امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280629
۳۴۵
۱
۰
نسخه چاپی

رئیس جمهور آمریکا: ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در یک عملیات آمریکا کشته شد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تایید کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در یک حمله هواپیمایی بدون سرنشین در افغانستان کشته شده است.

ایمن الظواهری

ایمن الظواهری روز یکشنبه در یک عملیات ضد تروریستی توسط سازمان سیا در کابل پایتخت افغانستان کشته شد.

جو بایدن گفت: ظواهری اقداماتی از قتل و خشونت علیه شهروندان آمریکایی انجام داده است. اکنون عدالت برقرار شده است و این رهبر تروریست دیگر نیست.

ظواهری پس از مرگ اسامه بن لادن در سال 2011 کنترل القاعده را به دست گرفت. او و بن لادن با هم حملات 11 سپتامبر را طراحی کردند و او یکی از تروریست های تحت تعقیب ایالات متحده بود.

جو بایدن گفت: پس از ماه‌ها برنامه‌ریزی، تایید نهایی را برای "حمله دقیق" به این مرد 71 ساله مصری داده است.

ظواهری روی بالکن محل اختفای خود در کابل بود که پهپاد آمریکایی دو موشک به طرف او شلیک کرد.

طبق گفته ی مقامات، سایر اعضای خانواده هم حضور داشتند اما آنها آسیبی ندیدند و فقط ظواهری کشته شد.

رئیس جمهور آمریکا گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا پیشتر در سال جاری محل اختفای ایمن الظواهری را کشف کردند:«او به مرکز کابل نقل مکان کرده بود تا در کنار اعضای خانواده خود باشد. من بعد از بررسی دقیق شواهد قانع کننده درباره موقعیت او، دستور شلیک دقیق برای حذف او از میدان نبرد را صادر کردم.»

ظواهری که جراح چشم بود به تشکیل گروه جهاد اسلامی مصر کمک کرد و بعد از کشته شدن بن لادن در حمله آمریکا رهبر القاعده شد. او تا پیش از آن عمدتا به عنوان «دست راست» بن لادن و نظریه پرداز القاعده شناخته می شد.

به عقیده برخی از کارشناسان او "مغز عملیاتی» حملات ۱۱ سپتامبر در آمریکا بود.

ساعتی پیشتر طالبان تایید کرد که حمله روز یکشنبه در کابل توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده و آن را محکوم کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در بیانیه‌ای نوشت که حمله روز ۳۱ ژوئیه علیه یک "خانه مسکونی در ناحیه شیرپور کابل انجام شد.»

او گفت: «ماهیت این حادثه در ابتدا روشن نبود. سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی امارت اسلامی درباره حادثه تحقیق کردند و دریافتند که حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی انجام شده است.»

مجاهد گفت که طالبان این حمله را «به هر دلیلی که انجام شده باشد» محکوم می‌کند و آن را «نقض آشکار اصول بین‌المللی و موافقتنامه دوحه» توصیف کرد.

او نوشت: «این اقدامات تکرار تجارب ناکام ۲۰ سال گذشته و برخلاف منافع ایالات متحده آمریکا، افغانستان و منطقه است. تکرار چنین اقداماتی به فرصت‌های موجود لطمه خواهد زد.»

بلینکن طالبان را به نقض «فاحش» توافق دوحه متهم کرد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که طالبان با پناه دادن به رهبر القاعده توافق دوحه را به «طور فاحشی» نقض کرده است.

او در بیانیه ای نوشت: «در شرایطی که با بی‌رغبتی یا ناتوانی طالبان برای پایبندی به تعهداتش روبرو هستیم، ما با کمک‌های انسان دوستانه و پشتیبانی از حقوق بشر به خصوص برای زنان و دختران، به حمایت از مردم افغانستان ادامه می‌دهیم.»

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید