امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277491
۱۱۹۶
۱
۰
نسخه چاپی

راهنمای تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

ثبت یک شرکت به اطلاعاتی نیاز دارد که یکی از آنها اطلاعاتی در رابطه با اعضای هیئت مدیره است. به همین دلیل در ادامه قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص بیان کنیم و البته در رابطه با شرکت سهامی خاص و مدارکی که برای این تغییر نیاز دارید هم مطالبی را شرح دهیم.

راهنمای تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص چه ویژگی هایی دارد؟

شرکت سهامی خاص یکی از انواع هفت گانه شرکت در ایران است. طبق آماری که از اداره ثبت به دست آمده، ثبت شرکت سهامی خاص بیشترین تعداد تقاضا را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل بسیاری از مخاطب ها به دنبال اطلاعاتی دقیق تر در رابطه با این نوع شرکت هستند.

در یک شرکت سهامی خاص شاهد این هستیم که اعضای هیئت مدیره حداقل باید 5 نفر باشند. لازم به ذکر است که از این 5 نفر، دو نفر به عنوان بازرس باید انتخاب شوند و دقت کنید که بازرس ها نباید از اعضا درجه یک دیگر اعضای هیئت مدیره باشند. از آن جایی که سرمایه اولیه در یک شرکت سهامی خاص به عنوان سهم شناخته می شود، اعضای هیئت مدیره را سهامدارن هم می گویند.

همچنین بخوانید: شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

مراحل تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

در ابتدا به این موضوع توجه داشته باشید که اسامی اعضای هیئت مدیره در اساسنامه یک شرکت ثبت می شود. به همین دلیل اگر قصد تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص را دارید، باید این تغییرات در اساسنامه هم به طور کامل و دقیق اعمال شود، تا جنبه قانونی داشته باشد.

در ابتدا باید صورتجلسه ای را برای این کار تنظیم کنید، در این صورتجلسه باید اسامی اعضای هیئت مدیره جدید را هم به طور کامل ذکر کنید. صورتجلسه تنظیم شده باید در مجمع عمومی فوق العاده شرکت توسط اکثر اعضای حاضر امضا شود، زیرا تنها در این صورت جنبه قانونی داشته و می توان با استفاده از آن اقدامات بعدی را به انجام رساند.

لازم به ذکر است که تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص در مواردی برای کاهش یا افزایش تعداد سهامداران است. البته در مواردی هم برای جابه جایی بین افراد انجام می شود، یعنی شخصی از اعضای هیئت مدیره حذف شده و شخص دیگری جایگذین او خواهد شد. در این حالت باید نام هر دو شخص در صورتجلسه ذکر شود.

در مرحله بعدی صورتجلسه مورد نظر را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز به اداره ثبت ارسال می کنید (در ابتدا مدارک در سامانه ای بارگذاری می شود و سپس به صورت فیزیکی به اداره ثبت ارسال خواهد شد) در مرحله بعدی باید منتظر باشید تا کارشناس های اداره ثبت مدارک شما را تائید کنند.

در صورت تائید مدارک یک آگهی در روزنامه منتشر خواهید کرد و ثبت تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص شما با موفقیت به پایان رسیده است. در صورتی که مدارک شما به هر دلیلی توسط کارشناس اداره ثبت تائید نشود، باید ایراد وارد شده را برطرف کنید و سپس برای ارسال مدارک اقدام کنید.

راهنمای تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

نکات مهم در تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

هنگامی که به دنبال ثبت تغییراتی در اعضای هیئت مدیره هستید، باید به نکات مهمی توجه داشته باشید، از این رو در ادامه این نکات را شرح می دهیم؛

  • توجه داشته باشید که در هر شرکتی مدیرانی هستند که سمت دارند، صورتجلسه ای که برای تغییر اعضای هیئت مدیره امضا می شود، حتما باید به امضای این مدیران هم رسیده باشد و تنها در این حالت جنبه قانونی دارد.
  • صورتجلسه مذکور باید در جلسه عمومی امضا شود. جلسه عمومی عادی در چهار ماه ابتدایی هر سال مالی تشکیل شود، در صورتی که بعد از مدت زمان قصد تشکیل مجمع عمومی را دارید، باید آن را به صورت فوق العاده تشکیل دهید.
  • در مواردی شاهد این هستیم که مدیرعامل شرکت و رئیس هیئت مدیره یک نفر هستند و به همین دلیل در صورت تغییر این شخص، باید طبق ماده 124 قانون تجارت عمل شود.

مدارک مورد نیاز برای تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

برای انجام هر کاری به مدارک خاصی نیاز دارید، در رابطه با تغییر یا تمدید مدیران و بازرسین شرکت اعضای هیئت مدیره یک شرکت هم به مدارکی نیاز دارید، در ادامه این مدارک را نام می بریم؛

  • مدارک هویتی و شناسایی اعضای هیئت مدیره، توجه داشته باشید که در صورت تغییر و جابه جایی باید مدارک شناسایی اعضای قدیم و جدید در کنار هم ارسال شود.
  • تکمیل اظهارنامه مربوطه
  • روزنامه تاسیس شرکت
  • و...

توجه داشته باشید، همانطور که گفتیم تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص به چند صورت انجام خواهد شد، به همین دلیل مدارکی هم که برای این کار نیاز خواهید داشت، متفاوت خواهد بود. از این رو پیشنهاد می دهیم با کارشناس های ما تماس بگیرید، این تماس علاوه بر این که کمک بسیاری به شما خواهد کرد، به طور کاملا رایگان است.

هزینه انجام تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص

یکی دیگر از سوال هایی که برای بسیاری از متقاضیان ثبت تغییرات شرکت به وجود می آید، این است که چنین کاری چه هزینه را برای آن ها به دنبال دارد. به این موضوع توجه داشته باشید که به طور کلی هزینه ها برای هر شرکتی متناسب با شرایط و درخواستی که دارند، با دیگری متفاوت است و به همین دلیل نمی توان مبلغی را به طور ثابت بیان کرد.

همچنین بخوانید: راهنمای ثبت صورتجلسه تغییرات شرکت در سامانه

اگر چه به شما پیشنهاد می کنیم که برای اطلاع دقیق از قیمت ها با کارشناس های ما تماس بگیرید، اما در ادامه فاکتورهای موثر را برای شما شرح می دهیم، تا با این موضوع هم به خوبی آشنا شوید.

  • هزینه ای که به اداره ثبت پرداخت خواهید کرد.
  • هزینه ای که دفتر روزنامه بابت انتشار آگهی از شما دریافت می کند.
  • هزینه ای که به شرکت خدماتی پرداخت خواهید کرد.

به این موضوع توجه داشته باشی که ثبت تغییر اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص کار ساده ای نیست و به تخصص حقوقی و مهارت بالایی نیاز دارد، از این رو به شما توصیه می کنیم که این کار را به شرکتی بسپارید که در این رابطه تخصص و تجربه قابل قبولی داشته باشد، این کار باعث می شود که نگرانی بابت انجام صحیح رویه قانونی نداشته باشید.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید