امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273009
۳۷۶
۱
۰
نسخه چاپی
رئیس جمهور

روحانی: مبنای همکاری دولت و مجلس چهارچوب قانون اساسی است

رییس جمهوری مبنای همکاری دولت و مجلس را چهارچوب قانون اساسی دانست و گفت:پارلمان و مجلس در جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی است

حقوق نیوز/ اخبار و رویدادها/ سیاسی

روحانی: مبنای همکاری دولت و مجلس چهارچوب قانون اساسی است

رییس جمهوری مبنای همکاری دولت و مجلس را چهارچوب قانون اساسی دانست و گفت:پارلمان و مجلس در جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه (هفتم خرداد) در آیین گشایش یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی،  آغاز مجلس یازدهم را به نمایندگان و ملت بزرگ ایران تبریک گفت و اظهارداشت: پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دمکراسی است و در ایران اسلامی مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است.

وی افزود: اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴ سال پیش با مجلس شورای ملی آن زمان شکل گرفت و این نهاد از مرحوم آخوند خراسانی و محقق نایینی تا امام راحل رضوان الله علیه نهادی بوده که به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.

رییس جمهوری اضافه کرد: در مجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی بر چنین صندلی‌هایی نشستند و ادای وظیفه کردند و از شهید آیت الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری تا مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و تا شهیدانی همچون شهید رجایی شهید باهنر، شهید چمران در مجلس اول بر همین صندلی‌ها نشستند و به وظیفه مهم قانونگذاری پرداختند.

روحانی ادامه داد: هم دوران دولت و مجلس چهارساله و کوتاه است اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرنها به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن صحیح کارآمد مفید برای جامعه است.  

رییس جمهوری افزود: مجلس‌ها و دولت‌ها آمدند و رفتند اما می‌بینید قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به عنوان محکمترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانونگذاری ایران است.

رییس دولت دوازدهم خاطرنشان کرد: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه ها می‌توانند همکاری کنند اما بهترین همکاری لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است.  امیدوارم در یک سال باقی مانده این دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

روحانی تاکید کرد: مبنای ما برای همکاری‌ها چارچوب قانون اساسی است و ما مجلس و تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل ملت ایران مسوول می‌دانیم آنچنان که قانون اساسی این را می‌گوید.  

وی گفت: اگر همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، برای مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مصالح حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح دهیم که بی‌تردید مجلس نه مجلس حوزه‌های انتخابیه، نه مجلس اقوام، نه مجلس جناح‌ها و نه مجلس فرق است. مجلس شورای اسلامی خانه ملت است و از آن ملت ایران است.

ادامه دارد

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید