امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280676
۳۴۳
۱
۰
نسخه چاپی

زلنسکی: جنگ اوکراین باید با آزادسازی کریمه پایان یابد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفت: جنگ در اوکراین با کریمه آغاز شد و باید با آزادسازی آن پایان یابد.

ولودیمیر زلنسکی

ولودیمیر زلنسکی چند ساعت پس از این که یک رشته انفجار در پایگاه هوایی روسیه در کریمه رخ داد و یک نفر کشته شد صحبت کرد.

زلنسکی به این انفجارها اشاره نکرد اما سخنرانی شبانه خود را به شبه جزیره اختصاص داد و گفت: کریمه اوکراینی است و ما هرگز از آن دست نخواهیم داد.

کریمه رسما بخشی از اوکراین است، اما در سال 2014 پس از یک همه پرسی که جامعه بین المللی آن را غیرقانونی می داند، به روسیه ضمیمه شد. بسیاری از اوکراینی ها این را آغاز جنگ خود با روسیه می دانند.

روز سه‌شنبه، مجموعه‌ای از انفجارها پایگاه نظامی ساکی را در نزدیکی نووفدوریوکا، در غرب کریمه - که در نزدیکی استراحتگاه‌های ساحلی محبوب گردشگران روسی است، لرزاند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است نشان می‌دهد که هنگام انفجار، ساحل‌نشینان در حال دویدن هستند و شاهدان می‌گویند که حداقل ۱۲ انفجار را شنیده‌اند. وزارت بهداشت کریمه که از سوی روسیه منصوب شده است، از کشته شدن یک غیرنظامی و زخمی شدن هشت نفر دیگر خبر داد.

وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که این انفجارها به خاطر مهمات منفجر شده در یک فروشگاه بوده است، اگرچه این موضوع به طور مستقل تأیید نشده است.

میخائیلو پودولیاک، دستیار رئیس جمهور اوکراین، این موضوع را که اوکراین در پشت این انفجارها بوده است رد کرد و گفت: "البته که نه. ما به این موضوع چه کار داریم؟"

هر گونه حمله به کریمه توسط اوکراین از سوی مسکو بسیار جدی تلقی خواهد شد.

زلنسکی در سخنرانی روز سه شنبه خود به این انفجارها اشاره نکرد، اما به طور مفصل درباره شبه جزیره صحبت کرد و گفت: «فراموش نمی کنیم که جنگ روسیه علیه اوکراین با اشغال کریمه آغاز شد.

او گفت: «این جنگ روسیه... با کریمه آغاز شد و باید با آزادی آن پایان یابد.

آخرین اظهارات آقای زلنسکی حاکی از آن است که او معتقد است که اوکراین باید قبل از پایان جنگ، شبه جزیره را بازپس گیرد - اما در گذشته او چیزهای مختلفی در مورد این موضوع گفته است.

او پیشتر اشاره کرد که اگر روسیه قبل از 24 فوریه به مواضع خود بازگردد، اوکراین می تواند صلح را بپذیرد، به این معنی که بازپس گیری کریمه یک الزام تلقی نخواهد شد.

حمله به کریمه نشانه شدید تنش خواهد بود

اگر معلوم شود که اوکراین مسئول این حمله بوده است، تشدید تنش قابل توجهی رخ خواهد داد و این اولین حمله بزرگ به هدفی در داخل کریمه خواهد بود.

در ژوئن 2022، رهبر کریمه منصوب شده توسط روسیه گفت که نیروهای اوکراینی به سکوهای حفاری نفت دریای سیاه در آب‌های کریمه شلیک کرده‌اند که منجر به کشته شدن چند نفر شده است. و در پایان ماه جولای، مقامات روسیه اعلام کردند که یک پهپاد به تأسیسات دریایی روسیه در شهر سواستوپل حمله کرده و شش مجروح برجای گذاشته است.

کریمه در سطح بین المللی به عنوان سرزمین اوکراین به رسمیت شناخته شده است، اما روسیه هشت سال است که بر این شبه جزیره حکومت می کند و ساختارهای دولتی و تاسیسات نظامی روسیه در آن بسیار خوب استقرار یافته است.

برای کرملین، کریمه دارای موقعیتی شبه مقدس است و به عنوان سرزمین تاریخی روسیه تلقی می شود که مسکو پیروزمندانه در سال 2014 دوباره آن را تصاحب کرد. حمله ای به این عمق در داخل خاک کریمه شرمساری بزرگی برای پوتین خواهد بود.

و این نگرانی وجود دارد که اگر اوکراینی ها به طور سیستماتیک به اهداف روسیه در داخل کریمه حمله کنند، واکنش روسیه می تواند واقعاً جدی باشد. ماه گذشته، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق روسیه، معاون کنونی شورای امنیت قدرتمند، گفت که اگر به کریمه حمله شود، "روز داوری فوراً در انتظار همه خواهد بود. بسیار سریع و بسیار سخت.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید