امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275571
۴۳۱
۱
۰
نسخه چاپی

روحانی: به مذاکرات افتخار می‌کنم | مذاکره جزو لوازم یک دولت و حکمرانی مدرن است

روحانی: مذاکره جزو لوازم یک دولت و حکمرانی مدرن دنیای امروز و نه امروز که ارث پیامبر بزرگ اسلام است. پیامبر(ص) در مقاطع مختلف با دشمنان خود حرف زد و پیمان بست و صلح کرد که نمونه بارز آن صلح حدیبیه است.ما به مذاکره و پیمان با دشمنانمان به عنوان راهی که پیامبر و امام مجتبی (ع) به ما آموخته است افتخار می‌کنیم

روحانی: به مذاکرات افتخار می‌کنم | مذاکره جزو لوازم یک دولت و حکمرانی مدرن است

رییس جمهوری در مراسم بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با دفاع از عملکرد دولت تدبیر و امید در طول دوران خدمت، به بیان ناگفته هایی از وضعیت اقتصادی کشور به ویژه در سه سال اخیر به عنوان «سه سال جنگ» پرداخت و از همه رسانه ها خواست واقعیت ها را بگویند و به تاریخ و مردم «خیانت» نکنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که امروز چهارشنبه هشتمین و آخرین حضورش را در مقام رییس دولت تدبیر و امید در مراسم بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی انجام داد، در نطقی که به دلیل شرایط کرونایی کشور و با تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا به صورت تلویزیونی و زنده پخش شد، گفت: آغاز چهل و سومین سال انقلاب اسلامی ایران، با رنگ و بوی جدیدی روزهای خود را آغاز کرده است. دورانی که به دلیل پروتکل‌های بهداشتی مردم عاشق انقلاب و امام نتوانستند آنطور که مورد نظر آنها بود به خیابان‌ها بیایند و احساسات پاک خود را نشان دهند. البته به صورت دیگر و با شکل دیگر این حضور پرشور در سراسر کشور در همین لحظات در جریان است.

وی  با اشاره به تفاوت‌های آغاز چهل و سومین سال انقلاب اسلامی با سال‌های قبل افزود: امسال سال ۱۳۹۹ است، انقلاب ما هم در سال ۱۳۹۹ به پیروزی رسید. سالی که انقلاب پیروزی شد ۱۳۹۹ قمری بود و امسال ۱۳۹۹ هجری شمسی است.

رییس جمهوری در ادامه با نگاهی به تاریخ کشور در ۱۰۰ سال گذشته گفت: در آستانه تحول قرن هستیم، سال آینده ۱۴۰۰ سال پایان قرن چهاردهم است و در آستانه ورود به قرن پانزدهم هجری شمسی هستیم.  صد سال پیش در سال ۱۲۹۹ مردم ما رنج و مشکلات بعد از جنگ جهانی اول را پیش رو داشتند و مشکلات و بهم ریختگی بود و از سوی دیگر قلدری به نام رضاخان در همان سال امور کشور را در دست گرفت.

روحانی بیان کرد: سال ۱۲۹۹ با این شکل بسیار تاسف انگیز با سلطه یک مستبد بر مردم شروع شده بود البته این سلطه استبداد در پایان سال ۱۲۹۹ در سوم اسفندماه بود. امسال در حالی جشن می‌گیریم که ملت در سال ۱۳۹۹ پس از سه سال مقاومت در در جنگ بزرگ اقتصادی حال پیروزی است.

رییس دولت تدبیر و امید ادامه داد: البته در صد سال گذشته اتفاقات مهمی در جریان بود، آغاز آن قرن بعد از پیروزی مردم در انقلاب مشروطه بود و در این قرن انقلابی بزرگ‌تر و مهمتر از انقلاب مشروطه یعنی انقلاب اسلامی این سرزمین را مردم شاهد بودند.

رییس جمهوری گفت: در صد سال گذشته مردم شاهد دو بودند، کودتای رضاخانی در سال ۱۲۹۹ و کودتای محمدرضا شاه در سال ۱۳۳۲ (کودتای ۲۸ مرداد)، آن یکی را انگلیسی‌ها و این یکی را آمریکایی‌ها بر مردم مسلط کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این ‌در این صد سال ما شاهد دو جنگ جهانی بودیم. یک جنگ قبل از آغاز قرن چهاردهم و یک جنگ در سال ۱۳۲۰، جنگی که آن همه ویرانی و مشکلات برای مردم داشت یکی چهار سال و یکی  ۶ سال  به طول انجامید و میلیون‌ها انسان از بین رفتند و خانه‌های بسیاری ویران و آرزوهای فراوان بر باد رفت.

 پایان شب ظلمانی و طلوع فجر صادق برای همه مشهود است/ مردم جهان یک بدهکاری به مردم ایران دارند

 وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر هم ملت ایران در طول قرن شاهد دو جنگ بود. جنگ تحمیلی هشت ساله و متجاوزان وابسته به همه قدرت‌ها و از سال ۱۳۹۷ تا امروز سه سال ما در جنگ اقتصادی هستیم. در آن جنگ به پیروزی بزرگ رسیدیم و در این جنگ نیز به حول و قوه الهی به پیروزی خواهیم رسید.

 رییس جمهوری با بیان اینکه پایان شب ظلمانی و طلوع فجر صادق برای همه آگاهان مشهود است، خاطرنشان کرد: ‌مردم جهان در این روزها یک بدهکاری بزرگ به ملت ایران دارند. اگر ملت بزرگ ایران در برابر این مستبد کاخ سفید نایستاده بود و با صبر و مقاومت او را به شکست نکشانده بود و اگر تدبیر دولت منتخب مردم نبود و بعد از خروج ترامپ از برجام ما هم خارج می‌شدیم  پیروزی بدون زحمت و بدون هزینه برای ترامپ به دست می‌آمد.

رییس دولت دوازدهم گفت: اگر ما هم بلافاصله از برجام خارج شده بودیم، همه تحریم‌ها برگشته بود و توطئه اسرائیل و آمریکا در صفحه تاریخ به ظهور و بروز خود رسیده بود. اما مقاومت مردم و تدبیر دولت باعث شد در این سه سال ترامپ بارها نمدمال شد. یک بار با حضور خودش در سال ۹۸ و چند بار در سال ۹۹ شکست آمریکا و انزوای آمریکا در سازمان ملل در برابر ایران در تاریخ ایران و جهان بی‌نظیر بود.  از آن پس در چند نوبت در دادگاه بین المللی لاهه و ملت ایران و حقوقدانان کشور در برابر آمریکا پیروزی شدند.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به صدور حکم موقت دادگاه بین المللی لاهه علیه تحریم‌های ترامپ گفت: آن کس که ترامپ را سرنگون کرد خدا بود. اگرچه به ظاهر مردم ‌آمریکا ترامپ را سرنگون کردند، اما نقش ملت ایران و دولت ایران برای سرنگونی این مستبد، بدون تردید تاثیرگذار بود. امروز دنیا امنیت، احساس قانونگرایی‌ و ثباتش با رفتن ترامپ دینی هم به ملت بزرگ ایران دارد.

روحانی افزود: در این دولت که ما از آغاز به مردم وعده داده بودیم آن ملت بزرگی که ۲ انتخابات بزرگ ۹۲ و ۹۶ را به صورت حماسه بزرگ به وجود آورد. در اولی حدود ۷۳ درصد حضور و در دومی بیش از ۷۳ درصد، که برای تاریخ بسیار مهم است ۷۳ درصد مردم واجد شرایط پای صندوق آرا آمدند.

 وی گفت: مردم از منتخب خودشان می‌خواستند که تعامل سازنده با جهان را با عزت ادامه دهد و پیمان‌هایی که در برابر دنیا ملت ایران متعهد شده است را پاس بدارد، مردم از منتخب خود می‌خواستند در انتخاب اول که با تعامل سازنده سایه جنگ و تحریم را از سر مردم دور کند.

رییس جمهوری ادامه داد: منتخب مردم به مردم وعده داده بود که هم اقتصاد شرایط بهتری را خواهد داشت و هم قدرت هسته‌ای. با این بیان که سانتریفیوژ بهتر خواهد چرخید و اقتصاد به حرکت خود بهتر ادامه خواهد داد.

در برابر ملت ایران سرفرازیم که به وعده‌های خود عمل کردیم

روحانی با بیان اینکه ما امروز در برابر ملت ایران سرافرازیم که به تعامل سازنده، اعتدال و به وعده‌هایی که به مردم دادیم در چهار سال و نیم اول به خوبی عمل کردیم، اظهار کرد: من هشت سال دولت تدبیر و امید را به سه بخش تقسیم می‌کنم؛ دوران ثبات، رشد و پیشرفت از سال ۹۲ تا سال ۹۶،  دوران جنگ تحمیلی در طول ۳ سال از ۹۷ تا پایان ۹۹. و ۶ ماهه پایان دولت دوران بازآفرینی.

وی افزود: مردم ما به خوبی با آمار و ارقام آشنا هستند. تنها دولتی که بعد از جنگ هشت ساله کار خود را با رکود تورمی آغاز کرد دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ بود. هم تورم حدود ۴۰ درصد و هم رشد اقتصادی منفی ۷.۶ درصد یعنی رکود.

دولت در طول سال‌های تلاش خود در کنار مردم متوسط تورم در طول ۴.۵ سال اول، ۱۰.۲ است که در تاریخ کشورمان کمتر سراغ داریم بعد از انقلاب که چهار سال و نیم یعنی تورم متوسط ۱۰.۲ دهم باشد و در حدود دو سال تورم تک رقمی باشد یعنی سال ۹۵، سال ۹۶ و حتی ماه‌های اولیه سال ۹۷ یعنی جنگ آغاز شده بود اما هنوز تورم تک رقمی وجود داشت اما متوسط این ۴.۵ سال ۱۰.۲ تورم ما است.

روحانی با بیان اینکه رشد اقتصادی ما در برخی از سال‌ها، رشد دو رقمی بود، بیان کرد: سال ۹۵ رشد اقتصادی ما بالای ۱۴ درصد و بالاترین رشد اقتصادی در جهان بودیم. این یکی از افتخارات بی‌نظیر این دولت بعد از انقلاب است که کشور را به اولین رشد اقتصادی در سال ۹۵ رساند.

وی ادامه داد: همین بود که رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه را به لرزه درآورد و آنها در کنار ترامپ قرار گرفتند تا ایران را در حصر و محاصره کامل قرار دهد. اما در طول ۴ سال و نیم اول، رشد اقتصادی ما به طور متوسط ۴.۷ بوده است.

رییس جمهوری با بیان اینکه از سال ۹۳ تا سال ۹۶ در هر فصل نسبت به فصل مشابه در سال قبل، ۷۰۰ هزار اشتغال خالص در کشور داشتیم، اظهار کرد: چگونه این کار امکان‌پذیر شد؟ هر کجا که همه با هم بودیم و دست به دست هم دادیم و در کنار هم تلاش کردیم خداوند هم پیروزی را نصیب ما کرد.

 به مذاکرات افتخار می‌کنم/ مذاکره جزو لوازم یک دولت و حکمرانی مدرن است

روحانی گفت: ما در آن شرایط دولت را آغاز کردیم نه با مذاکره،  البته من به مذاکرات هم آن افتخار می‌کنم، مذاکره چیز منفی نیست، مذاکره جزو لوازم یک دولت و حکمرانی مدرن دنیای امروز و نه امروز که ارث پیامبر بزرگ اسلام است. پیامبر(ص) در مقاطع مختلف با دشمنان خود حرف زد و پیمان بست و صلح کرد که نمونه بارز آن صلح حدیبیه است.ما به مذاکره و پیمان با دشمنانمان به عنوان راهی که پیامبر و امام مجتبی (ع) به ما آموخته است افتخار می‌کنیم.

 رییس جمهوری گفت: آغاز راه دولت از مذاکره بود تا اولین روز دولت ما احیای دریاچه ارومیه بود و از محیط زیست و از سلامت مردم و از زندگی ۲۰ میلیون مردم در غرب کشور شروع کردیم. دومین لایحه رفع موانع تولید بود و ما مصوبات این دولت را اجرا کردیم و در کنار بخش خصوصی قرار گرفتیم، ‌خصوصی‌سازی که امروز به عنوان نقطه منفی تلقی می‌کنند به عنوان نقطه قوت دولت است.

روحانی گفت: ما به بخش‌های دولتی مدام اعلام کردیم که سهام خود را بفروشند و دست از تصدی‌گری در اقتصاد بردارند و اقتصاد را به مردم واگذار کنند این بخش خصوصی بود که در این مدت تحول بزرگ را به وجود آورد و این دولت با راهنمایی رهبری بود که در مسیر درست اقتصاد مقاومتی قدم برداشت.

 بهای سنگینی برای مقابله با موسسات مالی غیرمجاز پرداختیم

وی اظهارداشت: درست است که در طی تعامل سازنده با جهان بودیم اما قبل از مذاکره در پی مبارزه با فساد بودیم و تنها این دولت بود که تمام بخش‌های بانک‌ها، موسسات اعتباری غیرمجاز را منحل کرد. البته بهای سنگینی نیز برای آن پرداخت، هم بهای حیثیتی که همچنان عده‌ای عصبانی هستند و هم ۳۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی دریافت شد تا بتوانیم بدهی‌های مردم را از این موسسات اعتباری غیرمجاز پرداخت کنیم.

رییس جمهوری گفت: ادغام بانک‌های نیروهای مسلح را که نشدنی بود را انجام دادیم و این یکی از قدم‌های مهم دولت برای اصلاح نظام بانکی بود. علاوه بر این طرح‌های زیربنایی که پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی است به حرکت درآوردیم.

 رییس دولت دوازدهم با اشاره به افتتاح پنجاهیمن سد کشور در روز گذشته ادامه داد: کل سدهای کشور در زمان پیروزی انقلاب، ۱۹ سد بود و دیروز به ۱۹۴ سد رسید تا پایان دولت ۲۰۱ سد مخزنی ملی در کشور فعال خواهد بود. روز گذشته علاوه بر افتتاح۵۰ سد، ۴۴ تصفیه خانه آب را نیز افتتاح کردیم.

 اساس کار انتخاب است/ هرجا مردم انتخاب خوب داشته‌اند؛ ثمره ‌آن را دیده‌اند

وی با بیان اینکه آنهایی که می‌پرسند که ما چرا به دولت رای دادیم و رای ما چه تاثیری داشت، گفت: اساس کار انتخاب است هر کجا مردم انتخاب خوب داشته‌اند، ثمره آن را در سال‌های بعد دیده‌اند. از ماست که برماست. اگر خوب انتخاب کنیم آینده خوب داریم و اگر بد انتخاب کنیم آینده بد داریم.

رییس جمهوری افزود: مردم باید بدانند در کشور کمتر از یک میلیون روستایی از آب آشامیدنی سالم استفاده می‌کردند و امروز حدود ۹ میلیون نفر و تا پایان دولت نزدیک به ۱۰ میلیون نفر از آب آشامیدنی بهره‌مند می‌شوند و اینکه می‌گویند دولت چه کرده دولت آب آشامیدنی سال برای روستاییان را ۱۰ برابر کرده است.

وی اضافه کرد: دولت در این مدت هفت سال ۲.۵ هزار مگاوات بر برق کشور افزوده  است، دولت برای روستاییان کاری انجام داده که کمتر نظیر آن را می‌بینیم. تا آغاز این دولت تنها ۱۴ هزار روستاهای دارای لوله کشی گاز به ۳۲ هزار روستا یعنی بیش از دو برابر رسیده است.

روحانی گفت: در این دولت در کشاورزی و امنیت غذایی ۲۶ میلیون تن بر محصولات غذایی در هفتمین سال اضافه شد و این تحولی بزرگ در کشور بود. در این دولت برای کانال کشی آب و زهکشی برای زمین‌های کشاورزی که بعضی از آنها دیم بود که به کشاورزی آبی تبدیل شد و در مجموع ۱۲۰ هزار هکتار این زمین‌ها در کشور احیا شد که ۲۹۵ هزار هکتار در خوزستان و ایلام و ۷۸ هزار هکتار در گلستان و ۷۷ هزار در غرب کشور و ۴۶ هزار هکتار در دشت سیستان بود.

رییس جمهوری تاکید کرد: اگر مردم در کنار منتخبان خود ایستادند، کشاورز، مهندس، جوان، روستایی و شهری ما به نقطه مثبت در زندگی اجتماعی خود خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه در چهار سال و نیم گذشته شاهد انقلاب در بخش سلامت بودیم، ‌گفت: بخش سلامت در آغاز انقلاب ۵۶ هزار تخت داشت و در آغاز دولت ۱۱۱ هزار تخت و امروز به ۱۵۰ هزار تخت رسیده‌ایم و سه برابر رشد داشته است.

رسانه‌ها واقعیات را به مردم بگویند/ به تاریخ خیانت نکنیم

روحانی اظهارداشت: در بخش ارتباطات ما شاهد یک انقلاب بودیم. امروز جوانان در سایه پهنای باندی که به وجود آوردیم می‌توانند دارای شغل‌های مختلف و اقتصاد دیجیتالی حرکت کنند و پهنای باند در این دولت ۳۵ برابر شد و آنهایی که در فضای مجازی شاغل هستند به ۵۰۰ هزار نفر رسیدند و شرکت‌های دانش بنیان که تحول بزرگ و انقلاب دیگر بود ۵۵ شرکت به ۵۷۰۰ شرکت دانش بنیان دست یافته‌ایم.

وی اظهار کرد: صرفنظر از اینکه در جاده‌ها، ریل، بنادر و ترانزیت کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است. ما چهار سال و نیم را با افتخار، توسعه و پیشرفت و با از بین بردن رکود و تورم گذراندیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه از همه رسانه‌ها می‌خواهم که خدای‌ناکرده به تاریخ و به مردم خیانت نکنیم و واقعیت‌ها را بگوییم، عنوان کرد: ما از سال ۹۷ وارد یک جنگ شدیم. مقایسه این سه سال با آن چهار سال و با گذشته مقایسه نادرستی است، مقایسه دوران جنگ با دوران جنگ باشد.

روحانی ادامه داد: مردم عزیز ما بدانند صادرات نفتی ما در سال ۸۹ و در یک سال ۹۰ میلیارد دلار بوده است، صادرات نفتی ما در یک سال در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است. در این دولت در سال ۹۴ به خاطر فشاری که بر ما وارد آمد کل درآمد نفتی ما ۳۱ میلیارد دلار بود. در بدترین شرایط دولت قبل در سال ۹۱، درآمد نفتی ۶۸ میلیارد دلار بوده و در بهترین شرایط این دولت یعنی در سال ۹۶ درآمد ما ۶۵ میلیارد دلار بوده است و بهترین سال ما از بدترین سال آنها کمتر بوده است.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: ما در عین حال ما یک افتخار بزرگ ۶۰ ساله داریم. ۶۰ سال پیش در ایران صادرات غیرنفتی بر واردات در زمان دولت دکتر مصدق پیش گرفت و در این دولت تکرار شد، سال‌هایی که صادرات غیرنفتی بر واردات پیش گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امسال هم با همه سختی‌ها و مشکلات، باز هم تا امروز حدود ۳۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و البته از سال‌های پیش به خاطر شرایط خاص کمتر است. در این یک سال آخر فشارهای بی‌سابقه و مضاعف بر روی دوش مردم بزرگ ایران قرار گرفت. سال گذشته در کنار تحریم سخت و جنگ اقتصادی در همین ماه در بهمن ماه و روزهای آخر بهمن ما با یک پاندمی و یک ویروس عالم‌گیر مواجه شدیم که همه دنیا دچار مشکلات شد ما هم دچار مشکل شدیم.

روحانی افزود: در ماه‌های اولیه‌ای کرونا صادرات غیرنفتی ما تقریباً متوقف شد چون مرزها بسته شد. صادرات نفتی هم که کم بود، کمتر شد به دلیل اینکه اساساً در دنیا فروش نفت یک مرتبه کاهش پیدا کرد و قیمت آن پایین آمد.

وی ادامه داد: در شرایط کرونا و در شرایط تحریم مردم ما روی پای خود ایستادند. هم در زمینه مواد غذایی کشاورزان و تولیدگران عزیز ما و هم در زمینه مسائل بهداشتی و هم در زمینه آنچه که بیمارستان‌های ما نیاز داشت. شرکت‌های دانش بنیان هر آنچه نیاز بود به عنوان سی تی اسکن، ونتیلاتور، ماسک ال ۹۵ همه به دست فرزندان جوان تحصیلکرده شریف این مرز و بوم تولید کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: هیچ گاه مردم برای مواد غذایی صف نبستند، برای مواد بهداشتی دچار مشکل نشدند، هیچ بیماری برای تخت بیمارستانی در چمن بیرون بیمارستان، در خیابان و یا داخل آمبولانس معطل نماند. این کار عظیم و بزرگی بوده که توسط ملت عزیز ما انجام گرفت.

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه تحریم، کرونا، فشار رسانه‌ای و جنگ روانی، تهدیدهای نظامی چهار تهدید در چهار جبهه در یک سال گذشته ما را تهدید کرد اما ملت مقاومت ایستاد، اظهار کرد: ما بحمدالله از خطر بزرگ کرونا عبور کردیم گرچه هنوز راه درازی در پیش داریم. در موج اول دوم و سوم به بهترین شکل توانستیم از این موج‌ها عبور کنیم.

 اگر مذاکره‌ای می شود همه در چهارچوب منافع ملی است

وی با اشاره به ‌آغاز واکسیناسیون سراسری در کشور از روز گذشته گفت: من خوشحالم که یکی از مسئولین بزرگ در بهداشت و درمان فرزند خود را برای واکسیناسیون در اختیار گذاشت تا به مردم اعتماد بدهد و حرف‌های ناروایی که زده می‌شد را بشکند.اگر چیزی در این کشور وارد می‌شود، اگر مذاکره‌ای صورت می‌گیرد، اگر پیمانی بسته می‌شود همه و همه در چهارچوب مصالح ملی است. کسی تصور دیگری در ذهنش نباشد.

وی با بیان اینکه ما در جنگ کرونا پیروز نهایی خواهیم بود، گفت: سال آینده واکسن‌های داخلی ما در بازار در دسترس مردم قرار خواهد گرفت من بسیار امیدوار هستم که پایان دولتم با مهار کامل این ویروس باشد.

رییس جمهوری بیان کرد: دوران تحریم حداکثری تمام شد، دوران جنگ اقتصادی تمام شد، جنگ دیگر نیست، فشار حداکثری همه فهمیده‌اند که شکست خورده است، اما برای رسیدن به پیروزی نهایی هنوز نیاز به صبر و مقاومت است.

 در برابر ملت ایران سر فرود می‌آورم/ سه سال است می‌خواهند ترامپ را تطهیر کنند

روحانی افزود: من در برابر ملت بزرگ ایران به خاطر صبر آنها در برابر رنج سه ساله و به خاطر مقاومتشان در برابر انواع توطئه‌ها و به خاطر ذهن آگاه آنها در برابر رسانه‌های مخرب بیگانه، سر فرود می‌آورم.

وی تصریح کرد: ۳ سال است که می‌خواهند ترامپ را تطهیر کنند و توطئه و جنایت ترامپ را به‌عنوان ناکارآمدی دولت نام ببرند. دیدیم که چگونه در جهان رسوا شدند و رسواتر خواهند شد.

رییس جمهوری گفت: این دولت با بزرگترین طرح‌ها در این روزهای پایانی در مرداد ۱۴۰۰ کار خود را به اتمام خواهد رساند و این دولت به حول و قوه الهی و با همه توان در تلاش است یک انتخابات شکوهمند را خرداد سال آینده شاهد باشیم.

روحانی یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی توسط امام راحل را تاسیس جمهوریت در این کشور در کنار اسلامیت نظام توصیف کرد و گفت: امام (ره) جمهوریت را تاسیس کرد و به ما یاد داد که پای صندوق باید برویم، امام به ما یاد داد ۴۷ روز بعد از انقلاب پای صندوق آرا باشیم، امام (ره) به ما یاد داد در هر مسئله مهمی با انتخاب خود سرنوشت خود را تعیین کنیم.

وی با بیان اینکه امام (ره) تاسیس‌گر بود و ادامه دهنده این راه هم مقام معظم رهبری بود، اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی در همه انتخابات‌ها تاکید کردند که انتخاب منتخب بسیار مهم است اما اهم، مشارکت مردم است.

رییس جمهوری گفت: رهبری عین این کلمات را چند روز پیش که در محضرشان بودم یکبار دیگر تکرار کردند. من که بارها از ایشان شنیده بودم و خود ایشان هم یادآوری کردند.  از ۲۵ سال پیش که در این زمینه صحبت کرده بودیم باز هم فرمودند، مشارکت اهم است و انتخاب درست مهم.

 همه باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم

روحانی بیان کرد: همه ما باید به فکر مشارکت حداکثری باشیم. یک انتخابات شکوهمند، سالم و رقابتی که همه احساس کنند در انتخابات حضور دارد. ما باز هم ۷۰ چند درصد مشارکت را می‌خواهیم، ۷۳ و ۷۵ درصد و انشاالله بیشتر و چه اشکال دارد که مردم ما در ماه‌های پیش رو حماسه‌های جدیدی بیافریند.

وی با بیان اینکه در ماه‌های پیش‌رو، طرح‌هایی به افتتاح خواهد رسید که در تاریخ ایران بی‌نظیر و یا کم‌نظیر است، اظهار کرد: ما اولین گام را برای احیای شرق کشور برداشتیم. از خلیج فارس و دریای عمان، آب به قلب کویر تا سیرجان، گل‌گهر در هفته‌های قبل افتتاح شد.

رییس جمهوری عنوان کرد: ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شد و آب خلیج فارس و دریای عمان به سیرجان رسید و این طرح باید از سیرجان به سمت مس سرچشمه و به سمت اردکان ادامه یابد.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در همین دولت آغاز عملیات آب از جنوب به اصفهان و خراسان جنوبی و خراسان رضوی و مشهدالرضا را آغاز خواهیم کرد، اظهار کرد: تمام مطالعات و برنامه‌ریزی در این زمینه انجام گرفته است و کارهای مقدماتی آن آماده است. این کار بزرگ دولت که ریل‌گذاری برای دولت آینده است از کارهای مهم و بی‌نظیر در تاریخ ایران است.

وی خاطرنشان کرد: در ماه‌های آینده طرح بزرگ احیای دریاچه ارومیه به بهره‌برداری خواهد رسید و به این قولی که از روز اول داده بودیم به آن عمل خواهیم کرد.

رییس جمهوری با بیان اینکه استراتژیک‌ترین طرح انرژی تاریخ ایران خط نفت لوله از گوره تا جاسک و از بوشهر تا هرمزگان در ماه‌های آینده افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: این خط لوله هزار کیلومتر است که تمام کارهای آن از تمام تلمبه‌خانه‌ها،  لوله‌ها و از همه طراحی‌ها به دست ایرانیان عزیز صورت گرفته است.

روحانی ادامه داد: من به وزارت نفت به خاطر این کار تبریک می‌گویم و به خاطر اینکه گاز ما را از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز به هزار میلیون مترمکعب در روز رساند. به خاطر اینکه بنزین ما را از ۵۶ میلیون مترمکعب در روز به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رساند، به دلیل اینکه ما را در گاز، نفت و گازوئیل خودکفا کرد.

وی تصریح کرد: من دست کشاورزان را می‌بوسم که ما را در گندم خودکفا کردند و تحولی بزرگ در شکر و برنج و بخش محصولات زراعی مربوط به روغن کار بزرگی را انجام دادند.

رییس دولت دوازدهم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات دولت در بخش توسعه  خطوط ریلی گفت: دستان کارگرانی که ریل ما را از ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۴ هزار کیلومتر رساندند بوسه می زنم و همچنین دستان هنرمند کسانی که راههای روستایی کشور را از ۱۱۱ هزار کیلومتر به ۱۱۵ هزار کیلومتر رساندند می بوسم، تلاش پر مهری کسانی که توانستند در زمینه ترانزیت کار بزرگی را انجام دهند را می‌ستایم.

وی افزود: راه آهن کشور را به افغانستان رساندیم و در ادامه این اقدام بخش اعظم مسیر راه آهن بندر چابهار به زاهدان افتتاح خواهد شد و اتصال  راه آهن جنوب به دریای خزر از طریق رشت به بندر انزلی انجام خواهد شد و دهها طرح بزرگ در این کشور اجر می شود.

 اگر توطئه خارجی آمریکا و ارتجاع منطقه نبود شرایط بهتری داشتیم

رییس دولت تدبیر و امید گفت: از مردم ایران در این ایام جشن ملی می‌خواهم که اگر در طول این ۷سال و نیم در بخش‌هایی از اداره کشور آنچنان که شایسته ملت ایران بوده کارهایی صورت نگرفته طلب عفو می‌کنم و به مردم می‌گویم اگر توطئه خارجی آمریکا و ارتجاع منطقه و جنگ تحمیلی نبود، امروز کشور در شرایط بهتری بود.

رییس جمهوری با بیان اینکه این دولت ریل گذاری برای دولت آینده انجام می‌دهد گفت: این دولت ارزش بخش پتروشیمی را از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسانده است و از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رساند در زمینه تحول نفت و گاز، به همان اندازه که مصرف کردیم کشف کردیم و  در حوزه گاز ما هر چه مصرف کردیم ۷ برابر کشف کردیم و بزرگترین تولیده کننده گاز هستیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: امام خمینی(ره) در سایه سرمایه اجتماعی و معنوی انقلاب را پیروز کرد و رژیم گذشته تکیه اش بر قدرت‌های خارجی بود. امام به قدرت‌های خارجی اعتقاد نداشت او تکیه اش بر مردم بود. یعنی اعتماد به مردم و با مردم و مردم با دولت و همه در کنار هم و این سرمایه بزرگی است که می‌تواند ما را پیروز کند.

 وی اضافه کرد: تمام سرمایه دشمن این است که با سخن‌های نادرست مردم را از دولت جدا کند. امام در این سایه سرمایه معنوی ایمان و اخلاق ما را به پیروزی رساند. ما امروز از لحاظ اقتصادی و علمی و نظامی قدرتمند و توانمند هستیم و بزرگترین قدرت پدافند نظامی کشور در این دولت ایجاد شده است.

 تا زمانی که سرمایه اجتماعی و معنوی داریم، پیروز هستیم

روحانی افزود: از خرید سامانه اس ۳۰۰ که وارد کشور شد، تا سامانه سوم و پانزده خرداد و باور ۳۷۳ امروز قدرت پدافند و موشکی هستیم و بزرگترین قدرت در زمینه رادار هستیم به طوری که برد کروز دریایی را از ۳۰۰ کیلومتر به ۷۰۰ کیلومتر رساندیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همه این قدرت‌ها باید همراه با قدرت اصلی یعنی سرمایه اجتماعی و معنوی باشد و بدانیم با این دو سرمایه امام ما را پیروز کرد و تا زمانی که این دو سرمایه را داریم ملت ما پیروز خواهند بود.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: روزی که شاهد باشیم ۱+۵ به  تعهدات خود عمل کرده است، ما آماده به تعهدات خود در برجام عمل کنیم راه دیگری برای مردم و منطقه وجود ندارد حتما مسیر سیاسی و راه توافق دنیا با ایران گفت و گو خواهد بود و در این مسیر موفق خواهیم بود.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید