی که در دوره‌های بعد در کنار تخت‌شاه نشین ساخته شده است نشان می‌دهد که این مکان در دوره‌های تاریخی بعد هم از مکان‌های ارتباطی استراتژیک محسوب می‌شده است. تخت شاه نشین یا پایه پل بر روی رودخانه بشار، از جاذبه‌های چشمگیر این منطقه است که در کنار پل‌های دیگر روستای پاتاوه، چشم‌اندازی زیبا را به وجود آورده است.

تخت شاه نشین که با نام های پل تاریخی پاتاوه و پایه پل نیز شهرت دارد، در روستای «پاتاوه» از توابع شهرستان یاسوج قرار گرفته است. در مورد سابقه این پل اختلاف نظر وجود دارد. برخی کارشناسان تخت شاه‌نشین را بازمانده‌ای از دوره ساسانی می‌دانند و برخی دیگر این اثر را قدیمی‌تر از دوره ساسانی دانسته و براین عقیده‌اند که پل از دوره حاکمیت هخامنشیان برجای مانده است.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

پیست اسکی دنا (کاکان)

در میانه راه یاسوج به اقلید در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر یاسوج و در منطقه ای به نام کاکان، گردنه ای زیبا به نام بابا حسن وجود دارد. پیست اسکی دنا نیز در این گردنه قرار گرفته است. این پیست اسکی، به طول تقریبی ۶۰۰ متر و عرض ۱۵۰۰ متر، در نوع خود منحصر به فرد است.وجود زیرساخت ها و امکاناتی نظیر رستوران و کافی شاپ، خوابگاه، محل کرایه تجهیزات اسکی و مهم تر از همه نزدیکی به مرکز استان، این مکان را به مکانی ایده آل برای دوستداران اسکی و ورزش های زمستانی کرده است. در فصل بهار و پس از آب شدن برف ها، گل هایی زیبایی در این منطقه رشد می کنند که چشم بینندگانشان را نوازش می دهند. فاصله این پیست از شهر یاسوج ۱۸ کیلومتر می باشد.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

قلعه‌ تاریخی چرام

قلعه‌ تاریخی چرام مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است که از جاهای دیدنی دهدشت به شمار می‌رود و در چرام واقع شده است. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره‌ی ثبت ۶۲۸۴ به‌‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه تاریخی چرام در شمال غرب و دقیقا روی تپه‌ای به ارتفاع ۱۲ متر با نام «تلگرد» (در گویش محلی به معنی تپه‌ی گرد) واقع شده است که از همه طرف بر شهر چرام احاطه دارد. دقیقا در ورودی پایین قلعه حمامی زیبا با معماری زیبای ایرانی بنا شده که زیبای خاصی و کم‌نظیری دارد.

از داخل قلعه به دلیل ارتفاع آن به راحتی می‌توان طبیعت زیبا و اطراف آن با زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و کوه‌های سرسبز اطراف پوشیده شده است را دید. همین چشم‌انداز زیبای قلعه باعث شده است هر ساله تعداد زیادی از آن دیدن کنند. این قلعه بنا به دستور فردی به نام عبدالله خان در زمان قاجار ساخته شده است که در دوره های پرویز خان، هادی خان، حسین قلی خان، اسکندر خان که همگی از حاکم‌های محلی بودند به‌عنوان مقر حکم‌رانی انتخاب شد. همه این حاکم‌های محلی از طایفه و تیره سازنده‌ی قلعه یعنی عبدالله خان بودند. به دلیل کاربری حکومتی از این قلعه کارشناسان معتقد هستند که ساختمان قلعه چرام روی تپه تاریخی و دست‌ساز واقع شده و دلیل اصلی آن تسلط دیده‌بانی و بزرگ جلوه دادن خان و خانواده‌اش بر طایفه زیر دست خود بوده است.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

تنگ گنجه ای

تنگ گنجه ای مجموعه ای از زیباترین زیبایی های طبیعت را پیش روی بازدید کنندگان خواهد گذاشت. در فصول بهار و تابستان نسیم خنکی که با عبور از شاخ و برگ درختان چنار، عطر و بوی طراوت گرفته اند روح و جان گردشگران را نوازش خواهند داد. منطقه گردشگری تنگ گنجه ای در مجاورت شهر یاسوج میانه های جاده یاسوج به سی سخت قرار گرفته است. درون این منطقه سرسبز، چند چشمه جوشان وجود دارد که آب سرد و گوارای  آن از لا به لای درختان گذر می کنند. این منطقه نیز در فصول گرم سال پذیرای طبیعت گردان بسیاری ازشهر یاسوج است. فاصله این منطقه از شهر یاسوج ۱۳ کیلومتر می باشد.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

تنگ مهریان

تنگ مهریان از ابتدا تا انتها سرشار از منظره های دلفریب و زیباست و زیبایی های آن در تنگ دو آب به انتها می رسد. تنگ مهریان در جوار روستایی به همین نام قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۵۰ متر می باشد. درون این دره، رودخانه ای جریان دارد که اطراف آن را درختان سر به فلک کشیده چنار پوشانده اند.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

گنبد لیشتر

این تنگه علاوه فصول بهار و تابستان، در زمستان هم پذیرای علاقه مندان به یخ نوردی است چرا که یخ بززگ و محکمی در فصل سرما در این مکان ایجاد می شود که در فصل بهار رفته رفته آب شده و می شکند. فاصله این تنگه از شهر یاسوج ۳ کیلومتر است.

کارشناسان میراث فرهنگی  گنبد لیشتر گچساران را مربوط به سده هفتم و هشتم ه.ق می‌دانند. این گنبد زیبا در فاصله ۳۰ کیلومتری غرب شهرستان گچساران، و در راه ارتباطی قدیم گچساران، جاده دوگنبدان به بهبهان، در دشت لیشتر واقع شده است. سابقه گنبد لیشتر به احتمال بسیار به دوران حاکمیت تیموریان می‌رسد. این بنا که از آثار زیبای این دوره است، از دل تمدن و معماری عصر خود سربر آورده و نشان از معماری پیشرفته و هنرمندانه معماران این عصر دارد. این اثر معماری ماندگار در ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۳۵ به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران، ثبت ملی شد. گنبد لیشتر نام خود را از دهستانی که در آن واقع شده، گرفته است. دهستان لیشتر که از توابع بخش مرکزی گچساران است، بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیتی حدود ۸۲۴۱ نفر داشته است. دهستان لیشتر به مرکزیت روستای عرب‌ها، دارای ۵۳ روستا است که گنبد لیشتر شاخص‌ترین اثر تاریخی آن است که در نزدیکی روستای عرب‌ها (علی‌آباد) قرار دارد. فاصله گنبد لیشتر تا شهر گچساران حدود ۲۰ کیلومتر است.

دیدنی های طبیعی و تاریخی کهکیلویه و بویر احمد

غار ده‌شیخ

غار ده‌شیخ یکی از غارهای استان کهگیلویه و بویراحمد و از جاهای دیدنی سی سخت است که در ۲ کیلومتری روستای ده‌شیخ، در ۵۱ کیلومتری شهر یاسوج و ۳۵ کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا قرار دارد. این غار، با هفت گالری و مسیرهای مختلف چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. غار ده‌شیخ در طی قرن‌های متمادی ناشناخته مانده بود تا این که در یکی از روزهای زمستان سال ۸۹، چوپانی از اهالی ده‌شیخ در حالی که به دنبال گله‌اش بود، متوجه این غار شد و تاکنون سه مرحله اکتشاف توسط محققان و غارشناسان انجام شده است.

  • منبع
  • الی گشت
  • کجارو

    دیدگاه

    شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



    کد امنیتی کد جدید