امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 280457
۳۰۶
۱
۰
نسخه چاپی

سالیوان: سیاست چک سفیدِ ترامپ به ریاض را تغییر دادیم/تا وقتی لازم باشد از اوکراین حمایت می‌کنیم

سالیوان: سیاست چک سفیدِ ترامپ به ریاض را تغییر دادیم/تا وقتی لازم باشد از اوکراین حمایت می‌کنیم

در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به اراضی اشغالی و عربستان، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که دولت فعلی سیاست "چک سفیدی" را که ترامپ به ریاض داده بود تغییر داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی اهداف سفر جو بایدن را که اولین سفر او از آغاز ریاست جمهوری است و شامل اراضی اشغالی، کرانه باختری و عربستان می‌شود، تشریح کرد.

وی گفت: "از زمانی که بایدن به قدرت رسید، خاورمیانه باثبات‌تر شده است. ما سیاست چک سفید دونالد ترامپ(رئیس جمهور سابق آمریکا) در تعامل با عربستان سعودی را جایگزین کردیم و دیپلماسی ما منجر به آتش‌بس در یمن شد".

وی تاکید کرد: بایدن همیشه به دنبال تنظیم مجدد و نه قطع رابطه با عربستان بوده است.

سالیوان خاطرنشان کرد، جو بایدن می‌خواهد از سفر خود به خاورمیانه که از چهارشنبه آغاز می‌شود، برای تقویت نقش ایالات متحده در منطقه‌، استفاده کند.

سالیوان عنوان داشت: سفر بایدن به خاورمیانه بار دیگر بر "نقش حیاتی آمریکا در منطقه "تاکید می‌کند و بایدن در نشستی با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، اردن و مصر راهبرد و چشم انداز خود را درباره خاورمیانه ارائه خواهد کرد.

این مقام آمریکایی تأکید کرد که "مایلیم مسیر بهبود روابط بین اسرائیل و بیشتر کشورهای عربی و هرگونه عادی سازی را تقویت کنیم".

وی افزود: "بایدن می‌خواهد به اسرائیل برای پیوستن به کشورهای منطقه و یکپارچگی عمیق‌تر در خاورمیانه کمک کند" و خاطرنشان کرد که "هر گونه عادی‌سازی با عربستان احتمالاً زمان زیادی طول خواهد کشید".

سالیوان گفت که "بایدن در سفر خود به خاورمیانه خواستار پیشرفت در پرونده حقوق بشر خواهد شد".

و خاطرنشان کرد که "کاخ سفید، نه شخص بایدن، قبل از سفر وی به اسرائیل و عربستان با خانواده جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در تماس است."

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور در جریان سفر خود به اراضی اشغالی نشست چهارجانبه‌ای را در خصوص امنیت غذایی با حضور هند و امارات برگزار خواهد کرد.

وی گفت این نشست به شکل مجازی و حضور رهبران رژیم صهیونیستی، امارات و هند با تمرکز بر امنیت غذایی برگزار خواهد شد.

جو بایدن طی روزهای ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه به خاورمیانه سفر خواهد کرد. وی طی آن از اراضی اشغالی، کرانه باختری و عربستان بازدید خواهد کرد.

اوکراین

سالیوان در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد که حمایت ایالات متحده از اوکراین تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت و محدودیت زمانی ندارد.

وی گفت که دولت واشنگتن محدودیت‌هایی را برای انواع مختلف تسلیحات که در اختیار اوکراین قرار می‌دهد، اعمال کرده، اما در مورد محدودیت زمانی، رئیس جمهور به وضوح تاکید کرده که این حمایت تا زمانی که لازم باشد ادامه خواهد داشت.این راهی است که ائتلاف حامی اوکراین، پیش خواهد گرفت.

سالیوان در پاسخ به سوالی در مورد احتمال سلطه روسیه بر کی‌یف گفت که "حمایت غرب به اوکراین اجازه می‌دهد تا از پایتخت خود محافظت کند."

مشاور امنیت ملی آمریکا تاکید کرد که واشنگتن به همکاری با نیروهای ارتش و دولت اوکراین درخصوص راهبردی که به آنها اجازه می‌دهد به اهداف خود در میدان جنگ و پشت میز مذاکره دست یابند، ادامه می‌دهد.

وی افزود: همانطور که جو بایدن در اجلاس سران ناتو ۱۰ روز پیش گفت، تا زمانی که این استراتژی وجود داشته باشد، روی آن کار خواهیم کرد.

سالیوان با تاکید بر اینکه واشنگتن به صورت روزانه با اوکراین در مورد چگونگی مقابله با پیشروی روسیه و بازگرداندن بخشی از اراضی تحت کنترل روسیه در تماس است، افزود: این گفتگوها از کانال‌های نظامی و در سطح سیاسی انجام می‌شود.

این مقام آمریکایی مدعی شد که "روسیه نتوانسته به اهداف استراتژیک خود در اوکراین دست یابد، زیرا هدف استراتژیک آن سلطه بر کی‌یف، پایان دادن به وجود اوکراین به عنوان یک کشور، محو هویت اوکراینی و الحاق اوکراین به روسیه بود. "

سالیوان در پایان مدعی شد که "شکست رهبری روسیه در دستیابی به اهداف خود در اوکراین ادامه خواهد داشت."

انتهای پیام

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید