امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 282278
۱۹۰
۱
۰
نسخه چاپی

رکورد قیمت سکه و طلا ۱۸ عیار شکسته شد

قیمت سکه امامی به ۱۶ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک‌میلیون و ۵۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان فروخته شد.

رکورد قیمت سکه و طلا ۱۸ عیار شکسته شد

قیمت سکه امامی و قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار، در پایان معاملات روز شنبه پنجم آذرماه رکورد‌های تاریخی خود را بهبود بخشیدند و حالا در قله‌های تازه‌ای ایستاده‌اند البته با توجه به روند بازار، هیچ بعید نیست وقتی شما این نوشته را می‌خوانید، وضعیت قیمت در بازار طلا و سکه یکبار دیگر تغییر کرده باشد. آنچه مسلم و قطعی به‌نظر می‌رسد، توقف سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، در ایستگاه ۱۶ میلیون و ۸۴۵ هزار تومان است. با وجود این جسارت و یاغی‌گری، بد نیست بدانید بازدهی سرمایه‌گذاری روی سکه تمام بهار آزادی، در هیچکدام از بازه‌های یک‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله به‌گردپای سکه ربع‌بهار آزادی نمی‌رسد.

قیمت هرگرم طلا ۱۸ عیار نیز روز شنبه پنجم آذر، به سقف تاریخی جدیدی دست پیدا کرد. طلای ۱۸ عیار در بازار داخلی، یکبار در ۲۲ خرداد امسال از محدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گذشته بود، اما در ادامه ناچار شد حتی تا یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۸۰۰ تومان عقب بنشیند. ۲۳ آبان، دوباره شاهد عبور ارزش طلا ۱۸ عیار از مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بودیم. در ۲۴ آبان، هرگرم طلا ۱۸ عیار روی سکوی یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان ایستاد، اما تنها ۱۲ روز بعد، باید از قله یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان به‌عنوان رکورد جدید قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار یاد کنیم.

رکورد قیمت سکه امامی شکسته شد

قیمت سکه امامی در پایان معاملات روز شنبه پنجم آذر ۱۴۰۱، به ۱۶ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان رسید تا شاهد ثبت رکوردی جدید در تاریخ بازار سکه باشیم. یک‌سال پیش سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، در همین موقع از سال حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش داشت. معاملات سال ۱۴۰۱ را با نرخ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آغاز کردیم و هرچه جلو آمدیم قیمت سکه بالا و بالاتر رفت. قیمت سکه امامی در ۲۲ اردیبهشت، با حرکتی جسورانه خود را به ۱۴ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان رساند. سکه تمام بهار آزادی، یک‌ماه بعد با رسیدن به قله ۱۶ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان، دوباره شگفتی خلق کرد، اما از آن به‌بعد سر به زیر انداخت و حتی در ۲۹ مرداد تا ۱۲ میلیون و ۷۷۹ هزار تومان نزول کرد.

قیمت سکه، یک‌بار دیگر با شروع فصل پاییز صعودی شد و از ۱۱ آبان، پا را از مرز ۱۶ میلیون تومان فراتر گذاشت. وقتی شانزدهمین روز از آبان را به پایان رساندیم، قیمت سکه امامی به ۱۶ میلیون و ۴۹۷ هزار تومان رسیده بود. دو هفته بعد دوباره سکه را در این محدوده قیمت ملاقات کردیم و پنجشنبه سوم آذر، سکه با رسیدن به ۱۶ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان، رکورد جدید خلق شد، اما آن‌هایی که تصور می‌کردند به پایان خط رسیده‌ایم و قرار است سکه استراحت کند، سخت در اشتباه بودند، چون سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، در پایان معاملات روز شنبه پنجم آذر، روی قله ۱۶ میلیون و ۸۴۳ هزار تومان ایستاد و رکوردی جدید از خود به جا گذاشت. این عدد به معنی بازدهی مثبت حدود سه درصدی در هفت روز، بازدهی مثبت ۱۲.۴ درصدی در یک‌ماه، بازدهی ۱۵.۷ درصدی در طول شش‌ماه و بازدهی مثبت ۳۳ درصدی در مدت یک‌سال گذشته است.

قیمت سکه نیم‌بهار آزادی همزمان با رکوردشکنی سکه امامی، تا ۹ میلیون و ۳۰ هزار تومان پیش رفت، اما هنوز نتوانسته رکورد تاریخی خود را که در روز ۲۲ خرداد ۱۴۰۱، با ایستادن روی جایگاه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌ثبت رسیده، بشکند. حداقل تا پایان روز شنبه پنج آذر ماه ۱۴۰۱، در انجام این مهم ناکام بوده است. از طرف دیگر قیمت سکه ربع‌بهار آزادی، روز شنبه پنجم آذر ۱۴۰۱ در معاملات تک‌فروشی به شش میلیون تومان رسید و در حال حاضر ۳۰۰ هزار تومان با رکورد تاریخی خود که در ۲۲ خرداد امسال با ایستادن روی سکوی شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در خاطرات باقی مانده، فاصله دارد. آخرین قیمت تک‌فروشی سکه گرمی در معاملات روز شنبه پنجم آذر ۱۴۰۱، سه میلیون و ۴۱۰ هزار تومان گزارش شده است.

 

مقایسه بازدهی انواع سکه طلا در بازه‌های مختلف

نوع سکه طلا بازدهی هفت‌روزه بازدهی یک‌ماهه بازدهی شش‌ماهه بازدهی یک‌ساله
امامی- طرح جدید مثبت ۲.۸ درصد مثبت ۱۲.۴ درصد مثبت ۱۵.۷ درصد مثبت ۳۳.۱ درصد
نیم‌بهار آزادی مثبت ۱.۷ درصد مثبت ۱۰.۷ درصد مثبت ۱۲.۵ درصد مثبت ۳۹.۳ درصد
ربع بهار آزادی مثبت ۲.۲ درصد مثبت ۱۶.۵ درصد مثبت ۱۹.۵ درصد مثبت ۵۸ درصد
گرمی مثبت ۱.۵ درصد مثبت ۹.۴ درصد مثبت ۱۸.۳ درصد مثبت ۴۸ درصد

رکورد قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار شکسته شد

قیمت هرگرم طلا ۱۸ عیار در روز شنبه پنجم آذر تا یک میلیون و ۵۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان پیش رفت، اما نهایتا در پایان معاملات رسمی و غیررسمی روی سکوی یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان آرام گرفت. به‌این ترتیب جایگاهی که هر گرم طلا با رسیدن به قیمت یک‌میلیون و ۵۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در ۲۴ آبان امسال به‌دست آورده بود، دیگر فاقد ارزش به‌حساب می‌آید، چون رکورد جدیدی خلق شده است. هرچند با توجه به وضعیت بازار، می‌توان گفت این یکی هم به‌مویی بسته است و امکان دارد زودتر از چیزی که انتظار داریم، به‌دست فراموشی سپرده شود.

قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار نسبت به هفته قبل، نزدیک دو درصد بالا رفته است. اگر بازدهی قیمت آن را نسبت به یک ماه قبل مدنظر قرار دهیم، به‌عدد مثبت ۱۲.۳ درصد می‌رسیم. بازدهی خرید هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازه‌های شش‌ماهه و یک‌ساله به ترتیب مثبت ۱۰.۱ درصد و ۲۲.۳ درصد برآورد می‌شود.

مقایسه بازدهی هرگرم طلا با دلار

بازه زمانی بازدهی دلار بازدهی هرگرم طلا ۱۸ عیار
هفت‌روزه مثبت ۱.۳ درصد مثبت ۲.۵ درصد
یک‌ماهه مثبت ۷.۲ درصد  مثبت ۱۲.۳ درصد
شش‌ماهه مثبت ۱۶.۴ درصد مثبت ۱۰.۱ درصد
یک‌ساله مثبت ۲۲.۴ درصد  مثبت ۲۲ درصد
  • منبع
  • فرارو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید