امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278760
۵۹۲
۱
۰
نسخه چاپی
نعمت احمدی

سازمان بازرسی چشم و گوش رئیس قوه قضاییه است

سازمان بازرسی چشم و گوش رئیس قوه قضاییه است

یک حقوقدان گفت: سازمان بازرسی یک چتر نظارتی گسترده و فراگیر بر همه سازمان ها و نهادها و وزارت خانه هاست و چشم و گوش رییس قوه قضاییه است.

نعمت احمدی در گفت و گو با ایسنا درباره وظایف سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از کارهای خوب رییس قوه قضاییه این است که در انتصابات جدید، افراد را از جاهای دیگر نیاورده و از داخل قوه قضاییه آنها را انتخاب کرده است.

وی افزود: اگر سازمان بازرسی می خواهد بازوی نظارتی باشد، مهمترین وظیفه اش این است که به عنوان بازوی نظارتی  در اختیار رییس قوه قضاییه باشد؛ البته قوای سه گانه  طبق قانون اساسی هر کدام مسئولیتی دارند. رییس جمهور طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، پس از مقام رهبری، عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد. قوه قضاییه نیز طبق اصل ۱۵۶، قوه‌ای است مستقل که پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخشند به عدالت است و رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه که قانون معین می‌کند و  احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادیهای مشروع را برعهده دارد و برابر بند ۳ این اصل، رییس قوه قضاییه نظارت بر حسن اجرای قوانین و کشف جرم و  تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام و  اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین را برعهده دارد. انجام این نظارت علاوه بر دادگاه ها در بخش اداری به وسیله سازمان بازرسی کل کشور اعمال و اجرا می شود.  خوشبختانه رییس قوه قضاییه در قانون اساسی از آن دست مناصبی است که برای انجام وظایف خود ابزار مناسب را قانونگذار در اختیارش گذاشته است.

احمدی تصریح کرد: سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر همه امور اداری کشور است و نظارت سیستم اداری ما به وسیله سازمان بازرسی صورت می گیرد و سازمان بازرسی یک چتر نظارتی گسترده و فراگیر بر همه سازمان ها و نهادها و  وزارت خانه هاست و چشم و گوش رییس قوه قضاییه  است.

این وکیل دادگستری یادآور شد: زمانی آیت الله محقق داماد، رییس سازمان بازرسی کل کشور بود و آن زمان آنقدر وجهه نظارتی سازمان بازرسی  بالا بود که بر همه امور رسیدگی می کرد و اشراف کامل داشت. متاسفانه سازمان بازرسی کل کشور  بعد از آیت الله محقق داماد آنگونه که باید و در شرح وظایف و اختیارش آمده ، نتوانسته جایگاه اصلی خود را بدست آورد و به  وظایف اصلی خود بپردازد.  مدیر این سازمان  باید شجاع باشد؛ مدیری که بر شرح وظایف سازمان بازرسی اشراف داشته باشد. شجاعت این نیست که درگیر شود بلکه باید این شجاعت را در نظارت اعمال کند.  فردی که قرار است در آینده ریاست سازمان بازرسی را بر عهده بگیرد، باید در مسیری حرکت کند که  بروکراسی اداری و ساختار سخت این بروکراسی که بر ادارات به مرحله توقف رسیده است را از  بین ببرد تا باعث شود کندی کار در ادارات برطرف شود؛ زیرا بسیاری از اطاله رسیدگی ها  به نحوه مدیریت مدیران مربوط می شود و اگر نظارتی بر آنها باشد و او از  آن چشم و گوش نظارتی خوف داشته باشد می توان از این بروکراسی نجات یابیم.

این حقوقدان افزود: متاسفانه عدم انسجام در ادارات و بعضا حیف  و میل هایی که صورت می گیرد و  فساد اقتصادی که در سیستم بانکی و گمرکات ما وجود دارد، ناشی از عدم انجام وظیفه ذاتی  سازمان  بازرسی کل کشور است. اگر روسای قبلی از اهرم نظارتی تحت امر خود استفاده می کردند با اخباری از این دست که ارزاق عمومی و مواد خوراکی و دامی در گمرکات متوقف مانده که بسیاری از آنها فاسد شده یا در شرف فاسد شدن می باشند؛ در شرایط کمبود مواد غذایی روبرو نبودیم. هم اکنون رییس جدید باید از کالاهایی که وارد شده اند و آن بخشی که با ارز ۴۲۰۰ وارد شده است؛ نظارت کند که به چه قیمتی به دست مصرف کننده می رسد یا کسانی که ارز ۴۲۰۰ دریافت کرده اند و کالاهایی را وارد نکرده اند، اسامی آنها را در اختیار رییس قوه قضاییه بگذارد.

احمدی در پایان گفت: بهتر است که آقای خداییان سه ماه بر موضوعات مهمی همچون بانک، بیمه، گمرکات و ارز نظارت کرده و آنها را بررسی کند و گزارشی از عملکرد آنها را به رییس قوه قضاییه ارائه دهد.

انتهای پیام

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید