امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274230
۱۶۴۰
۱
۰
نسخه چاپی
eyestrain

علل خستگی چشم | علایم خستگی چشم | سندروم بینایی ناشی از کار با کامپیوتر

علل خستگی چشم | علایم خستگی چشم | سندروم بینایی ناشی از کار با کامپیوتر

خستگی چشم ها حالتی بسیار آزار دهنده می باشد که باعث خارش و سوزش چشم ها می شود و در بسیاری از مواقع حتی باعث قرمز شدن چشم های شما نیز می شود، البته این مشکل جای هیچ گونه نگرانی ندارد و معمولا با خطر بسیار زیادی همراه نیست و شما می توانید با کمی استراحت به راحتی این مشکل را حل کنید.

خستگی چشم

خستگی چشم (Eye strain) یک عارضه شایع است که در صورت استفاده بیش از حد چشم و خستگی آن مثل رانندگی مسافت های طولانی یا خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش و دیگر وسایل دیجیتالی اتفاق میفتد. خستگی چشم می تواند بسیار آزار دهنده باشد، اما منجر به مشکل جدی نمی شود. واژه خستگی چشم معمولاً برای توصیف یک سری از علائم مبهم که مرتبط با استفاده بیش از حد چشم ها باشد، بکار می رود. خستگی چشم علامت است و بیماری نیست. اگر شما هم در نتیجه نگاه کردن طولانی مدت به چیزی احساس ناراحتی در چشم خود می کنید، می توانیم بگوییم که دچار خستگی چشم شده اید.

خستگی چشم از عوارض شایع کار با کامپیوتر است. نگاه کردن به تصاویر دارای برفک یا لرزش، باعث خستگی چشم می شود. استفاده از عینک برای افراد دارای عینک، در هنگام کار با کامپیوتر ضروری است ولی استفاده ی بی مورد از عینک های دارای شیشه رنگی باعث خستگی چشم می شود.

هرگز به مدت طولانی به مانیتور نگاه نکنید. حداکثر بعد از هر 2 ساعت، 5 دقیقه چشم ها را ببندید. یک روش دیگر برای رفع خستگی چشم استراحت دادن به آن به مدت 20 ثانیه، بعد از هر 20 دقیقه است. برای این کار به اشیای واقع در فاصله 6 متری نگاه کنید.

اندازه حروف باید 2 تا 3 بار بزرگتر از ریزترین متنی باشد که می توانید بخوانید. خواندن مطالب با رنگ مشکی، بر روی صفحه سفید بسیار آسان است. تغییرات دایمی تصاویر و نیز تغییرات مداوم نور مانیتور، خواندن را بسیار خسته کننده می کند و موجب وارد آمدن فشار زیاد بر عضلات چشم می شود. برای جلوگیری از خستگی چشم، نور مانیتور را به گونه ای تنظیم کنید که تقریباً شبیه نور محیط پشت آن باشد. چنان چه میان نور مانیتور و روشنایی محیط اطراف آن تفاوت شدید موجود باشد، سردرد و مشکلات بینایی روی می دهد.

علل خستگی چشم

عوامل شایعی که باعث بروز این عارضه می شود، عبارتند از:

- رانندگی طولانی مدت
- استرس یا خستگی بیش از حد فرد
- خواندن بدون وقفه و بدون استراحت دادن به چشم ها
- قرار گرفتن در معرض نور بسیار شدید یا خیره شدن به نور
- خیره شدن به صفحه های نمایش و دستگاه های دیجیتالی
- خستگی بیش از حد چشم در نتیجه تلاش برای دیدن در نور کم
- قرار گرفتن در معرض باد خشک پنکه، وسیله های گرمایشی یا دستگاه های هواساز
- داشتن مشکلات و بیماری های دیگر چشمی مثل خشکی چشم یا عیوب انکساری چشم

علایم خستگی چشم

علایم خستگی چشم بسیار شایع و غیراختصاصی هستند. سردرد (به ویژه در ناحیه گیجگاه که می تواند به گردن و پشت هم انتشار یابد)، احساس سنگینی سر، پرش عضلات اطراف چشم و پلک، سرگیجه، درد و قرمزی و سوزش چشم ها(حتی در هنگام بستن آنها)، احساس سنگینی چشم، دوبینی، حساسیت به نور و حتی تهوع، علایم خستگی چشم هستند. تاری دید، خستگی عمومی، مشکل در انجام کارهای نیازمند تمرکز دیداری از علایم دیگر خستگی چشم ها به شمار می آید.

علل خستگی چشم | علایم خستگی چشم | سندروم بینایی ناشی از کار با کامپیوتر

راه های مقابله با خستگی چشم

معمولا با ایجاد تغییراتی ساده در عادات و فعالیت های روزانه می توان از خستگی چشم پیشگیری کرد و یا از میزان آن کاست.

- برای به خاطرسپاری بهتر، برخی قانون 20-20-20 را پیشنهاد می کنند که به این صورت بیان می شود: به طور دایمی، هر 20 دقیقه، 20 ثانیه به نقطه ای در 20 قدمی (6 تا 7 متری ) خود نگاه کنید.

- پلک زدن مرتب، موجب شستشوی چشم ها با اشک می شود ولی از آنجا که خیره شدن طولانی به چیزی (مانند مانیتور)، دفعات پلک زدن را بسیار کم می کند، باید گاهی چشم ها را به مدت چند ثانیه ببندید یا چند بار عمداً پلک بزنید.

دکوراسیون و رنگ بندی خوب، تنظیم روشنایی و تهویه مناسب موجب بهبود سلامت بدن و چشم ها می شود.

در غیر از ساعات کاری، استفاده از مانیتور کامپیوتر را محدود کنید.

وضوح مانیتور را در سطح بالا تنظیم کنید.

متن های طولانی را خارج از مانیتور (با گرفتن پرینت) مطالعه کنید.

چنان چه روزانه بیش از 2 ساعت از کامپیوتر استفاده می کنید، ممکن است دچار سندروم بینایی ناشی از کار با کامپیوتر شوید.

- فاصله چشم از صفحه نمایش کامپیوتر باید 50 تا 65 سانتی متر بوده و صفحه نمایش کمی پایین تر از سطح چشم قرار بگیرد.

- به طور منظم گرد و خاک و اثر انگشت روی صفحه نمایش کامپیوتر را تمیز کنید.

- از صفحه نمایشی استفاده کنید که شیب و زاویه ی آن به راحتی قابل تنظیم کردن باشد.

- نور محیط اطراف را به گونه ای تغییر دهید که تابش و بازتاب های شدید و خیره کننده به حداقل برسند.

- در محیط کار از صندلی ای استفاده کنید که ارتفاع آن قابل تنظیم باشد.

- سعی کنید بعد از هر 20 دقیقه کار (نوشتن، خواندن، کار های کامپیوتری و موارد مشابه)، کار را متوقف کنید و به مدت 20 ثانیه به فاصله ای دورتر (6 تا 7 متر) نگاه کنید.

- پلک زدن را فراموش نکنید. می توانید کنار مانیتور یک تکه کاغذ بچسبانید و بر روی آن بنویسید "پلک بزن". بعد از مدتی خود به خود به پلک زدن در حین کار با کامپیوتر عادت خواهید کرد.

- در هنگام کار با کامپیوتر به صورت منظم به خودتان استراحت بدهید.

- برای مقابله با خشکی و خستگی چشم ها می توانید یک تکه پارچه نرم را با آب گرم خیس کنید و به چشم هایتان بمالید (با چشمان بسته).

- در هنگام خشکی چشم ها می توانید از اشک مصنوعی استفاده کنید.

- می توانید برای افزایش رطوبت محیط کار و کاهش آلودگی هوای آن از دستگاه های مخصوص تصفیه هوا و یا رطوبت سازها استفاده کنید.

گر بعد از رعایت تمام نکات بالا مشکل خستگی چشم شما برطرف نشد، حتما به چشم پزشک مراجعه کنید تا چشم های شما را معاینه کند و در صوت لزوم برای شما عینک تجویز کند. در بسیاری از موارد مشکل خستگی چشم با تجویز عینک و یا تعویض شماره عینک یا تجویز عینک های خاص (مانند عینک های دو کانونه) برطرف می شود. چنانچه هنوز مشکل داشتید می توانید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

سندروم بینایی ناشی از کار با کامپیوتر

یکی از شایع ترین علل بروز خستگی چشم استفاده بیش از حد از دستگاه های دیجیتالی و کامپیوتر ها است. انجمن بینایی سنجی آمریکا آن را سندرم بینایی رایانه یا خستگی دیجیتالی نامیده است. افرادی که روزانه بیشتر از دو ساعت به صفحه های نمایش و دیجیتالی نگاه می کنند بیش از دیگران در معرض ابتلا به این عارضه هستند. جالب اینجاست که استفاده و خیره شدن طولانی مدت به کامپیوتر بیشتر از خیره شدن به برگه های پرینت شده باعث بروز خستگی چشم می شوند.

علت این مسئله موارد زیر است:

- زیرا افراد در حین استفاده از کامپیوتر و وسایل دیجیتالی کم تر پلک می زنند. (پلک زدن باعث افزایش رطوبت سطح چشم ها شده و احتمال بروز خستگی را کاهش می دهد.)

- نگاه کردن به صفحه های دیجیتالی در فاصله کم یا با زاویه نامناسب

- استفاده از دستگاه هایی که نور زیادی داشته یا رفلکس نور دارند.

- استفاده از دستگاه های با کنتراست پایین بین متن و پس زمینه

در بعضی از موارد، یک مشکل چشمی زمینه ای مثل عدم تعادل در عضلات چشمی یا عیوب انکساری چشمی می تواند میزان خستگی چشم را در نتیجه استفاده از کامپیوتر افزایش دهد.

بعضی از موارد دیگری که می تواند باعث تشدید این عارضه شود، عبارتند از:

- وضعیت بدنی نامناسب
- خیره شدن به صفحه نمایش
- شیوه نصب کامپیوتر و محل کار
- قرار گرفتن در معرض باد پنکه یا دستگاه هواساز

لینک کوتاه https://b2n.ir/316991

  • منبع
  • بینایی
  • پزشکت
  • شفاجو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید