امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 269901
۸۴۴
۱
۰
نسخه چاپی
رای الیوم

راز ماجرای اسپانیا و نفت کش حامل نفت ایران در جبل الطارق چیست؟

به دنبال توقیف نفت کش ایرانی در تنگه جبل الطارق، اسپانیا بی درنگ واکنش نشان داد؛ چرا که از قرن‌ها پیش، درگیر یک نزاع دریایی با انگلیس، بر سر اثبات حاکمیت خود بر این تنگه است

راز ماجرای اسپانیا و نفت کش حامل نفت ایران در جبل الطارق چیست؟
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

راز ماجرای اسپانیا و نفت کش حامل نفت ایران در جبل الطارق چیست؟

البشیر محمد لحسن در رای الیوم نوشت: به دنبال توقیف نفت کش ایرانی در تنگه جبل الطارق، اسپانیا بی درنگ واکنش نشان داد؛ چرا که از قرن‌ها پیش، درگیر یک نزاع دریایی با انگلیس، بر سر اثبات حاکمیت خود بر این تنگه است.

به گزارش انتخاب در ادامه این مطلب آمده است: این در حالی است که وزارت خارجه روسیه عواقب توقیف نفت کش ایرانی را وخیم می‌داند که باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود. روس‌ها بر این عقیده اند که از مدت‌ها پیش ایالات متحده و انگلیس در حال برنامه ریزی برای این اقدام بودند، اما عملیات توقیف نفت کش با عزم جدی دولت‌های اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران در تعارض است.

اما علت دخالت اسپانیا اساسا به این مهم باز می‌گردد که مادرید هیچ فرصتی را برای اثبات حاکمیت خود بر آب‌های تنگه جبل الطارق از دست نمی‌دهد. به موجب توافق اوترخت، بریتانیا از سال ۱۷۱۵ بر تنگه جبل الطارق مسلط است. به موجب این توافق، آب‌های تحت حاکمیت بریتانیا از بندر و آب‌های داخلی تجاوز نمی‌کند، در حالی که لندن اصرار دارد مرز‌های دریایی اش به سه مایل خارج از تنگه جبل الطارق نیز می‌رسد.

طبق گزارشها، نفت کش ایرانی در حال دریانوردی در مسافت بیش از ۴ کیلومتری تنگه جبل الطارق بوده است. مادرید معتقد است که این حادثه فرصت خوبی است تا مخالفت خود و دیگر دولت‌های اروپایی را نسبت به امر و نهی های ایالات متحده نشان دهد. اروپایی‌ها بر این عقیده اند که بریتانیا مستقیما سیاست خارجی خود را از آمریکا اخذ می‌کند؛ بی آنکه حتی از شرکای اروپایی خود نظری بخواهد. وزیر خارجه اسپانیا از سر سخت‌ترین منتقدان سیاست خارجی آمریکا بوده و در بین افرادی جای می‌گیرد که خواستار استقلال تصمیمات خارجی اروپایی هاست.

این در حالی است که تهران گزینه‌های زیادی دارد که با استفاده از آن‌ها می‌تواند به انگلیس در راستای آزاد کردن نفت کش ایرانی فشار وارد کند. در همین رابطه، برخی مسئولان در تهران خواستار مقابله به مثل در مورد توقیف نفت کش شده اند.

همچنین پیش بینی می‌شود که این حادثه موجب افزایش تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده شود؛ علاوه بر اینکه می‌تواند اروپایی‌ها را به دو گروه مخالف و موافق این اقدام تقسیم کند. همانطور که ارائه شکایت رسمی مادرید در این خصوص، بیانگر ناخشنودی دولت‌های اروپایی از واشنگتن و مخالفت آن‌ها با تبدیل شدن به وکلای آمریکا برای رصد حرکات نفت کش‌های ایرانی و توقیف محموله نفتی آن است.

انتهای پیام

  • منبع
  • انتخاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید