امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274858
۲۷۳
۱
۰
نسخه چاپی

روحانی: مصوبه مجلس برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر است | به دلیل پروتکل‌های بهداشتی به مجلس نرفتم

رییس جمهوری، دلیل حاضر نشدن در جلسه امروز مجلس را مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: دولت با مصوبه دیروز مجلس موافق نیست و آن را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند

روحانی: دولت با مصوبه مجلس موافق نیست و آن را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند

رییس جمهوری، دلیل حاضر نشدن در جلسه امروز مجلس را مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: دولت با مصوبه دیروز مجلس موافق نیست و آن را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیات وزیران با اشاره به ارائه لایحه بودجه به مجلس، گفت: علاقه‌مند بودم مانند روال گذشته سخنان امروزم خطاب به مردم و نمایندگان در خانه ملت باشد. حاضر نشدن من در مجلس شورای اسلامی صرفا به دلیل ستاد کرونا و دستور ستاد ملی کروناست. همه موظف هستیم دستوراتی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای سلامت جامعه صادر می‌کند به عنوان وظیفه قانونی و حداقل وظیفه شرعی آن را اجرا و پیاده کنیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: گمانه زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود مبنی بر اینکه عدم حضور من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، درست نیست. البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیتهای دیپلماتیک مضر می‌داند اما به دلیل پروتکل‌های بهداشتی به مجلس نرفتم و نه مساله دیگر .

سال ۱۴۰۰ از جهاتی سال ممتاز و حائز اهمیتی است

روحانی، سال ۱۴۰۰ را سال ممتاز و حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: سال آینده سال پایانی قرن است و قرن چهاردهم پایان می‌پذیرد و در آستانه ورود به قرن جدید و قرن پانزدهم خواهیم بود. از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که ما احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: دشمنان ما در این دهه همه توان خودشان را برای فشار به مردم و تسلیم شدن مردم به‌کار گرفتند و به‌ ویژه در سه سال  ۹۷ تا ۹۹ تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند.

روحانی ادامه داد: در عین حال ما فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود. نه تنها به دلیل اینکه سیاست‌های غلط ترامپ درباره ایران و جهان شکست خورد بلکه هر دولتی روی کار می‌آمد، در آمریکا به دلیل شکست جنگ اقتصادی و فشار حداکثری ناچار بود برابر ملت ایران سر تسلیم فرود آورد.

رییس جمهوری گفت: مردم عزیز ما مستحضر باشند که دولت ما در شرایطی کار خود را در سال ۹۲ آغاز کرد که برای نخستین بار بعد از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشورمان شاهد بودیم.

 روحانی یادآور شد: با تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی منهای ۷.۷ درصد که یک شرایط رکود توام با تورم مواجه شدیم برای نخستین بار بود که بعد از جنگ تحمیلی دولت چنین شرایطی را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد. دولت در تلاش ۶ ماهه اول خود و با ورود به سال ۹۳ در هر دو مساله یعنی تورم و رکود، تغییرات اساسی را ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به عدد ۱۵.۶ رسیدیم، اظهار کرد: ما تورم را از آن رشد بی‌سابقه مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به رشد اقتصادی رسیدیم. یعنی شرایطی که ما در سال ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملاً تغییر کرد و رشد اقتصادی ما مثبت ۳.۲ دهم شد.

رییس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دولت زمانی کشور را در دست گرفت که  کشور تورم بیش از ۳۴ درصدی و با رشد اقتصادی ۷.۷- درصدی را تجربه می‌کرد و این شرایط رکود توام با تورم نخستین بار بعد از جنگ جهانی دوم در کشور بود که دولتی آن را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد.

وی با بیان اینکه دولت در ۶ ماهه نخست فعالیت خود در سال ۹۳ در دو مساله تورم و رکود تغییرات اساسی ایجاد کرد، ادامه داد: در زمینه تورم در همان سال ۹۳ به تورم ۱۵.۶ رسیدیم و تورم را از آن رشد بی سابقه‌اش مهار کردیم و همزمان در سال ۹۳ به ر شد اقتصادی رسیدیم؛ یعنی شرایطی که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ داشتیم در سال ۹۳ کاملا تغییر کرد و رشد اقتصادی ما ۳.۱ شد.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد:علی رغم اینکه در نیمه دوم سال ۹۳ با سقوط شدید قیمت نفت مواجه شدیم که  قیمت نفت ۱۲۰ دلاری به تدریج به ۳۰ دلار رسید و به یک چهارم قیمت کاهش یافت. اما  در این شرایط توانستیم کشور را بدون تکانه اقتصادی اداره کنیم و در عین حال مذاکره هسته‌ای را هم در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ادامه دادیم.

وی افزود: در سال ۹۴ که به توافق هسته‌ای دست یافتیم، گشایش‌هایی در کشور ایجاد شد و اقتصاد شرایط جدیدی پیدا کرد و در این شرایط توانستیم فازهای بوشهر را انجام داده و پتروشیمی‌ها را تکمیل کنیم و پالایشگاه ستاره خلیج فارس را افتتاح کنیم .

 ادامه دارد...

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید