امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273561
۸۵۳۵
۲۴
۰
نسخه چاپی

رفتارهای مادرشوهر و نحوه ی برخورد صحیح با آن ها | جملاتی که نباید به مادر شوهر گفته شود

عروس و مادرشوهر معمولا روابط پیچیده‌ای دارند. ممکن است شما نیز رفتارهایی از طرف مادرشوهر خود دیده باشید که صبر شما را لبریز کرده است و به دنبال راهی برای مقابله با آن می‌گردید. این رفتار‌ها به دلیل باورهای غلط و اشتباهی‌ست که مادر شوهر نسبت به عروس خود دارد و حتی باور غلط عروس نیز ممکن است این رفتارها را تقویت کند.

مادر شوهر

دعوا و مشکل بین عروس و مادر شوهر علاوه بر دو طرف باعث فشار روانی زیاد بر روی مرد می‌شود تا جایی که ممکن است زندگی زن و شوهر نیز دچار مشکل شوند. تعجبی ندارد که عروس ها و مادرشوهرها روابط پیچیده ای دارند.

به گفته دکتر دیانا بران، روانپزشک و مؤلف، هر دوی آنها احساس تهدید می کنند. عروس ها می خواهند در فامیل شوهر جا باز کنند، در حالیکه مادرشوهرها می خواهند مطمئن شوند که از زندگی فرزندشان خارج نشده اند. حتی وقتی هم که هر دوی این خانم ها همدیگر را دوست داشته باشند، مشخص کردن نقش هر یک سخت است.

رفتارهای مادرشوهر و نحوه ی برخورد صحیح با آن ها

انواع مشکلات رفتاری در مادر شوهرها

مادر شوهر حسود

ویژگی‌های یک مادر شوهر حسود شامل این موارد است:

1- سرد رفتار می‌کند یا انتقادگر است چراکه حس می‌کند شما جایش را در زندگی پسرش گرفته‌اید.

2- با شما حس رقابت دارد یا شاید کلاً با زن های دیگر هم احساس رقابت می‌کند.

درهرصورت، بهترین راه برای رفتار با مادر شوهر حسود این است که با آرامش و خونسردی واکنش نشان دهید، نه اینکه به‌تندی از خود دفاع کرده و جوابش را بدهید.

در برخورد با مادر شوهر حسود طوری رفتار کنید انگار که او اشتباه کرده و شما می‌خواهید لطفی در حقش کرده و رفتار او را نادیده بگیرید. مستقیم به او نگاه کرده، لبخند بزنید و هیچ حرفی نزنید. احتمالاً بعد از گذشت ۳۰ ثانیه سعی می‌کند حرفش را پس بگیرد. این کار باعث حفظ آرامش بین شما و همسر تان ‌هم می‌شود.

مادر شوهر وابسته

اگر مادرشوهرتان دائم سعی دارد شمارا به خانه‌اش بکشاند و برنامه‌هایتان را خراب کند، پس جزو دسته‌بندی مادرشوهر وابسته است. شما و نامزدتان باید باهم همفکری کرده و اوقات مساوی را برای گذراندن با هرکدام از خانواده ها اختصاص دهید. بعدازاینکه تصمیمتان را گرفتید، قاطعانه و باملاحظه، مادرشوهر خود را در جریان بگذارید و پای حرف خود بایستید. او باید متوجه باشد که شما خانواده جدیدی تشکیل داده‌اید و با آن‌ها هم در ارتباط خواهید بود، اما نه اینکه دم به دقیقه در کنار آنها باشید.

مادرشوهر خودخواه

مادر شوهر خودخواه در مورد همه‌چیز نظر می‌دهد. از مدیریت امور مالی گرفته تا نحوه رفتار با دیگران و شیوه نظافت منزل و تربیت فرزندان. سیاست رفتار با مادر شوهر پرتوقع و مغرور این است که به‌جای اینکه سعی کنید از خودتان دفاع کنید، ببینید که چطور می‌شود حرف‌هایش را نادیده بگیرید. اگر آرام بمانید، بی‌توجهی کنید و مسئله را رها کنید، خرده نظراتی که می‌دهد تبدیل به مسئله‌ای بغرنج نخواهند شد. به‌هیچ‌وجه هم سعی نکنید زندگی‌تان را مطابق میل مادرشوهر خود بسازید چراکه این راه پایانی ندارد و فقط موجب بروز اختلافات خانوادگی می‌شود.

مادر شوهر کنترل‌گر

این مادر شوهر که نیتش خیر است، یاد نگرفته که زوج را به حال خودشان رها کند. مادر شوهر کنترل‌گر با رفتار خود رابطه را خراب می‌کند. بااینکه در ابتدا ممکن است عالی به نظر برسد، مخصوصاً اگر در خرج و مخارج کمک می‌کند، اما ممکن است بخواهد شمارا نمک‌گیر کرده و در ازای کارهایش چیزی از شما بخواهد. بهتر است قبل از قبول کردن هر کمکی از سوی خانواده شوهر بهایی که لازم است برای آن بپردازید را در نظر بگیرید.

مادرشوهر پرتوقع

 این مادرشوهر همواره بی‌پول است و مدام در پی قرض کردن پول یا وام گرفتن است. مسلم است که پسرش نسبت به او احساس مسئولیت می‌کند اما مهم است که با یکدیگر محدودیت‌هایی را تعیین کنید. به‌طورکلی در مورد مشکلات مالی با او صحبت کرده و قرار ملاقات بگذارید. شاید لازم باشد بپذیرید او به کمک احتیاج دارد، اما حتماً باید حدومرزهایی در رفتار با مادرشوهر پرتوقع تعیین کرد.

مادر شوهر غرغرو

وقتی اوضاع برخلاف میل مادرشوهر ایرادگیر پیش می‌رود، دائم غرغر می‌کند. اما شما باید از خودتان مراقبت کرده و راهی پیدا کنید تا این رفتار او مشکلات در زندگی مشترک شما ایجاد نکند. اگر شما یا شریکتان مدام تسلیم خواسته‌های او می‌شوید، رابطه‌تان به نابودی کشیده خواهد شد. در حال حاضر در مورد رابطه‌تان، باید حرف خودتان بر حرف والدینتان اولویت داشته باشد. با همدیگر سعی کنید تنها زمانی به غرغرها واکنش نشان دهید که بر حق هست و یکدیگر را با شوخی و محبت کردن به آرامش دعوت کنید.

مادر شوهر پرحرف و قضاوت گر

اگر مادرشوهرتان طرز لباس پوشیدن، نحوه مدیریت پول‌، شیوه رفتار با همسر و عقاید شما را تائید نکرده و همسرتان تحت تأثیر افکار او قرارگرفته، پس مدام بحث‌وجدل خواهید داشت و هیچ‌چیزی از خوشی‌های رابطه نخواهید فهمید. به یاد داشته باشید که خانواده همسر هرگز نباید از شما بخواهند چکار بکنید و چه‌کار نکنید و شما هم نباید تحت تأثیر افکار والدینتان در مورد همسرتان قرار بگیرید. حالا این شما هستید که قوانین را تعیین می‌کنید.

دخالت مادرشوهر

 دخالت مادر شوهر بیشتر زمانی که پای بچه‌ها وسط باشد اذیت می‌کند. اگر او مراقب بچه‌هاست و کاری که شما می‌خواهید را انجام نمی‌دهد، با همسر دعوا نکنید. اگر برخی کارها یا قوانین هست که می‌خواهید بچه‌ها آن‌ها را انجام داده و به آنها پایبند باشند، اما پدربزرگ یا مادربزرگ پدری‌شان اهمیتی نمی‌دهند، شاید بهتر است وقتی‌که با بچه‌ها می‌گذرانند را محدود کنید. شرایط پیچیده‌ای است اما با همسرتان در یک تیم کارکرده و آن را حل‌وفصل کنید.

جملاتی که نباید به مادر شوهر گفته شود

1. من نظر شما را نخواستم.

2. باورم نمیشه به اون رأی دادید، با نظرات سیاسی شما مخالفم

3. چرا به پسرت یاد ندادی

4. من با خانواده خودم راحت ترم.

5. امیدوارم کمد لباس هایتان به من برسد.

6. ما خیلی سرمان شلوغ است و وقتی برای دیدن شما نداریم.

7. می شود بجای من با دخترت صحبت کنی؟

8. فکر نکنید همیشه می توانید بچه ها را ببینید.

9. بهتر است پسرت با تو حرف بزند.

10. سهم ارث من چقدر می شود

11. مقصر کارهای همسرم شما هستید

12. بین من و دخترت قضاوت کن

13. تنها باید همسرم با شما ارتباط برقرار کند

14. به علت مشغله وقتی برای دیدن شما نداریم

  • منبع
  • برترین ها
  • نمناک
  • مشاوره با ما
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید