امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276156
۵۶۸
۱
۰
نسخه چاپی

رییس دیوان عالی کشور: کاهش جمعیت کیفری از سیاست های تحولی قوه قضائیه است

رییس دیوان عالی کشور: کاهش جمعیت کیفری از سیاست های تحولی قوه قضائیه است

رئیس دیوان عالی کشور: زندانیان مواد مخدر مجازات جایگزین ندارند

رییس دیوان عالی کشور گفت: یکی از سیاست‌های تحولی قوه قضاییه این است که جمعیت کیفری ما کاهش پیدا کند و روز به‌روز محقق می‌شود.

حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم روز چهارشنبه در جمع خانواده زندانیان قاینات و بازدید از زندان قاین افزود: دوره جدید قوه قضاییه دوره تحول نامیده شده و این یک دوره پرکار و پرتلاش است.

وی اظهار داشت: همه مسوولان قوه قضاییه در تمام نقاط کشور فعالیت‌های فوق العاده‌ای را شروع و کار مضاعفی را انجام می‌دهند و آثار این تلاش‌ها هم در این ۲ سال اخیر نمایان شده است و علاوه بر امیدی که در دل مردم ایجاد شد، پرونده های زیادی رسیدگی شد و موجودی‌هایی که کم شد، اینها از آثار این تلاش‌های مضاعف است.

وی ادامه داد: از جمله تحولاتی که در دستور کار این دستگاه قرار دارد توجه ویژه به حقوق و کرامت مردم، پاسخگویی و پیشگیری از اطاله دادرسی است که تا حدودی محقق شده است و روز به روز هم وضعیت بهتر می شود.

رییس دیوان عالی کشور افزود: دادگاه‌ها و دادسراها کارشان به روز شده و امیدواریم که در محتوای آرا هم تحولی صورت گیرد که اشتباه در آرا به حداقل رسیده و باعث شود که فراغت قضات عالی بیشتر و دقت بیشتری در پرونده‌ها صورت گیرد.

وی گفت: قوه قضاییه توجه ویژه‌ای به زندان و زندانیان دارد و در تلاش است که اولا جمعیت کیفری زندانیان به حداقل رسیده و در حد امکان مجازات‌های جایگزین داده شود و حکم حبس کمتر صادر شود.

وی تاکید کرد: اما زندانیان مواد مخدر از این امر مستثنی بوده و مجازات جایگزین ندارد به خصوص افرادی که دارای سابقه هستند.

حجت الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم اظهار داشت: توجه به خانواده‌ها و فرزندان زندانیان در برنامه‌های قوه قضاییه قرار دارد و ما از خانواده ها می‌خواهیم در پیشگیری از جرایم نقش داشته باشند و در این مسیر گام‌های موثری بردارند.

وی با بیان اینکه در پالایش‌هایی که در زندان‌ها توسط مقامات قضایی استان‌ها صورت می‌گیرد تعداد زیادی از زندانیان آزاد شده‌اند و تعداد زیادی هم به مرخصی رفته‌اند.

وی با اعلام رضایت از وضعیت زندان قاین گفت: در بازدیدی که داشتیم زندان قاین در وضعیت مطلوبی است و تعداد زندانیان به اندازه ظرفیت زندان هستند و امیدواریم با همکاری مقامات قضایی شهرستان روز به روز شاهد کاهش جمعیت کیفری در زندان  باشیم.

نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: اصلاح و تربیت ۲ هدف متعالی زندان‌ها است.

سلمان اسحاقی افزود: برخورد پرسنل زندان‌ها در خراسان جنوبی و به‌خصوص شهرستان قاینات به گونه‌ای بوده که این دو بازو توانسته در عملکرد این عزیزان متبلور شود و قطعا در این زمینه حمایت‌های دادگستری و دادستان بسیار موثر بوده است.

وی از حمایت‌های قوه قضاییه در خصوص حمایت از طرح تسری در حقوق کارکنان زندان و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی تشکر کرد و گفت: قطعا بسیاری از اقدامات انجام شده در این مسیر با حمایت‌ها و راهنمایی‌های بی‌نظیر قوه قضاییه بوده است.

اسحاقی از حمایت‌ها و راهنمایی‌های حجت الاسلام مرتضوی مقدم در سال گذشته و در جهت تسریع اقدامات انجام شده در شهرستان در حوزه‌های بهداشت و درمان، جاده و فولاد تقدیر کرد و گفت: گره بسیاری از کارها و برنامه‌های شهرستان با راهنمایی و حمایت‌های ایشان رفع شده است.

در پایان مراسم ۳۰ تبلت اهدایی  قوه قضاییه به فرزندان زندانیان اهدا شد.

انتهای پیام

  • منبع
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید