امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۵ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275098
۱۶۷۵
۱
۰
نسخه چاپی
Hang Drum

ساز هنگ درام | ساز کوبه ای هنگ درام | ویژگی های ساز هنگ درام

ساز هنگ یا هنگ‌درام، نوعی ساز کوبه‌ای در طبقهٔ خودصداها است، که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ توسط فلیکس رونِر و سابینا شِرر در شهر برن در کشور سوئیس ساخته شد.

هنگ درام

هنگ درام، نوعی ساز کوبه‌ای است که در طبقه‌ی خودصداها (ایدیوفون) جای می‌گیرد.

هنگ درام

هنگ درام، این ساز منحصر به فرد توسط دو نفر به نام‌های فلیکس روهنر و سابینا شارر ابداع و ساخته شده است.این دو شخصیت اهل کشور سوییس هستند و از سال 2000 آن را به صورت رسمی معرفی کرده اند.ایده ابداع hang drum از سازی فلزی گرفته شده است که در سال 1700 میلادی که در آمریکا جنوبی و آفریقا مورد استفاده بوده است.در واقع در آن زمان این سازها بیشتر شبیه به گالن‌های فلزی شکل بوده‌اند و در حال حاضر این ساز شبیه سپری است که در جنگ‌های کهن مور استفاده قرار گرفته می شد. جالب است بدانید که به نوازندگان این ساز عجیب “پن ایست” می گویند.این ساز خوش صدا از دو بخش فوقانی و تحتانی تشکیل شده است.

هنگ‌ درام از سازهای گران به حساب می آید، می توان گفت دلایل گرانی این ساز، سخت و زمان بر بودن ساخت ساز و تعداد کم سازندگان آن در سراسر دنیا است. امروزه این ساز در سراسر دنیا طرفداران زیادی به خصوص از قشر جوان دارد، اما با این حال تعداد کل سازندگان آن حدود دویست نفر است. هنگ درام به صورت دست ساز در کارگاه تولید می شود. انتخاب فلز و آلیاژ مناسب برای ساخت این ساز، احتیاج به ساعت‌ها و روزها وقت برای فرم دادن آن دارد.

رسیدن به نت‌ها با کوک درست، یکی از مراحل سخت فرآیند تولید هنگ درام است. افرادی که با موسیقی و ساخت ساز آشنایی دارند، ساخت هنگ درام یک پروژه زمان بر است که دقت مهارت و حوصله زیادی می خواهد تا ساز به صدای اصلی خود برسد و نت های آن به درستی ادا شود.

صدای هنگ‌ درام صدایی خاص و آرامش بخش است. زیباییه صدای این ساز به دلیل داشتن هارمونیک‌های فراوانی که در تک ‌تک نت‌های آن وجود دارد. همچنین ، چون بدنه‌ این ساز یکپارچه است ، وقتی نتی را به تنهایی به صدا درمی‌آورید ، دیگر نت‌ها نیز با شدت کمی به لرزش درمی‌آیند. همین موضوع صدای هنگ دارم را بسیار گرم و دلنشین کرده است.

نواختن هنگ‌درام از خریدن آن آسان‌تر است؛ البته بستگی دارد بخواهید آن را در چه سطحی بنوازید. یک نوازندگی حرفه‌ای و تاثیرگذار که اهل فن موسیقی از آن لذت ببرند قطعا تمرین زیاد، ممارست و شناخت خوبی از موسیقی می‌خواهد.

ساختار ساز هنگ درام

هنگ درام از دو بخش فوقانی و تحتانی تشکیل شده است که از استیل نیتریت شده ساخته شده است. قسمت رویین آن که «دینگ» نامیده می‌شود مرکز نت هاست و  با فرورفتگی‌هایی که با چکش ایجاد شده چند نت را در خود ایجاد کرده است.

معمولا قسمت دینگ دارای هفت یا هشت نت است. قسمت زیرین که «گو» نامیده شده دارای یک حفره‌ی عمیق لوله‌ای شکل است. برای این حفره نتی تنظیم شده که می‌تواند با نواخته شدن لبه‌ها تولید شود.

در شکل‌دهی این ساز، از برخی اصول فیزیکی استفاده‌شده در طراحی ساز Steelpan استفاده شده است. این ساز ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد. در هنگ، ترکیب صداهای منحصر به‌فردی قابل شنیدن است و نوازندگی آن از طریق انگشتان دست صورت می‌گیرد. این ساز  که ۵۲سانتی‌متر قطر و ۲۴سانتی‌متر ارتفاع دارد، روزبه‌روز در حال تکامل است؛ در سال‌های ۲۰۰۳، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ نسخه‌های دیگری از آن ساخته شد، همین موضوع باعث شد تا سازهایی با اختلاف نوسانات صدا شکل بگیرد و به واسطه‌ی تغییر کیفیت صدا در سازهای مختلف است که در برخی اجراها از دو مدل ساز گوناگون استفاده می‌شود.

هنگ درام

آلیاژ سازنده هنگ درام

در ساخت ساز هنگ درام از دو نیم کره فلزی استفاده می شود که بعد از طراحی گام ها، این دو را بهم چسبانده و ساز کامل تشکیل می شود. جنس این نیمکره های فلزی می تواند فولاد، فولاد نیتراید یا استیل ضد زنگ باشد. قطر ساز 52 سانتی متر (21 اینچ) و ارتفاع آن نیز 24 سانتی متر است. شکل هنگ دارم از بالا شاید شما را یاد سپر جنگی و از پهلو یاد بشقاب پرنده بیاندازد.

سازندگان هنگ درام اعتقاد دارند که جنس فولاد صدای بهتری تولید می کند. از طرف دیگر نیتراید توانایی نگهداری کوک بهتر و مقاوم تر در مقابل زنگ زدگی استو گران تر از نوع فولادی خود است که سهم بزرگی در تولید این ساز دارد. یکی دیگر از جنس های مورد علاقه استیل ضد زنگ است. یکی از مراحل بسیار دشوار و تخصصی این ساز تیون کردن آن است. از آنجاییکه هنگ درام نیازی به کوک کردن ندارد با در ساخت آن دقت کافی بعمل بیاید که سریع از کوک خارج نشود.

هنگ‌درام به دلیل ماهیت خود و عمدتا” صورت دستی و در کارگاه‌های کوچک ساخته می‌شود. سازندگان این ساز افراد علاقه مندی بوده اند به سبب عشق به هنگ درام وارد این حرفه شده اند. ساخت این ساز شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد اما انتخاب فلز و آلیاژ مناسب، ساعت‌ها و روزها وقت برای شکل و فرم دادن به آن و رسیدن به نت‌ها با کوک درست بخشی از سختی‌های فرآیند تولید این ساز است.

فرکانس های هنگ درام

آهنگ هنگ درام از طریق بدنه‌ ساز و با ضربه‌زدن، مالش دادن یا لرزاندن نت های ساز تولید می‌شود.هنگ درام سازی است که بر روی فرکانس 440 هرتزی تیون می شود. البته سازندگانی هم هستند که این ساز را بر روی 432 هرتز تیون می کنند. این سازندگان اعتقاد دارند که نوع دوم بیشتر به صدای طبیعت نزدیک بوده و حس ماورایی به نوازنده و شنونده می دهد. از آن سمت منتقدان 432 هرتزی می گویند که این نوع  قابلیت هماهنگی با سازهای دیگر را ندارد. قیمت هنگدرام 432 هرتزی کمی بیشتر از نوه 440 هرتزی است.

تعداد نت‌ها در ساز هنگ درام

در ورژن‌ های نرمال ساز هنگ درام، صفحه بالایی دارای یک نت دینگ و ۷ نت دیگر در روی بدنه قوس بالایی است؛ ولی امروزه سازندگان با تغییراتی در تعداد نت‌ها روی بدنه تعداد نت‌ها را به ۱۳ رسانده‌اند. البته لازم است ذکر شود بالا رفتن تعداد نت‌ها طبیعتاً برای نوازندگان هنگ امکان مثبتی است ولی به دلیل محدودیت فضای روی ساز نت‌های هنگ درام، زیر تر و به اکتاوهای بالاتر هدایت خواهند شد.

معروف‌ترین نوازنده‌ی هنگ درام

دنیل ویپلسِ یکی از نوازنده‌های معروف هنگ درام در جهان است. او موسیقی را با ساز گیتار، گیتار الکتریک و ساز‌های ضربی کوچک آغاز کرد. دنیل ویپلسِ اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی با هنگ آشنا شده و نواختن آن را فرا می‌گیرد. این نوازنده تا به حال قطعه‌های زیادی را برای هنگ درام ساخته و نواخته و در کنسرت‌های زیادی هم شرکت داشته است. می‌توان گفت دنیل ویپلسِ از حرفه‌ای‌ترین نوازنده‌های این ساز محسوب می‌شود.

  • منبع
  • ساز کالا
  • بیتوته
  • ملودینگ
  • بیتستان
  • ویکی پدیا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید