امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280894
۲۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

سازمان ملل: حملات توپخانه‌ای به نیروگاه اتمی زاپوریژیا باید متوقف شود

آژانس اتمی سازمان ملل متحد هشدار داده است حملات توپخانه‌ای به بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا ممکن است به آزاد سازی نامحدود تشعشعات رادیواکتیو منجر شود و وجود تاسیسات و تجهیزات نظامی روسیه در این نیروگاه مخل امنیت آن است.

سازمان ملل: حملات توپخانه‌ای به نیروگاه اتمی زاپوریژیا باید متوقف شود

روسیه نیروگاه زاپوریژیا را اوایل جنگ با اوکراین تصرف کرد و این منطقه در این مدت بارها هدف حمله قرار گرفته است.

آژانس اتمی سازمان ملل متحد بعد از بازرسی از این نیروگاه خواستار آن شده که این منطقه امن و خفاظت‌شده اعلام شود.

به گفته این نهاد بین‌المللی حملات توپخانه‌ای باید کاملا متوقف شوند.

نیروگاه زاپوریژیا در کرانه جنوبی رودخانه دنیپر واقع شده و آن سوی رودخانه شهرها و موقعیت‌های نظامی تحت کنترل اوکراین قرار دارد.

هر دو طرف جنگ یکدیگر را به حمله به نیروگاه متهم کرده‌اند. این نیروگاه از ماه مارس در اشغال نیروهای روسیه بوده است.

روز سه‌شنبه روسیه اوکراین را متهم کرد که ظرف ۲۴ ساعت سه بار به این نیروگاه حمله کرده است. اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه از نیروگاه زاپوریژیا به عنوان سپری هنگام حمله به مواضع اوکراین استفاده می‌کنند.

با این وصف آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد تلاش می‌کند انگشت اتهام را به سوی هیچ کدام نشانه نرود.

حملات توپخانه‌ای در طول سفر تیم ۱۴ نفره بازرسان آژانس اتمی سازمان ملل به این نیروگاه ادامه داشت و رافائل گروسی رئیس این آژانس در آن زمان نسب به خطر جدی یک فاجعه اتمی هشدار دارد.

اگرچه اغلب اعضای این تیم ظرف دو روز منطقه را ترک کردند دو نفر از اعضا به طور دائم در این نیروگاه مستقر شده‌اند.

در گزارشی که این آژانس روز سه‌شنبه منتشر کرده آمده است ۹۰۷ کارمند اوکراینی این نیروگاه در شرایطی بسیار استرس آور تحت مدیریت ارتش روسیه کار می‌کنند و این کارکنان باید بتوانند از حمایت خانواده‌شان و محیط کاری مناسب بهره‌مند شوند.

آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد با فهرست کردن آسیب‌هایی که در حملات توپخانه‌ای به این نیروگاه وارد شده هشدار داد «اگرچه حملات توپخانه‌ای به این نیروگاه هنوز منجر به یک وضعیت اضطراری هسته‌ای نشده کماکان تهدیدی مدام برای امنیت این تاسیسات محسوب می‌شود و ممکن است به تبعات رادیواکتیو و مشکلات امنیتی عظیمی تبدیل شود.»

براساس بیانیه این آژانس باید برای جلوگیری از سانحه‌ای هسته‌ای بر اثر اقدامات نظامی تدابیر موقتی اندیشیده شود و تمام طرف‌های درگیر باید بر سر یک منطقه هسته‌ای ایمن و حفاظت‌شده موافقت کنند تا از آسیب بیشتر پرهیز شود.

این آژانس گفته است نیروهای ارتش روسیه، خودروها و تجهیزاتشان در کنار چندین نفربر زرهی، در سالن‌ توربین دو رآکتور این نیروگاه مستقر بودند.

این نهاد بین‌المللی گفته تجهیزات نظامی در این تاسیسات و درگیری‌های نزدیک آن نظام حفاظتی این نیروگاه را تضعیف کرده و خواستار تخلیه این تجهیزات شده است.

نهاد ناظر بین‌المللی بر انرژی هسته‌ای از حضور مقام‌های سازمان انرژی اتمی روسیه در این نیروگاه انتقاد کرده و گفته کارکنان اوکراینی مجبورند برای ورود به حوضچه‌‌های خنک کننده از نیروهای روس اجازه بگیرند.

در این بیانیه همچنین آمده است اگرچه ژاپوریژیا شش رآکتور دارد از آغاز جنگ تنها دو رآکتور آن فعال بوده که حالا یکی از انها نیز غیرفعال شده است.

سه‌شنبه شب در نیویورک جلسه‌ای اضطراری در شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار شده است تا درباره نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین صحبت کنند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید نیروی های نظامی روسیه باید به مرزهایی عقب نشینی کنند که برای منطقه غیرنظامی شده تعیین خواهد شد و نیروهای اوکراینی نیز باید متعهد شوند که وارد این منطقه نخواهند شد.

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید