امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 283279
۱۲۸
۱
۰
نسخه چاپی

دیگر اهمیت برجام برای آمریکا از دست رفته؛ فشارهای واشینگتن ادامه می‌یابد

استاد دانشگاه جرج تاون گفت: برجام دیگر اهمیت خود را برای آمریکا از دست داده و در حال حاضر ایران شرایطی نیست که بتواند خطر هسته‌ای برای منطقه و آمریکا باشد. ایالات متحده فشارها بر ایران را ادامه خواهد داد تا ببیند تحولات داخلی در چه جهتی حرکت خواهد کرد.

شیرین هانتر

شیرین هانتر، ستاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن در دومین سالگرد روی کار آمدن جو بایدن و در پاسخ به این سوال که بایدن در دوسال گذشته با چه چالش‌های عمده‌ای در صحنه سیاست داخلی درگیر بود و نحوه مواجهه با این چالش‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: مهمترین چالش بایدن در آغاز ریاست جمهوری‌اش همه‌گیری کووید و تبعات اقتصادی ناشی از آن بود.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از گفت و گوی هانتر را در ادامه می خوانید:

• در این زمینه دولت آمریکا نسبتا خوب عمل کرد، به خصوص با فراهم آوردن واکسن و تشویق مردم به واکسیناسیون، آمریکا از این چالش عبور کرد.

• در زمینه اقتصادی نیز بایدن مبلغ قابل توجهی به صاحبان کسب و کار به ویژه کسب و کارهای کوچک کمک کرد اما با توجه به اینکه میزان نقدینگی تزریق شده به اقتصاد زیاد بود، فشارهای تورمی را افزایش داد. این تصمیم آسانی نبود اما بایدن حاضر بود که برای کم کردن فشار بر مردم، ریسک تورمی را قبول کند.

• در خصوص مسائل مربوط به روابط بین نژادی هم بایدن توانست از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کند و تا حدی سیاهپوستان آمریکا را راضی کرده و از آشوب بیشتر جلوگیری کند. 

• من با سیاست بایدن در مورد اوکراین موافق نبودم. آمریکا و ناتو قول‌هایی به اوکراین داد که هرگز عملی نبود اما حساسیت روسیه را برانگیخت.

• با این حال باید گفت که مسالٔه مدیریت روابط آمریکا با روسیه از سال ۲۰۰۰ به بعد خیلی خوب نبوده است؛ بنابراین نمی‌توان بایدن را مسئول اصلی شرایط فعلی دانست.

• از نظر اقتصادی چالش اصلی کمک کردن تورم بدون ایجاد رکود و در زمینه سیاست خارجی مهمترین مساله جنگ اوکراین و حفظ وحدت ناتو است.

• برجام دیگر اهمیت خود را برای آمریکا از دست داده و در حال حاضر ایران شرایطی نیست که بتواند خطر هسته‌ای برای منطقه و آمریکا باشد. ایالات متحده فشارها بر ایران را ادامه خواهد داد تا ببیند تحولات داخلی در چه جهتی حرکت خواهد کرد.

• در خاورمیانه مشکل اصلی مساله دولت جدید اسرائیل و سیاست‌های افراطی آن خواهد بود؛ اگر سیاست‌های دولت نتانیاهو منجر به واکنش جدی از طرف فلسطینی‌ها شود، آمریکا ممکن است با گزینه‌های دشواری مواجه شود.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید